Straujuma pieprasa Matīsa demisiju «airBaltic» investors Montāgs-Girmess – bijušais izlūks un krievu lidmašīnu tirgotājs Valdība akceptē «Prudentia» atrasto investoru «airBaltic»
Premjeres pārstāvētā partija “Vienotība” pēc tikšanās ar Straujumu tā arī neesot sapratusi, kādēļ premjere pieprasīja Matīsa demisiju.
Neilgi pēc ceturtdienas rītā notikušās frakcijas tikšanās ar Ministru prezidenti „Vienotības” priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa paziņoja, ka tikšanās laikā valdības vadītāja apliecinājusi gatavību demisionēt.
„Nu, protams, premjere šodien apliecināja, ka viņa ir gatava demisionēt, bet neviens frakcijā neuzskatīja par iespējamu demisionēt budžeta pieņemšanas laikā,” paziņoja Āboltiņa.
“Es tiešām atgādinu, ka ir kaut kādi vēsturiski brīži, kad tas parasti nenotiek. Var, protams, būt situācija, tāpat kā slēgtajā valdības sēdē, kad jāizvēlas starp sliktu un nekādu, un tad, protams, šī izvēle ir izdarāma. Bet šobrīd frakcija uzskata par prioritāru virzīties tālāk ar budžetu,” skaidroja partijas līdere.
Pati Straujuma gan noliedz gatavošanos demisijai. Līdz šā mēneša beigām, kad Saeima galīgajā lasījumā lems par 2016. gada valsts budžeta pieņemšanu, viņa arī neplānojot virzīt jaunu satiksmes ministra amata kandidātu.
„Jā, es nerīkošos neko strauji!” apliecināja premjere.
Savukārt no Āboltiņas teiktā izriet, ka lēmumu par drošības iestāžu iebildumus izpelnījušā finanšu investora piesaisti „airBaltic” nav atbalstījis neviens „Vienotību” pārstāvošs ministrs, tostarp pati premjere.
Āboltiņa žurnālistiem klāstīja, ka atbildību par situāciju, kad valdība bijusi spiesta izšķirties starp „sliktu vai nekādu lēmumu”, protams, ir jāuzņemas satiksmes ministram, tomēr sava daļa atbildības esot jāuzņemas arī „komandas kapteinim”, proti, Straujumai.
Par to, ka daļa „Vienotības” politiķu labprāt panāktu valdības nomaiņu, tiek runāts jau vairākus mēnešus. Tādēļ Āboltiņas publiski paustās šaubas par Straujumas valdības rīcībspēju liek domāt, ka šīs nedēļas notikumi var tikt izmantoti par ieganstu Straujumas gāšanai.
„Ir jāpierāda rīcībspēja. Un es esmu kritizējusi valdības rīcībspēju jau iepriekš, ka tā spēj ļoti labi pārstāvēt Latviju Eiropas Savienībā, bet es vēlētos, lai tikpat laba šī pārstāvība būtu Latvijas līmenī. Tas attiecas uz valdības darbu kopumā, un premjeram kā komandas vadītājam šeit ir izšķiroša loma,” klāstīja Āboltiņa.
Āboltiņa gan vairās nosaukt parametrus, pēc kuriem „Vienotība” izvērtēs Straujumas valdības rīcībspēju.
„Valdības sēdes sanāk. Kas ir kritērijs par valdības rīcībspēju? Vai valdība spēj pieņemt lēmumus, kas ir dienaskārtībā…jā, viņa to spēj. Vai valdība spēj sabiedrībai izskaidrot šo situāciju? Šobrīd es to neredzu,” atzina Āboltiņa.
Tikmēr koalīcijas deputāti izteikuši dažādus minējumus par Matīsa demisijas pieprasījumu un, vai iemesls paliks tāds pats noslēpums kā tas, ko pirms atkāpšanās eksprezidentam Valdim Dombrovskim sacīja bijušais prezidents Andris Bērziņš.
Šobrīd situāciju koalīcijā var arī salīdzināt ar 2007. gadu, kad bija skaidrs, ka pēc budžeta pieņemšanas atkāpsies tā laika premjers Aigars Kalvītis. Un, lai arī Straujuma ir paudusi apņemšanos strādāt, viņai var nākties izturēt ne tikai opozīciju pašas partijā, bet arī atsevišķu politiķu vēlmi pārbīdīt valdības krēslus.
Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas vadītājs Augusts Brigmanis gan norādīja, ka "tālākais valdības liktenis ir divu sieviešu – Solvitas Āboltiņas un Laimdotas Straujumas rokās".
Jau pirmdien valdības vadītājai plānota tikšanās ar koalīcijas partneriem no ZZS, kurus tagad nāksies pārliecināt arī par nepieciešamību vienlaikus ar lemšanu par valsts budžeta pieņemšanu lemt arī par 80 miljonus eiro liela Valsts kases aizdevuma piešķiršanu „airBaltic”.
Pēc tam Straujumu gaida arī izskaidrošanās ar saviem partijas biedriem, ar kuriem neesot saskaņots nedz lēmums par finanšu investora piesaisti „airBaltic”, nedz „Vienotības” biedra, satiksmes ministra Anrija Matīsa demisijas pieprasījums.