Tāpēc šonedēļ Rīgā viesojās viens no Tibetas trimdas parlamenta pārstāvjiem un Dalailamas līdzgaitniekiem Tuptens Vaņčens – viņš pašlaik apbraukā Eiropu, lai pievērstu politiķu uzmanību lūgumam sākt tiešas sarunas starp Dalailamu un Ķīnas prezidentu Sji Dziņpinu. Neatkarību trimdas tibetieši vairs neprasa, tikai jēgpilnu autonomiju. Vai tiešām ir cerības uz to, ka šāds dialogs Ķīnā ir iespējams laikā, kad tās līderis konsolidējis varu un visa viņa valsts kļūst arvien politiski un ekonomiski ietekmīgāka?
Tuptens Vaņčens: Šajā laikā mēs apceļojam 30 Eiropas valstis, un mūsu galvenais mērķis ir uzsākt dialogu mieram. Mēs, tibatieši, ciešam no komunistiskās Ķīnas, un šogad ir 60. gadadiena, kopš Ķīna iebruka un okupēja Tibetu. Mēs esam šeit, Rīgā, lai runātu par realitāti, kurā jādzīvo tibetiešiem – sešdesmit ciešanu un problēmu gadi ar Ķīnu un joprojām nav risinājuma. Tāpēc mēs apmeklējam 30 valstis, lai tiktos ar politiķiem un lūgtu – atbalstiet mūs. Mēs vēlamies dialogu starp Ķīnas prezdientu Sji Dziņpinu un Dalailamu. Tāpēc mēs ceļojam ar šo miera putnu – balto dūju, nesot miera vēsti. Mēs, tibetieši, vēlamies miermīlīgu risinājumu ar Ķīnas valdību. Tibetieši un Dalailama nepieprasa neatkarību, nepieprasa atdalīšanos, mēs vienkārši lūdzam vairāk cieņas, vairāk brīvības un automu Tibetu. Tāds ir mūsu mērķis.
Kā jūs saredzat šo dialogu? Var argumentēt, ka pašlaik Ķīna kļūst vēl kontrolējošāka, Sji Dziņpins ir konsolidējis savu varu un nav gatavs runāt ar tibetiešiem, uiguriem un citām tautām savā valstī. Vai tiešām domājat, ka šādam dialogam ir iespēja šajā laikā?
Tuptens Vaņčens: Protams, mums vienmēr nepieciešama cerība. Ja mēs zaudēsim cerību, nekas nepiepildīsies. Mums ir lielas cerības, jo ar mums joprojām kopā ir Dalailama. Un vienīgais risinājums Tibetas problēmai ir dialogs. Protams, šajā laikā Ķīna ir ļoti spēcīga. Jūs trīs Baltijas valstis – Latvija, Lietuva un Igaunija – to labi zināt, cik ietekmīga ir Ķīnas valdība. Mums, tibetiešiem, nav nekādu problēmu ar ķīniešu tautu, taču Ķīnas Komunistiskā partija pārkāpj cilvēktiesības Ķīnā, Honkongā, uiguru apdzīvotajās daļās un Tibetā. Tagad Ķīnas valdība ir varena, liels ekonomiskais un biznesa spēks – "Made in China". Taču vienmēr darbojas nepastāvīguma princips.
Sji Dziņpina vara nebūs mūžīga. Kas notika ar Padomju Savienību? Ķīnas valdībai var būt jāpieredz kas līdzīgs.
Tāpēc, pirms tas notiek, Sji Dziņpinam ir nedaudz jāmainās. Jāatver sava mute un jāatver sava sirds visai pasaulei. Un tas būs labi viņiem pašiem. Tā kā mēs tikai lūdzam – gan ķīniešiem, gan tibetiešiem būs labāk, ja būs vairāk demokrātijas, brīvības, cilvēktiesību un taisnīguma. Un ar to būs gana.
Jūs jau minējāt Honkongu, vai sekojat līdzi šiem notikumiem?
Tuptens Vaņčens: Protams, cenšamies sekot. Honkongas cilvēki pieprasa vairāk demokrātiajs, taču arī šeit Ķīnas valdība ir nekustīga. Honkongas cilvēki nav vardarbīgi. Viņi tikai pieprasa, un mēs viņus atbalstām. Mēs esam ar tiem, kuri rīkojas miermīlīgi, taču tie, kuri ir vardarbīgi – mēs kā tibetieši to nevaram atbalstīt. Tāpēc mēs sekojam šiem notikumiem un ceram, ka starptautiskā sabiedrība atbalstīs Honkongu, uigurus un Tibetu.
Taču ir arī kāds ļoti radikāls protestu veids – pašsadedzināšanās...
Tuptens Vaņčens: Tas ir ļoti skumji. Tā nav daļa no budistu kultūras. Pašsadedzināšanās tiek izmantota, lai parādītu Tibetas problēmu, jo tā ir ļoti klusa, par to neviens nerunā. Tāpēc šie tibetieši 2009. gadā sāka pašsadedzināšanos, ticot, ka starptautiskā sabiedrība tādā gadījumā sāks runāt par tibetas tautas ciešanām.
Tagad pašsadedzināšanos veikuši jau 153 tibetieši, taču ANO un starptautiskā sabiedrība joprojām par to nerunā.
Tas satrauc un apbēdina tibetiešus - mēs esam zaudējuši tik daudz dzīvību, bet neviens nerunā par tibetiešu atbalstīšanu. Taču pašsadedzināšanās ir ļoti skumja rīcība, mēs to nevēlamies. Dalailama arī ir lūdzis – lūdzu pārtrauciet to! Dzīvojiet un atrodiet labāku veidu, kā nest labumu pasaulei.
Jūs minējāt Dalailamu – pēdējā laikā daudz arī runāts par viņa reinkarnāciju. Vai varat paskaidrot, kur šajā jautājumā jums ir problēma ar Ķīnas valdību?
Tuptens Vaņčens: Ķīnas valdība pēdējā laikā cenšas iejaukties Dalailamas reinkarnācijā. Ķīnas valdība netic Dievam, netic Allāham, netic Budam, taču ir ļoti norūpējušies par to, kas būs nākamais Dalailama un ne pozitīvā ziņā. Viņi grib kontrolēt Dalailamas reinkarnāciju. Ķīnas valdībai nevajadzētu satraukties par Dalailamu, tas ir budistu kultūras un tradīciju jautājums. Viņš atnāks, taču viņš nekad nepiedzims Ķīnas valdības kontrolē. Tā ir pilnīga patiesība. Dalailama piedzims tur, kur varēs nest lielāko labumu pasaulei, tā kā mans vēstījums ir –
Ķīnas valdība, par to nesatraucieties, pasaule jums tāpat neticēs!
Taču pašreizējam Dalailamam ir 84 gadi un viņš ir ļoti aktīvs ar asu prātu. Viņš nodzīvos ilgāk par 110 gadiem un ilgi būs kopā ar mums! Ķīnas valdība lai vairāk satraucas par to, kā nodrošināt vairāk demokrātijas un uzlabot vides apstākļus Tibetā un Ķīnā, lai viņi cienītu māti dabu.
Jūs arī tiksities ar Latvijas politiķiem. Ko cerat iegūt no šīm sanāksmēm? Kas būtu jādara šai ļoti mazajai valstij Latvijai?
Tuptens Vaņčens: Mēs zinām, ka arī Latvija ir daudz cietusi, taču tagad jums ir brīvība un demokrātija. Tāpēc es gribu lūgt Latvijas politiķiem – lūdzu, katru reizi, kad ir iespēja tikties ar Ķīnas delegāciju, pasakiet – kāpēc jūs negribat dialogu ar Dalailamu? Viņš ir miera vēstnesis. Viņš nepieprasa neatkarību, negrib atšķelties no Ķīnas. Kāpēc negribat dialogu? Otra svarīgā lieta –
Ķīnai ir jāciena cilvēktiesības savā valstī. Falunguņs, uiguru brāļi un māsas, Honkonga un Tibetas tauta – mēs visi sirdī esam mieru mīloši cilvēki.
Mēs, tibetieši, neesam bīstami, mēs esam Mahatmas Gandija un Dalailamas sekotāji. Tā visās tikšanās mūsu vēstījums nāk caur šo miera putnu – mūsu vēstījums ir pret vardarbību, mēs vēlamies vairāk taisnīguma un cilvēktiesību visā pasaulē.