Būtiskākās izmaiņas:
- Jaunajā tarifu sistēmā saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedrisko transportu, tiek noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,5 eiro, citās valsts pilsētās – 1 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
- Tarifa izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos ir relatīvi nelielas, lai neradītu spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks.
- Jau esošajos vilciena un autobusu savienojumos Aizkrauklē, Tukumā, Krāslavā un Dagdā plānots ieviest jaunu biļešu veidu "Vilciens+", ar kuru īsos braucienos ar autobusu uz vilciena pieturas punktu vai no vilciena pieturas punkta varēs braukt bez papildu maksas vai par minimālu samaksu.
- No 1. aprīļa vilcienos būs vienreizējās, 1, 3, 5 un 30 dienu biļetes, bet reģionālajos autobusos – vienreizējās biļetes un esošās mēneša biļetes.
- Līdz brīdim, kad vilciena un autobusu pārvadājumos tiks vienādoti visi biļešu veidi, abos pārvadājumu veidos ieviešot arī 10 un 20 braucienu biļetes, autobusos tiek saglabāti līdzšinējie biļetes veidi 10–19 braucieniem, 20–34 braucieniem un 35 un vairāk braucieniem.
- 30 dienu biļete regulārajiem pasažieriem. Pašlaik mēnešbiļete vilcienā pasažierim atmaksājās pēc 33 braucieniem un autobusā pēc 41 brauciena, pēc jaunās tarifu sistēmas ieguvums pasažierim vilcienos un autobusos būs jau no 21. brauciena. Līdz ar to pasažieri, kuri sabiedrisko transportu lieto bieži, maksās mazāk. No 1. aprīļa šis princips tiks ieviests vilcienos un autobusos, kuros pasažieriem jau tiek piedāvātas mēneša biļetes.
Līdz 2024. gada 31. martam (ieskaitot) iegādātās biļetes būs derīgas līdz attiecīgās biļetes derīguma termiņa beigām, savukārt no 1. aprīļa visas biļetes tiks pārdotas tikai un vienīgi pēc jaunā tarifa.
Precīzu informāciju par jaunajām biļešu cenām pasažieri varēs iegūt biļešu tirdzniecības vietās vai pie pārvadātājiem. Elektroniski iegādātās biļetes mobilajās aplikācijās un internetā pasažieriem ir lētākas.
No 1. aprīļa vilcienos vairs nebūs pieejamas divvirzienu biļetes un grupu biļetes, bet dienu un abonementa (mēneša, mēneša darba dienu, vienam vai abiem virzieniem) biļetes pārveidotas par laika biļetēm (1, 3, 5 un 30 dienām). Tāpat, ieviešot jauno tarifu sistēmu, braucieniem vairs nebūs pieejama 20% atlaide biļetēm atsevišķos reisos darbdienās, kā arī piemaksa par biļetes iegādāšanos pie konduktora kontroliera, ja stacijā biļešu kase ir atvērta, līdzšinējo 0,50 eiro vietā būs 1 eiro.
Arī turpmāk tiks nodrošināta 100% atlaide biļetei mazāk aizsargātām sabiedrības grupām – pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem bāreņiem, bērniem invalīdiem un viņu pavadoņiem, I grupas invalīdiem un viņu pavadoņiem, II grupas invalīdiem, politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Braukšanas maksas atvieglojumus 40%, 50% un 90% apmērā varēs saņemt arī braucēji ar Latvijas Goda ģimenes apliecībām "3+ Ģimenes karte" un "Goda ģimene".
Jaunās tarifu sistēmas pamatojums
Darbs pie jaunas reģionālās sabiedriskā transporta tarifu sistēmas sākās 2023. gadā, un to noteica Ministru kabineta lēmums, ar kuru Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums sagatavot priekšlikumu par pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai, skaidroja direkcija.
Šo uzdevumu var izpildīt, gan optimizējot reģionālā sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kas arī tika darīts un kopējais maršruta tīkls kopš 2019. gada ir samazināts par 10% jeb 7,91 miljoniem kilometru, gan pārskatot esošo tarifa sistēmu un izstrādājot jaunu. Pēc 2021. gada sabiedriskā transporta pakalpojumu apmaksa no valsts budžeta līdzekļiem par katru braucienu ir palielinājusies vismaz divas reizes un pasažieris no saviem līdzekļiem sedz tikai aptuveni 30% no brauciena maksas.
Visos maršrutos nebūšot viena formula, pēc kuras celt cenu.
"Tas nav tā, ka vienkārši pieliec 10 vai 20 %. Bet tā ir pilnīgi jauna tarifu sistēma. Es gribu teikt, ka ir arī Latgalē konkrētas pieturvietas, kur šīs cenas kļūs zemākas. Kur šobrīd, piemēram, Salaspils-Rīga ir krietni zemāks, zem Rīgas cenām. Tur atkal tas pieaugums būs lielāks. Līdz ar to ir ļoti dažādi. Būs cilvēki, kuriem tas pieaugums, protams, ka būs lielāks," atzina VSIA "Autotransporta direkcija" sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis.
Iebildes par jauno tarifu ieviešanu ir arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai. Asociācija Autotransporta direkcijai pārmet, ka tarifu celšanas plānu aprēķini nākuši pēdējā brīdī.
"Pārvadātāji šo informāciju sāka saņemt šī mēneša vidū. Plus vēl tiek atsūtīti nekorekti šīs vienošanās teksti. Man ir lūgums pasažieriem nevērsties pie autobusa vadītājiem ar šiem jautājumiem par tarifiem, paņemt nopirkto biļeti, apsēsties savā sēdvietā un zvanīt Autotransporta direkcijai, lai skaidro, kāpēc ir tāda situācija, kāpēc kādam ir dārgāka biļete palikusi," pauda Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks.
Tarifu veidošanas vēsture
Esošā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā ir spēkā kopš 2020. gada, taču arī pirms tam tā praktiski nav tikusi reformēta.
Ieskatam: 2012. gadā tika standartizēta starppilsētu autobusu tarifu veidošana – iekāpšanas maksa atkarībā no pilsētas un maksa par kilometru. 2015.–2016. gadā tika uzsākts vietējās nozīmes autobusu tarifu vienādošanas process (līdz 2014. gadam vietējās nozīmes pārvadājumi bija rajona padomju/plānošanas reģionu pārziņā). 2016. gada 1. aprīlī Latvijā ieviests zonu tarifs dzelzceļa pārvadājumos elektrificētajā zonā, savukārt neelektrificētajā zonā saglabāts tarifs par kilometru.
Pēdējās tarifu izmaiņas reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos datējamas ar 2020. gada 15. janvāri, kad visos reģionālās nozīmes pārvadājumos palielināta braukšanas cena neatkarīgi no attāluma par 0,10 eiro. Vilcienu pārvadājumos biļetes cenai virs 1,90 eiro palielinājums tika noteikts par 0,20 eiro vairāk.