ĪSUMĀ:
- Rīgas metrobusa līnijas būvprojektam piešķir vairāk nekā 1,3 miljonus eiro.
- Plāno līdz 2026. gada vidum izveidot ātru sabiedriskā transporta līniju pa Dzelzavas ielu.
- No veikala IKEA līdz Zemitānu stacijai varēšot nokļūt 16 minūtēs; pašlaik autobuss ir ceļā divreiz ilgāk.
- Rīgas domē skaidro: metrobuss ir ātrs, kvalitatīvs, lētāks par tramvaju.
- Pilsētplānotājs: Cerams, ka metrobusa līnija iebrauks arī Ropažu novadā.
- Rīgas Apkaimju alianses vadītājs pieļauj – ar projektu nespēs tikt galā 3 gados.
- Plānots arī pagarināt Dzelzavas ielu, to savienojot ar Juglas ielu.
- Visa projekta izmaksas – ap 50 miljoniem eiro, no kuriem 40 miljoni – ES nauda.
No veikala IKEA līdz Zemitānu stacijai aptuveni 16 minūtēs – tik ātri ar sabiedrisko transportu pasažieri varēs nokļūt vēlamajā vietā, prognozē Rīgas dome, kas apņēmusies līdz 2026. gada vasarai izveidot sešu kilometru garu metrobusa līniju, kas stiepsies pa Dzelzavas ielu.
Tagad tāda maršruta nav, bet līdzīgs ir 6. maršruta autobuss, kas no Aleksandra Čaka un Pērnavas ielas krustojuma līdz minētajam veikalam ceļā pavada aptuveni divreiz ilgāk.
Metrobusa līnija būs neatkarīgs sabiedriskā transporta ceļš, kas būs izbūvēts Dzelzavas ielas vidū. Pa šo līniju brauks autobusi un trolejbusi, kas nestāvēs sastrēgumos.
Rīgas Pilsētas attīstības departamenta pārstāvis Viesturs Krūmiņliepa skaidroja, ka "galvenā jēga ir gūt augstas kvalitātes sabiedrisko transportu, pielīdzināmu mūsdienīgam tramvajam un par krietni zemākām ieviešanas izmaksām".
"Tramvaja sliedes un paši tramvaji ir ļoti dārgi. Bet ar šādu projektu mēs varam iegūt ļoti augstas kvalitātes sabiedrisko transportu par krietni zemākām izmaksām.
Viss šis virziens ir izvēlēts tādēļ, ka Dreiliņi ir jauna, augoša Rīgas apkaime bez kvalitatīva sabiedriskā transporta.
Ja mēs to nenodrošinām, tad cilvēkiem vienīgā opcija ir autosatiksme. Tas sniedz arī iespēju nākotnē potenciāli uz Ulbroku laist transportu, un, protams, Purvciems ir Rīgas lielākā apkaime. Ja tā būtu atsevišķa pilsēta, tā būtu viena no lielākajām Latvijas pilsētām," norādīja Krūmiņliepa.
Metrobusa līnija ir efektīvs risinājums, lai uzlabotu pasažieru pārvietošanos, uzskata pilsētplānotājs un uzņēmuma "Grupa 93" vadītājs Neils Balgalis, norādot, ka citviet pilsētā pašvaldībai noteikti vajadzētu veidot sabiedriskā transporta joslas.
"Sabiedriskais transports ir jāattīsta un jāveido. Jo īpaši svarīgi sasiet kopā ar dzelzceļa līniju. Cerams, ka metrobusa līnija atradīs iespēju iebraukt Ropažu novadā, tādējādi risinot ne tikai Rīgas, bet arī plašāka reģiona transporta problēmas," pauda Balgalis.
Lai gan pēdējā laikā pašvaldībai ar infrastruktūras projektu savlaicīgu īstenošanu nesokas, Balgalis uzskata, ka trīs gadu laikā Rīga to var paveikt.
Turpretim galvaspilsētas Apkaimju alianses vadītājs Māris Jansons uz noteiktajiem termiņiem raugās ļoti piesardzīgi.
"Es domāju, ka te arī būs ievilkšanās, jo Satiksmes departaments ir bēdīgi slavens ar to, ka viņiem ir nepietiekama kapacitāte projektu īstenošanā.
Tagad pilsēta arvien vairāk dod naudas tiem projektiem nekā iepriekšējos gados. Viņi vienkārši netiek galā jau tagad. Es domāju, ka viņi netiks galā arī nākotnē, bet es, protams, piesardzīgi ceru, ka šī gada reorganizācija tur kaut kā palīdzēs, nevis pasliktinās," sprieda Jansons.
Kilometriem garajā posmā plānots ne tikai izveidot metrobusa līniju, bet arī pagarināt Dzelzavas ielu, to savienojot ar Juglas ielu. Rīga apņemas arī sakārtot gājēju tagadējo infrastruktūru un izbūvēt veloceļus.
Būvprojekts izmaksās vairāk nekā 2,7 miljonus eiro, no kuriem lielāko daļu segs Eiropas Savienība (ES).
Savukārt viss projekts kopumā izmaksās ap 50 miljoniem eiro, no kuriem 40 miljoni būs no Eiropas naudas. Būvdarbus paredz sākt nākamajā gadā.