Eksperti: Ar bērniem ir jārunā par dzimumidentitāti; domas dalās – kā to darīt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 1 mēneša.

Milzu rezonansi raisījušie dzimumaudzināšanas materiāli skolām, kuros ir runa par psiholoģiskā un fiziskā dzimuma varbūtējām atšķirībām un transseksuālismu, vairs nav publiski pieejami. Pēc sabiedrības vētrainās reakcijas tie nodoti izvērtēšanai dažādās sabiedriskajās organizācijās, lai tās lemtu, vai un kā tie papildināmi vai labojami, informēja Valsts izglītības satura centrā (VISC) .

ĪSUMĀ:

  • Materiāli skolām par dzimuma audzināšanu raisa milzu rezonansi.
  • VISC tos izņēmis no mācību plānošanas e-vides, nodevis izvērtēšanai vairākām NVO.
  • VISC: Materiāli nebija konkrētam mācību priekšmetam, bet palīgs skolotājiem.
  • Nils Sakss-Konstantinovs konkrēto mācību saturu vērtē kā pārmēru radikālu un ievirzošu.
  • "Papardes zieds": Šāds materiāls nepieciešams pirmām kārtām kā palīgs skolotājam.
  • "Mammām un tētiem" vadītāja: Labi, ka ir šāda diskusija, pievēršot uzmanību veselības izglītības kvalitātei.

Latvijas Radio uzrunāto ekspertu vidū valda samērā liela vienprātība, ka ar bērniem vispār nerunāt par dzimumidentitātes jautājumiem arī nebūtu pareizais ceļš. Atšķiras viedokļi par to, kādā formā par to jāizglīto.   

Eksperti: Ar bērniem ir jārunā par dzimumidentitāti; domas dalās – kā to darīt
00:00 / 03:07
Lejuplādēt

Ar video papildinātie mācību materiāli skolām, kuros skaidrots, ka iespējama bioloģiskā un psiholoģiskā dzimuma nesakritība un ko nozīmē tādi jēdzieni kā "transpersona" vai "cispersona", nav bijuši paredzēti kādam konkrētam mācību priekšmetam vai noteikta vecumposma skolēniem; tas bijis palīgresurss skolotājiem, kuru var izmantot, ja pedagogs to uzskata par nepieciešamu, skaidroja Valsts izglītības satura centra (VISC) pārstāve Liene Bērziņa.

"Šajā gadījumā materiālam pretī bija norādīts, ka tie ir izmantojami, sākot no 4. klases līdz pat 12., bet te ir būtiski uzsvērt, ka

tas nenozīmē, ka 4. klases skolēniem, piemēram, šāds saturs tiek piedāvāts no vāka līdz vākam un kādā konkrētā mācību stundā stāstīts, rādīts un tā," skaidroja Bērziņa. 

Atsaucoties uz skolēnu vecāku sašutumu, ar publikāciju sociālajā tīklā "Facebook" plašākas sabiedrības uzmanību šiem mācību materiāliem piesaistīja Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss-Konstantinovs. Latvijas Radio viņš teica, ka ar bērniem par dažādiem fiziskās, mentālās un arī seksuālās veselības jautājumiem noteikti jārunā; ideāli – veselības mācības stundās, taču konkrēto mācību saturu viņš vērtēja kā pārmēru radikālu un ievirzošu.

"It kā daudz runājam par to, ka pusaudžu mentālā veselība pasliktinās, ir daudz grūtību, bet

reizē mēs zinām, ka ir konkrētas lietas, kā mēs paši šīs problēmas veicinām. Šī varētu būt viena no tām sfērām un piemēriem, kur tas tiek darīts.

Kur varbūt paši pieaugušie, īsti labi neapzinoties, kādas ir šīs dažādās ietekmes, kaut kādā ziņā varbūt veicina ne tās veselīgākās izpausmes starp bērniem un pusaudžiem," sacīja Nils Sakss-Konstantinovs.

Valsts izglītības satura centrs reaģēja, materiālus no mācību plānošanas e-vides izņemot un nododot izvērtēšanai dažādām sabiedriskajām organizācijām, piemēram, Latvijas Psihiatru asociācijai, Latvijas Ārstu biedrībai un vairākām citām, arī organizācijai "Papardes zieds", kas Latvijā jau ilgus gadus izglīto jauniešus seksualitātes jautājumos.

Organizācijas valdes priekšsēdētāja Iveta Ķelle uzskata – šāds materiāls nepieciešams pirmām kārtām kā palīgs skolotājam.

"Lai nebūtu tā, ka vidusskolā viņš ienāk klasē un, piemēram, kāds bērns stundā pajautā: "Jūs, skolotāj, vispār, zināt, ko nozīmē "cis-"?" Un tad skolotājam ir tāds – ups… Es domāju, ka skolotājiem ir vērts zināt gan šos terminus, gan arī to, kas notiek," sacīja Ķelle.

Savukārt organizācijas "Mammām un tētiem" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa akcentēja – vecāki vēlas paļauties, ka bērni skolā saņem kvalitatīvu veselības izglītību un adekvātas atbildes uz saviem jautājumiem par augšanu un attīstību.

"Ja mēs kā vecāki, pedagogi vai sabiedrība nespējam sniegt atbildes vai sakām "beidz runāt muļķības!" vai "paaugsies, tad izstāstīšu", bērni atbildi atradīs. Viņi to atradīs, bet jautājums, kur viņi to atradīs, kā viņi to interpretēs," sacīja "Mammām un tētiem" vadītāja.

Organizācijas vadītāja arī izteicās – labi, ka sabiedrībā raisījusies šāda diskusija, pievēršot uzmanību pašreizējai veselības izglītības kvalitātei.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti