Nemiro LTV raidījumā “Rīta panorāma” pastāstīja, ka ministrija, strādājot pie likumu izmaiņām, lai nākotnē nepieļautu iespējamā būvnieku karteļa lietai līdzīgas situācijas, sagatavojusi vairākus priekšlikumus, un viens no tiem ir arī centralizēti iepirkumi.
Ja tas, piemēram, ir transporta iepirkums, tad Satiksmes ministrija varētu nopirkt 200 skolēnu autobusus, nevis katra pašvaldība pērk pa vienam diviem autobusiem, skaidroja Nemiro.
Viņš norādīja, ka tas arī mazinās birokrātijas slogu, jo ministrijai ir lielāka kapacitāte nekā katrai pašvaldībai vai mazai iestādei, kurai jāraksta iepirkuma nolikums, jāveido iepirkuma komisija.
Tāpat Ekonomikas ministrija piedāvās arī unificētus iepirkumu nolikumus, lai izslēgtu iespēju, ka tos veido kādai konkrētai precei vai konkrētam uzņēmumam. Savukārt iepirkumu komisijās jāievieš rotācija, lai to dalībnieki nestrādātu pārāk ilgi un nebūtu ieinteresēti konkrētajos rezultātos, atklāja Nemiro.
Savukārt, lai paplašinātu iepirkumu dalībnieku loku un vairotu konkurenci, piedāvās tulkot nolikumus angļu valodā, lai konkursos varētu piedalīties ārvalstu uzņēmumi.
Nemiro sacīja, ka normatīvo aktu saskaņošana un pieņemšana prasīs laiku, bet jaunās normas varētu stāties spēkā ar jauno gadu.
KONTEKSTS:
Pārāk detalizētas tehniskās specifikācijas un nereālistiskas tāmes – šādas problēmas esošajā iepirkumu procedūrā izceltas pēc valdības pārstāvju tikšanās ar iepirkumus uzraugošajām iestādēm saistībā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) aizdomām par vismaz 10 valstī vadošo būvnieku karteli, kas tagad likušas apsvērt izmaiņas nozari regulējošajā likumā.
Tāpēc Ekonomikas ministrijai līdz oktobra beigām jāsagatavo izmaiņas likumos, lai karteļus nepieļautu, un ministrs jau iepriekš atzina, ka jāsāk domāt par iepirkumu noteikumu liberalizāciju.