Lai sazinātos pa mobilo telefonu, 5G internets nebūs nepieciešams, pilnīgi pietiek ar esošo 4G jeb ceturtās paaudzes mobilo sakaru tīklu. 5G internetu vajadzēs gadījumos, kad nepieciešama liela datu apmaiņa, tātad dažādos biznesa risinājumos, piemēram, rūpnīcās, lidostās un ceļu satiksmē.
"Tele2" pārstāvis Oskars Fīrmanis vērtēja, ka pagaidām 5G tīkla attīstība ir pašā ceļa sākumā, un cer, ka 700 megahercu frekvence pavērs jaunas attīstības iespējas.
"Mūsu filozofija ir sākt ar 5G tīkla izvēršanas darbiem, kas varētu kalpot par pamatu dažādiem jauniem biznesa modeļiem un inovācijām, kur ir svarīgs ātrs un stabils mobilais internets. Operatori ir izveidojuši bāzes stacijas atsevišķās Latvijas vietās – kāds vairāk, kāds mazāk. Bet šīs 5G stacijas darbojas 3,5 GHz frekvencē. Tas nozīmē, ka šī viena bāzes stacija nespēj darboties pietiekami tālu, ja mēs salīdzinām ar 700 MHz frekvenci, kas būs pieejama tagad. Par vērienīgu un plašāku 5G tīklu izvēršanu mēs varēsim runāt pēc būtības nākamā gada otrajā pusē, kad mobilo sakaru operatoriem būs pilnā apmērā pieejama šī 700 MHz frekvence, kas ļaus raidīt tālāk un ļaus sasniegt ierīces, kas atrodas iekštelpās," skaidroja "Tele2" pārstāvis.
Mobilo sakaru operatora "Bite" radiotīkla plānošanas vadītājs Aleksandrs Ļebedevs stāstīja, ka no 5G interneta ieguvēji būs gan uzņēmēji, gan iedzīvotāji, jo piektās paaudzes mobilo sakaru tīkls varēs nodrošināt daudz lielāku lejupielādes ātrumu un viena stacija varēs apkalpot lielāku cilvēku skaitu.
"5G tehnoloģija un bāzes stacijas paredz lielāku kapacitāti. Tas nozīmē, ka viena bāzes stacija var apkalpot lielāku klientu skaitu. Ja abonentu skaits blīvi apdzīvotās vietās ir liels, tad noslodzes laikā 5G bāzes stacija var nodrošināt kvalitatīvāku servisu. Uzņēmējs jebkurā nozarē var pielietot. Piemēram, ja loģistikas centrā vai noliktavā atrodas ļoti daudzi dažādi priekšmeti vai preces, kuras jāsadala starp vairākām kravas mašīnām, tad to darīs nevis cilvēki, bet roboti ar 5G tehnoloģijas palīdzību. Arī var pieminēt apgaismojumu ielās pilsētā, piemēram, aprīkojot apgaismojuma stabus ar lietu interneta sensoriem, kuri tiek vadīti, izmantojot tehnoloģiju, var kontrolēt apgaismojumu ielās naktī. Nevis visu laiku, bet tikai tajos brīžos, kad brauc garām mašīna, lampas ieslēdzas pakāpeniski pēc kārtas. Pielietojumi var būt daudz un dažādi," skaidroja Ļebedevs.
Tā kā LMT uzstādījis 100 5G bāzes stacijas, tad 5G iespējas izmanto jau vairāki tūkstoši uzņēmuma klientu. LMT biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš stāstīja, ka uzņēmums šobrīd koncentrējas ne tikai uz 5G tīkla paplašināšanu, bet arī uz dažādu risinājumu izstrādi un testēšanu, jo 5G tīkla lietotājiem būs nepieciešamas atbilstošas iekārtas.
"Šī gada laikā mēs kopā ar Latvijas uzņēmumu "MikroTik" izstrādājām iekārtu, kura var strādāt 5G tīklā, tā saukto 5G interneta rūteri. Tas nozīmē, ka tajās vietās, kur mums šobrīd izvērsts šo iekārtu tīkls, klienti var aktīvi lietot pakalpojumu jau jaunajā tehnoloģijā. Internets ir ātrāks, protams, tajā brīdī, kad runā par šiem 5G lielajiem ātrumiem, kas var sasniegt vairākus gigabitus sekundē. Šobrīd, tā kā šī tehnoloģija vēl ir jauna, šie ātrumi vēl nav tādi, bet tie ir krietni ātrāki nekā 4G tīklā. Mēs esam šīs stacijas izvietojuši tajās vietās, kur ar šo tīklu spējam radīt vislielākos uzlabojumus, pieņemsim, tajās vietās, kur 4G pārklājums prasās pēc lielākām jaudām. Protams, tālāk jau nāks visi šie projekti, piemēram, "Via Baltica" vai "Rail Baltica" pārklājuma atbalsts; tādi vidējā termiņa projekti, kas varbūt nākamajā gadā sāksies, bet tie vēl turpināsies," klāstīja LMT pārstāvis.
Eiropas Savienības pārstāji jau paziņojuši, ka līdz 2025. gadam 5G tīklam jāaptver visas Eiropas Savienības pilsētas un galvenās transporta maģistrāles.