ANO: Jemenas hutiešu uzbrukumu dēļ Sarkanajā jūrā par 42% sarukusi Suecas kanāla noslodze

Pēc Jemenas hutiešu nemiernieku uzbrukumiem kravas kuģiem Sarkanajā jūrā komercpārvadājumu apjoms Suecas kanālā pēdējo divu mēnešu laikā ir samazinājies par vairāk nekā 40 procentiem, liecina Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) dati.

"Mēs esam ļoti nobažījušies, ka uzbrukumi Sarkanās jūras kuģniecībai palielina spriedzi globālajā tirdzniecībā, saasinot jau esošos tirdzniecības traucējumus ģeopolitikas un klimata pārmaiņu dēļ," ceturtdien žurnālistiem sacīja ANO Tirdzniecības un attīstības konferences (UNCTAD) vadītājs Jans Hofmans.

Saskaņā ar UNCTAD datiem kuģu novirzīšana no Sarkanās jūras un to kuģošana ap Dienvidāfrikas Labās cerības ragu par 42% samazinājusi tranzīta apmēru caur Suecas kanālu.

Suecas kanāls Ēģiptē savieno Vidusjūru ar Sarkano jūru. Vairāk nekā 80% starptautiskās preču tirdzniecības apjoma notiek, izmantojot jūras ceļus, uzsvēra Hofmans.

"Jūras transports patiešām ir pasaules globālās tirdzniecības dzīvības līnija," viņš teica.

Saskaņā ar ANO datiem konteinerkuģu skaits, kas katru nedēļu šķērso Suecas kanālu, ir samazinājies par 67% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, bet naftas tranzīts ir samazinājies par 18%. 

Kopumā caur Sarkano jūru, kas savieno Eiropu un Āziju, transportē no 12–15% pasaules tirdzniecības kravu jeb aptuveni 20 tūkstošus kuģu gadā.

Situāciju īpaši sarežģī tas, ka arī citi pasaules jūras tirdzniecības ceļi saskaras ar traucējumiem, un kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā pirms diviem gadiem, kas izraisīja pārtikas cenu kāpumu pasaulē, tranzīts caur Melno jūru ir būtiski ierobežots.

Turklāt sausums Centrālamerikā ir izraisījis ūdens līmeņa pazemināšanos Panamas kanālā, ievērojami samazinot satiksmes plūsmu, kas var šķērsot šo svarīgo maršrutu.

Ķīna ir pieprasījusi Irānai aktīvāk iesaistīties, lai ierobežotu Jemenas hutiešu nemiernieku uzbrukumus komerckuģiem Sarkanajā jūrā.

Ziņu aģentūra "Reuters", atsaucoties uz vairākām Irānas amatpersonām, vēstīja, ka Pekina ir brīdinājusi Teherānu par sekām, ja Irāna neizdarīs lielāku spiedienu uz saviem sabiedrotajiem hutiešiem. 

Ķīna ir Irānas jēlnaftas lielākā importētāja, tāpēc Pekina varētu samazināt naftas iegādes apjomus un tādējādi samazināt arī Irānas ienākumus. 

KONTEKSTS:

Hutieši apgalvo, ka, uzbrūkot kuģiem Sarkanajā jūrā, solidarizējas ar palestīniešiem Gazas joslā, kur Izraēla turpina cīņu pret "Hamās" teroristu grupējumu. Vairākas rietumvalstis ASV vadībā izveidojušas koalīciju civilo kuģu aizsardzībai. Tomēr tas nav atturējis kaujiniekus no uzbrukumiem, un par to liecina otrdien notikušais uzbrukums.  

Ņemot vērā Jemenas hutiešu nemiernieku uzbrukumus kuģiem, ierobežota kuģošana Sarkanajā jūrā. 

ANO Drošības padome pieprasījusi nekavējoties izbeigt Jemenas hutiešu kaujinieku uzbrukumus kuģiem Sarkanajā jūrā. Dokumentā, par kuru atturējās balsot Krievija, Ķīna, Alžīrija un Mozambika, pieprasīts, lai hutieši nekavējoties izbeigtu visus šāda veida uzbrukumus, kuri traucē globālo tirdzniecību, kuģošanas tiesības un brīvības, kā arī reģionālo mieru un drošību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti