Nedēļas nogalē ceturto gadu pēc kārtas Biķernieku trasē Rīgā notiks pasaules rallijkrosa čempionāta posms. Ik gadu licences maksa posma rīkošanas tiesību iegūšanai ir apmēram pusmiljons eiro, ko valsts turpmāk vairs neplāno ieguldīt. Šogad licence izmaksāja 475 000 eiro, bet tās izmaksas pamazām arvien pieaug.
Rīgas posma rīkotājs Raimonds Strokšs sestdien un svētdien paredzētajām sacensībām gatavojas ar dalītām sajūtām, jo apzinās, ka tā, visticamāk, ir pēdējā reize. Viņš Latvijas Radio atzina, ka vēl cer uz veiksmīgām sakritībām un iespēju sarīkot sacīkstes arī nākamgad, bet pats gan īpaši tam netic. Strokšs nezaudē cerību, ka valsts budžeta tapšanā nākamajam gadam atrastos nauda arī pieprasījumiem autosportā, kas ļautu noorganizēt pasaules rallijkrosa čempionāta posmu un Eiropas rallija sacīkstes.
Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sporta departamenta direktors Edgars Severs Latvijas Radio pastāstīja, ka Latvijas sporta veidu federācijas vairāk nekā 10 starptautisku sacensību rīkošanai 2020.gadā ir prasījušas apmēram 3,5 miljonus eiro. Tajā pašā laikā kopējais pieejamais valsts budžeta finansējums varētu būt nepilns pusmiljons eiro - tik daudz jau būtu vajadzīgs rallijkrosam vien.
Severs atzīst, ka ārzemnieku iztērētā nauda ļauj valstij no rallijkrosa posma sarīkošanas saņemt vairāk, nekā tiek iztērēts.
Tomēr IZM mērķis nav rīkot lielos pasākumus, bet gan ar to palīdzību veicināt sporta veida un nozares attīstību, kā arī spodrināt valsts tēlu. "Nevarētu teikt, ka tā [sacensību rīkošana] ir TOP 3 valsts sporta budžeta prioritāte," paskaidroja Severs.
Kad nozaru ministrijām bija jāiesniedz papildu finansējuma pieprasījums, IZM sportam 2020.gadā papildus prasīja nepilnus 10 miljonus eiro, tajā skaitā divus miljonus eiro lielo pasākumu rīkošanai. Tomēr valsts prioritāte sportā ir cilvēks, nevis kāds pasākums vai būve, uzsvēra Severs.
Vairākas sporta veidu federācijas iesniedza pieteikumus valsts naudas saņemšanai uzreiz vairāku starptautisku pasākumu rīkošanai.
Tostarp Latvijas Automobiļu federācija valsts finansējumu vēlas iegūt gan rallijkrosa posmam, gan Eiropas rallija čempionāta posmam. Ministrijā autosporta virzītājiem ieteica izvēlēties vienu atbalstāmo pasākumu un arī bez garantijas, ka valsts finansējums tam būs.
Rallijkrosa posma rīkotāju komandas dalībnieks Raivis Pelšs Latvijas Radio pauda pārliecību, ka vērienīgās autosporta sacensības pašu mājās ir nozīmīgas, neraugoties uz ieejas biļešu dārdzību. Viņš uzsvēra, ka Latvijai nav pa spēkam vienatnē sarīkot olimpiskās spēles, bet rallijkrosa posms kā lielas sacensības tiek rīkotas pēc līdzīgas sistēmas.
Ar rallijkrosu Latvijā organizatori centās pacelt augstākā līmenī sporta pasākumu rīkošanas prasmes, kas nu ir būtiski uzlabojušās. Pelšs gan uzskata, ka būs jānotiek lielam brīnumam, lai atrastos valsts finansējums 2020.gada rallijkrosa licencei. Bez valsts naudas licences maksu nav iespējams segt, jo organizatoriem pasākums nenodrošina rentabilitāti, atzina Pelšs.
Biķernieku trasē sestdien un svētdien risināsies priekšpēdējais pasaules rallijkrosa čempionāta sezonas posms, kur startēs arī spēcīgākie Latvijas rallijkrosa piloti. Sacīkstes tiešraidē varēs redzēt LTV7 un replay.lv.