Vai "Red Bull" joprojām priekšā visiem?
Vispirms nedaudz jāpastāsta tehniskais fons, bet pacietieties, jo tas izskaidros citus čempionāta procesus. "Red Bull Racing" komanda ar Maksu Verstapenu priekšgalā ir dominējusi pēdējā tehniskajā ērā, kas sākās 2022. gada sezonā un kuras pamatā ir graundefekta atgriešanās ar Venturi tuneļu izmantošanu zem grīdas. Kā noskaidrojām pirmajos divos šīs ēras gados, tad triks slēpjas ne tikai piespiedējspēka radīšanā ar jaudīgajiem Venturi efekta tuneļiem, bet arī atbilstošas mašīnas balstiekārtas izveidošanā, lai tā spētu kontrolēt aerodinamisko piespiedējspēku dažāda ātruma līkumos un visās pagrieziena fāzēs. "Red Bull" tehniskā ģēnija Adriana Ņūvija risinājums parādīja ceļu visiem pārējiem, un uz trešo šīs tehniskās ēras gadu – šo sezonu – visās pārējās komandas lielākā vai mazākā mērā jau ir nokopējušas šo risinājumu un centīsies pārspēt "Red Bull" ar viņu pašu ieročiem.
Tomēr čempioni pirms sezonas sākuma atkal pārsteidza visus. Jaunā modeļa RB20 prezentācijā, kas notika pēdējai no visām 10 komandām, "Red Bull" komanda atklāja, ka neturpinās tālāk attīstīt savu iepriekš tik veiksmīgo risinājumu, bet devuši priekšroku ļoti drosmīgām pārmaiņām aerodinamikas filozofijā. Ironiskā kārtā "Red Bull" ir adaptējuši iepriekš izslavēto, taču līdz galam nepiejaucēto "Mercedes" risinājumu ar '0 izmēra' sānu pontoniem, kas teorijā sniedz milzīgu ieguvumu piespiedējspēka apjomā, taču "Mercedes" tā arī nespēja to salāgot ar mašīnas balstiekārtas iespējām. "Red Bull" tostarp ir pārliecināti, ka viņu sākotnējam un ļoti veiksmīgajam risinājumam ir salīdzinoši zemi potenciāla griesti, tāpēc pērn dominantes sezonā ieekonomēto izpētes laiku veltīja konkurentu "Mercedes" risinājuma tālākai izpētei un acīmredzot ir atraduši risinājumu, kas palika nepamanīts vai neaizsniegts sāncenšiem.
Tik drosmīga atteikšanās no uzvarošās koncepcijas teorētiski viesa cerības konkurentiem, ka "Red Bull" ir kļūdījušies aprēķinos vai bijuši pārāk ambiciozi un nokoduši lielāku kumosu, nekā spēj sagremot, taču pirmssezonas testu sesija parādīja, ka naivajām cerībām nav pamata.
Maksa Verstapena un nedaudz mazākā mērā arī Serhio Peresa sniegums parādīja, ka RB20 modelis ir ar milzīgu potenciālu un salīdzinoši viegli padodas regulējumiem, kas ir labas ziņas "Red Bull" faniem. Ja vienā vārdā pirms sezonas jāatbild uz jautājumu, vai "Red Bull" joprojām ir priekšā visiem saviem konkurentiem, tad atbilde viennozīmīgi ir – jā!
Vienīgā darvas karote "Red Bull" milzīgajā medus podā ir komandas vadītāja Kristiana Hornera lietas izmeklēšana, kas noteikti ir aizēnojusi pirmssezonas gatavošanās procesu. Horneru kāda komandas darbiniece apsūdz par "agresīvu un nepieņemamu vadības stilu", teikts oficiālajā paziņojumā, tomēr nav izslēgts, ka nodarījuma raksturs ir visai nepiedienīga rakstura. Neatkarīgā iekšējā izmeklēšanā Horneru trešdien attaisnoja, taču spiediens no F-1 čempionāta, komandām un pat "Red Bull" komandas partneriem, piemēram, "Ford", ir palielinājies. Būtu arī naivi uzskatīt, ka pat palikšana bez vadītāja varētu ietekmēt čempionvienības darbu vidējā termiņā un ilgtermiņā, apturot "Red Bull" ātrvilcienu šajā sezonā.
Kas ir "Red Bull" tuvākie sekotāji?
Ja pieņemam, ka testu priekšstats īpaši nemelo un "Red Bull" tiešām ir saglabājuši pārsvaru pār konkurentiem, tad rodas loģisks jautājums, kuri tad ir tuvākie sekotāji? Aizdomās turamo saraksts nav mainījies, taču, iespējams, kārtība gan, un tā būs viena no šīs sezonas intrigām. Ja tiešām nāksies samierināties ar vēl vienu gadu bez nopietnas konkurences cīņā par titulu, tad vismaz pozīcijās aiz "Red Bull" muguras ies vaļā nažu cīņā telefona būdiņā. Pamazām atdzimstošie "Ferrari", sakaitinātie "Mercedes", pērn uzplaukušie "McLaren" un šampanieti nogaršojušie "Aston Martin" varētu veidot sekotāju grupu, kur spēku samēri visdrīzāk svārstīties atkarībā no trases specifikas vai komandu uzlabojumiem. No šīm vienībām "Mercedes" un "Ferrari" pēc testiem izskatījās īpaši solīdi un varētu būt pussolīti priekšā.
"Ferrari" šogad ir apzināti upurējuši viena apļa ātrumu, ar ko viņi lepojās pērn, izcīnot kopā sešas pirmās starta pozīcijas, bet ieguvuši sacīkšu tempu un spēju saglabāt riepas. Turklāt abu pilotu Šarla Leklēra un Karlosa Sainca komentāri par jauno modeli kardināli atšķiras tagad no tā, ko viņi teica pirms 12 mēnešiem, kad atklāti sūdzējās par mašīnas neprognozējamo uzvedību un grūto vadāmību. Ja mašīna ir paklausīga pilotam, tad talantīgi braucēji ar spēju uzticēties formulai vien var atvest vēl papildus 0,1–0,2 sekundes aplī. Un "Ferrari" rīcībā ir tādi braucēji.
"Mercedes" beidzot ir atmetuši ar roku iepriekšējai aerodinamiskai koncepcijai un paņēmuši "Red Bull" piemēru, tomēr papildinot to ar saviem uzlabojumiem, risinājumiem un jaunievedumiem,
kas ļauj cerēt, ka Toto Volfa komanda ir atguvusi savu inženierijas modžo, ko bija pazaudējuši iepriekšējās divās sezonās. Tostarp pilotu jomā "Mercedes" varētu notikt interesanta spēku un atbildības nobīde, jo Luisa Hamiltona pāreja uz "Ferrari" noteikti mainīs dinamiku komandā. Džordžs Rasels pamazām kļūs par de facto līderi, un līdz ar to viņam būs jāuzņemas iniciatīva arī komandas motivēšanā un jaunā tehniskā virziena izvēlē.
Ja "McLaren" un "Aston Martin" kaut nedaudz iebuksēs šīs sezonas sākumā, nav izslēgts, ka "Alfa Tauri" komandas jaunā reinkarnācija ar pilno nosaukumu "Visa Cash App RB" varētu ieņemt viņu vietu tuvāko sekotāju grupā. RB komanda, kā to sauksim ikdienā, ir pievirzījusies krietni tuvāk radniecīgajai "Red Bull" ne tikai ģeogrāfiski, bet arī tehniskajā jomā, kas, izskatās, ir devis cerēto rezultātu, un Daniels Rikjardo ar Juki Cunodu testos jutās ļoti komfortabli jau kopš pirmās dienas, kas liecina par mašīnas atsaucību.
Noslēdzošajā grupā pagaidām izskatās ir visas atlikušās komandas: "Haas", kas tikuši pie jauna vadītāja, "Williams", kuriem testos bija tehniskas problēmas, "Stake", kas ir "Sauber" pārejas posma nosaukums un arī "Alpine", kas priekš autoražotāja komandas pirmssezonā rādīja nepiedodami bālu sniegumu.
Kas mainījies noteikumos
F-1 čempionāts iesoļo trešajā no četriem gadiem šajā tehniskajā ērā. Līdz ar to būtiskas izmaiņas tehniskajos noteikumos nav paredzētas, ja neskaita pāris precizējumus no Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) puses, lai ieliktu komandas atpakaļ rāmjos un visa tehniskā attīstība notiktu atbilstoši ‘noteikumu garam’.
Pēc pagājušās sezonas karstā Kataras posma, kur vairumam pilotu bija grūtības pabeigt sacīksti, jo temperatūra kokpitā pārsniedza mērenas saunas grādus, FIA ir ieviesusi obligātu pilota kokpita papildu dzesēšanas padevi, kuras gaisa savācējs atradīsies uz mašīnas purngala. Tāpat
būtisks ir aizliegums aerodinamiskajā tunelī un datorsimulācijās sākt jaunās tehniskās ēras, proti 2026. gada modeļu testus ātrāk par 2025. gada 1. janvāri.
Tomēr līdzjutējiem visjūtamākās būs izmaiņas sprinta nedēļas nogaļu formātā, kas šogad kļuvis nedaudz loģiskāks. Nedēļas nogalēs ar sprintu ir mainīta norises kārtība – pēc pirmajiem treniņiem piektdienā sekos kvalifikācija sprintam. Sestdien risināsies sprinta sacīkste, bet kvalifikācija svētdienas sacīkstēm, kā ierasts, notiks sestdien kā pēdējā sesija pirms "Grand Prix" svētdien. Sprinta nedēļas nogales šogad tiks rīkotas Ķīnas, Maiami, Austrijas, Amerikas, Sanpaulu un Kataras "Grand Prix" posmos.
Turklāt būtiskas izmaiņas skārušas kalendāra pirmos divus posmus Bahreinā un Saūda Arābijā. Lai izvairītos no svētā gavēņa mēneša ramadāna, kas sāksies 10. martā, Saūda Arābijas "Grand Prix" sacīkste notiks sestdien, 9. martā. Lai komandām dotu pietiekami daudz laika pārceļot no pirmā Bahreinas posma, arī Sakhiras trasē sacīkste notiks sestdien, 2. martā, un kvalifikācijā attiecīgi risināsies jau 1. martā.
Hamiltona pārejas ietekme
Vēl mēnesi pirms šīs sezonas sākuma pilotu tirgū notika pamatīgs satricinājums – Luiss Hamiltons paziņoja par pāreju uz "Ferrari" komandu 2025. gada sezonā. To var uzskatīt ne tikai par gadsimta skaļāko pilotu pāreju F-1, bet arī par vienu no nozīmīgākajiem pilotu tirgus pavērsieniem F-1 vēsturē kopumā. Pēc 12 gadiem "Mercedes" komandā un kopā izcīnītiem septiņiem tituliem (ja šosezon neizcīna vēl astoto), brits pilnībā maina karjeras kursu un pievienojas "Ferrari", kuru pēdējais tituls bija 2007. gadā, kad Hamiltons aizvadīja debijas sezonu "McLaren" komandā un kopvērtējumā palika otrais aiz Kimi Raikonena.
Hamiltona paziņojums ir ne tikai intriģējošs pats par sevi, bet tas arī ir jau sācis domino efektu pilotu tirgus aktivitātēs,
jo šobrīd parādījusies brīva vieta vienā no vadošajām komandām – "Mercedes", kas automātiski kļūst par pilotu tirgus fokusa punktu. Tādēļ ar baudu varēsim šogad vērot, kā piloti pamazām sadala atlikušos brīvos krēslus, jo sezonas izskaņā mūzika neizbēgami apklusīs. Turklāt šis ir pirmais gads čempionāta vēsturē, kad pilotu sastāvs ir palicis absolūti nemainīgs pēc iepriekšējās sezonas, taču jau tagad ir skaidrs, ka tas neatkārtosies un pie F-1 durvīm varētu klauvēt viens vai divi ļoti talantīgi jauni debitanti, kas attiecīgi izstums pāris ‘liekos' braucējus.
Ja noliekam malā pilotu tirgus aktivitātes, tad Hamiltona paziņojumam būs arī liels efekts abu komandu, gan "Mercedes", gan "Ferrari" mikroklimatā. Hamiltons un arī Karloss Saincs, kuru viņš nomainīs "Ferrari" vienībā, aizvadīs pilnu sezonu ar komandu, kuru nāksies pamest gada beigās, un tas pilnībā maina attiecību dinamiku. Abi šie piloti ne tikai nesaņems informāciju par komandas jauninājumiem un tiks izstumti no uzticības personu loka, bet viņiem abiem arī būs jācenšas motivēt sevi darbam, lai gan ar domām viņi ir jau citur. Tas izjauks attiecību psiholoģisko līdzsvaru starp komandas biedriem un, ļoti iespējams, mēs kā skatītāji varēsim to redzēt arī viņu savstarpējā dinamikā trasē.
Vai Luisam Hamiltonam izdosies paveikt to, ko savulaik Mihaels Šūmahers izdarīja "Ferrari" komandā, redzēsim vēl pēc pāris gadiem, bet šogad baudīsim, kā viņš sadzīvo ar savu lēmumu, vēl esot "Mercedes" sastāvā.
Ja "Mercedes" šosezon atgriežas kā sīvākais "Red Bull" konkurents un Hamiltons atkal tiek pie sen gaidītās uzvaras, bet "Ferrari" tostarp nav manāmi pjedestāla tuvumā, tas septiņkārtējam pasaules čempionam noteikti varētu raisīt divējādas emocijas un arī šaubas par savu lēmumu. Pat ja Makss Verstapens atkal neļaus uzplaukt čempiona titula cīņas intrigai, šī tik un tā būs aizraujoša sezona daudz un dažādos aspektos un līmeņos. Esiet acīgi un izbaudiet šo F-1 sezonu!