Pasaules rallija čempionāta 2024. gada sezona paies pārmaiņu zīmē un ar svētkiem Latvijas autosportam

Ar atsvaidzinātu sacensību kalendāru un komandu sastāviem atnākusi pasaules rallija čempionāta (WRC) 2024. gada sezona. Lai arī ieviesta jauna punktu skaitīšanas sistēma, kuras mērķis ir saglabāt intrigu visa rallija garumā, esošā pasaules čempiona izvēle sportiskajā plaukumā nestartēt pilnu sezonu raisījusi runas par WRC stagnāciju. Tomēr, neraugoties uz to, WRC 52. sezona būs kā svētki pašmāju autosportam, jo pirmo reizi vēsturē Latvija uzņems pasaules čempionāta posmu.

ĪSUMĀ:

Divi no trīs ražotājiem sacenšas citā līmenī 

Ik gadu starpsezonu periodā lielu uzmanību piesaista izmaiņas komandu sastāvā. Arī šogad trīs rūpnīcas komandas piedzīvojušas vairākas pārmaiņas, kas krasi ietekmēs cīņu par čempiontitulu 2024. gadā. 

Vienīgā no trim komandām, kas pilnībā mainījusi sastāvu, ir "M-Sport Ford". Arī 2024. gadā ar "Ford Puma" spēkratu startēs divi braucēji – francūzis Adriens Formo un beļģis Gregoirs Munsters. Tomēr pilotu pieredzes trūkums ātrākajā "Rally1" ieskaitē liek domāt, ka viņu nebūs starp galvenajiem favorītiem uz sezonas uzvarētāja godu. Toties abi sportisti ir pazīstami ar "Ford" ražoto "Rally1" klases spēkratu. Proti, Munsters 2023. gadā ar šo auto startēja divos WRC posmos – Čīlē un Centrāleiropā –, bet Formo ar "Puma" startēja 2022. gada sezonā, aizvadīto gadu aizvadot soli zemāk "Rally2" klasē. 

"M-Sport Ford" vadības uzticība braucējiem ar mazu pieredzi ir šai komandai raksturīgi, portālam LSM.lv sacīja autosportists un WRC komentētājs Krišjānis Caune, norādot, ka vēsturē bijuši gadījumi, kad tas ir atmaksājies. ""M-Sport Ford" īstenībā izsenis jau ir bijusi komanda, kas meklē jaunos talantus. [Komandas vadītāja] Malkolma Vilsona priekšā var noņemt tikai cepuri, jo viņš tiešām ir spējis arī izrakt tādus jaunos talantus kā Kolins Makrejs. Miko Hirvonens. Laiku pa laikam Vilsons spēj arī "Rally2" kategorijās izcelt ātrus un jaunus pilotus," sacīja Caune.

Aizvadītajā gadā "M-Sport Ford" rindās startējušais francūzis Pjērs-Luī Lubē šogad atgriezies "Rally2" klasē, kur pilotēs "Škoda" mašīnu. Taču otrs "M-Sport Ford" komandas aizvadītā gada braucējs parūpējās par jaunās sezonas skaļāko pāreju – vēl pirms iepriekšējās sezonas beigām igaunis Ots Tanaks paziņoja, ka pēc gada prombūtnes dosies atpakaļ uz "Hyundai Shell Mobis" vienību.

Tanaka aizvadīto gadu varētu raksturot ar vārdu "vilšanās" – vairākkārt pievīlusī "Ford" automašīna lika atgriezties komandā, kur attiecības ar kolēģiem nebija tās labākās. Kā Tanakam šajā ziņā veiksies šogad, vēl nav skaidrs, bet gan viņš, gan otrs komandas līderis, beļģis Tjerī Nevils pirms sezonas sākuma par abu atkalapvienošanos izteicies pozitīvi. Tikmēr trešo "Hyundai" auto sezonas garumā dalīs soms Esapeka Lapi, kurš pretēji pērnajam gadam nestartēs visos posmos, norvēģis Andreass Mikelsens, kurš pēc vairāku gadu pārtraukuma atkal pakāpies uz ātrāko ieskaiti, un pieredzējušais spānis Daniels Sordo, kurš, visticamāk, "Hyundai" trešo vietu šogad aizpildīs visretāk. 

Savukārt iepriekšējo trīs gadu čempionvienību "Toyota Gazoo Racing" nometni un arī visu autorallija pasauli pāršalca ziņa par to, ka divkārtējais un esošais pasaules čempions no Somijas – Kalle Rovanpera – nolēmis paņemt pauzi un "uzlādēt baterijas", nestartējot pilnu sezonu. Tāpat vien atsevišķos posmos vienības rindas papildinās titulētais francūzis Sebastjens Ožjē, kurš, piemēram, pērn pat daļu sezonas atradās kopvērtējuma līderpozīcijā par spīti tam, ka izvēlas braukt tikai sev iecienītās sacensībās.

Toties pilnu sezonu "Toyota Gazoo Racing" komandā aizvadīs pērnās sezonas vicečempions un nu jau komandas līderis, velsietis Elfins Evanss. Tāpat ražotāju visu gadu pārstāvēs japānis Takamoto Katsuta, kuram vēl krietni jāpieliek ātrumā, lai viņš būtu pieskaitāms pie titula pretendentiem. 

Vērtējot 2024. gada sezonas komandu sastāvus, secināms, ka korejiešu "Hyundai Shell Mobis" pieteicis nopietnu cīņu japāņu ražotājam "Toyota Gazoo Racing", lai atgūtu labākās komandas kroni. 

Divi piloti lūko pēc ilgi gaidītā pirmā titula, viens grib atgriezties virsotnē

Savukārt par braucēju titulu cīņa gaidāma galvenokārt starp Tanaku, Evansu un Nevilu. 

Igaunis 2019. gadā pierādīja, ka ar spējīgu un uzticamu tehniku var kļūt par pasaules čempionu, arī vēlākajās sezonās Tanaka prasmes bijušas pietiekamas, lai uzvarētu rallijos, tomēr tehnikas problēmas vai disciplīnas trūkums, ieklausoties komandas vadības norādēs, viņam traucējušas vēlreiz uzkāpt rallija augstākajā virsotnē. Tanaks arī pēdējos gados vedinājis domāt, ka viņam pievilcīga liktos dzīve bez WRC, tāpēc bez talantīgā Rovanperas čempionātā šosezon igaunim ir laba iespēja nodrošināt otro titulu karjerā. 

Tomēr it īpaši labvēlīgi apstākļi šogad aizsniegties līdz ilgi gaidītajam pirmajam titulam ir Evansam un Nevilam – attiecīgi trīskārtējais un pieckārtējais pasaules vicečempions šosezon beidzot var kļūt par vadošo braucēju čempionātā. 

"Skaidrs, ka nākamajā gadā nebūs pasaules čempions no Somijas. Tas nozīmē, ka sportisti, kuri ir, iespējams, vairāk par visiem vēlējušies šo čempiona titulu izcīnīt – Tjerī Nevils un Elfins Evanss –, manuprāt, ir reālākie pretendenti. Es domāju, ka  starp Evansu un Nevilu būs ļoti interesanta cīņa. (..) Savukārt par Otu Tanaku – es domāju, ka pāriešana uz "Hyundai" viņu tomēr ietekmēs. No vienas puses, viņš jau tur ir bijis, bet jebkurā gadījumā paies kaut kāds adaptācijas laiks," atzīmēja Caune.

Elfins Evanss (no kreisās), Tjerī Nevils un Ots Tanaks.
Elfins Evanss (no kreisās), Tjerī Nevils un Ots Tanaks.

Tikmēr rallija apskatnieks un žurnālists Kolins Klārks no autosporta bloga "Dirtfish" uzskata, ka tik neparedzama sezona ilgi nav bijusi un cīņa starp Evansu, Nevilu un Tanaku varētu noritēt līdz pat pašam pēdējam sezonas posmam.

"Šogad rezultātu ir ļoti grūti prognozēt, čempionāts ko tādu patiesi nav redzējis pāris desmitgades. No 2000. līdz 2009. gadam pārliecinošs favorīts čempiontitulam bija Sebastjens Lēbs, tad nāca Sebastjens Ožjē, un viņa dominances laikmets gandrīz 10 gadu garumā. Un, manuprāt, ja Rovanpera startētu pilnu sezonu, tad šogad viņš būtu galvenais favorīts. Kurš uzvarēs šogad? Par to nav pārliecības. Taču tieši tas ir tas, kas čempionātam vajadzīgs," sacīja Klārks. 

Intrigu centīsies piešķirt ar jaunu punktu skaitīšanas sistēmu

Papildu intrigu cīņai par čempiontitulu piešķirs arī izmaiņas punktu skaitīšanas sistēmā – tā vismaz norādījuši čempionāta rīkotāji. Jaunā punktu sistēma no sportistiem izsaukusi dažādas reakcijas – vieni priecājas, ka sacensībās tiks piešķirts papildu azarts, bet citi bažījas, ka rallija uzvaras nozīme tagad būs mazāka. Vienlaikus arī izskanējis, ka Starptautiskās Automobiļu federācijas Pasaules autosporta padome ir gatava atteikties no jaunās punktu struktūras, ja atsauksmes būs negatīvas. 

Ja iepriekš 10 ātrākās ekipāžās sadalīja punktus par rezultātu visā rallijā (punktu sadalījums no 1. līdz 10. vietai: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) un par pēdējo jeb tā dēvēto "Power stage" ātrumposmu, kur piecu ātrāko laiku īpašnieki punktus sadala pēc sistēmas "5-4-3-2-1", tad jaunā sistēma paredz atsevišķu punktu sadalījumu arī par rallija pēdējo dienu – svētdienu. 

Tas darīts, jo līdzšinējās punktu sadales iespaidā sportisti bieži vien pēdējo sacensību dienu aizvadīja lēnākā tempā, taupot riepas un tehniku "Power stage" ātrumposmam, kur var nopelnīt papildu punktus.

Jaunā sistēma nosaka, ka jau pēc sestdienas ātrumposmiem punkti tiks sadalīti desmit ātrākajām ekipāžām pēc sistēmas "18-15-13-10-8-6-4-3-2-1", tomēr sestdien nopelnītos punktus saņems tikai tās ekipāžas, kas finišēs arī svētdien. Savukārt svētdien notiks atsevišķa cīņa, kuras iznākumā punkti tiks piešķirti septiņiem ātrākajiem braucējiem pēc sistēmas "7-6-5-4-3-2-1". Punktu sadales kārtība "Power stage" ātrumposmā jaunajā sistēmā saglabāsies tāda pati kā iepriekšējā.

Līdz ar to arī jaunajā struktūrā vienā rallijā maksimāli varēs nopelnīt 30 punktu, tomēr tas būs iespējams tikai, ja ekipāža cīnīsies visu sacīkšu garumā. 

WRC arī papūlējies, lai šogad rallijiem piesaistītu vairāk dalībnieku. Proti, akceptēts, ka čempionātā drīkstēs piedalīties ar "Rally1" mašīnām bez hibrīda sistēmas, kas ievērojami samazināšot izmaksas. Neesošās hibrīda sistēmas svars būs jākompensē mākslīgā veidā, un šie auto būs par aptuveni 100 zirgspēkiem mazjaudīgāki, kā arī ar tiem nedrīkstēs sacensties par ražotāju ieskaites punktiem.

13 posmi četros kontinentos

To, kura ekipāža izrādīsies spējīgākā, sportisti šogad varēs noskaidrot 13 posmos. 2024. gada posmu norises vietas atkal atsvaidzina WRC kalendāru. 

Šosezon sacensības notiks četros kontinentos – Eiropā, Āzijā, Āfrikā, un Dienvidamerikā. Ar šādu sadalījumu WRC rīkotāji turpina tiekties uz "50 pret 50" proporcionālu sadalījumu starp čempionāta posmiem, kas notiks Eiropā un ārpus tās. Tomēr pārliecinoši lielākā daļa ralliju notiks Eiropā. 

WRC 2024. gada sezonas kalendārs.
WRC 2024. gada sezonas kalendārs.

Sezonai starts tiks dots ceturtdien, 25. janvārī, jau tradicionāli ar leģendāro Montekarlo ralliju. Montekarlo ralliju varētu dēvēt par "vissezonas" sacensībām, jo trasē Alpu kalnu virsotnēs sastopams gan sauss asfalts, gan ledus un sniegs.

Čempionāts februārī vedīs uz vienīgo īstas ziemas pārbaudījumu Zviedrijā. Taču pēcāk no jūnija uz ierastāku laiku martā pārcelts pirmais sezonas grants rallija Kenijā. 

Arī starp pārējiem sezonas posmiem dominē grants ralliji, izņemot pēdējos divos posmos – 2023. gadā pirmo reizi notikušajā Centrāleiropas rallijā, ko kopīgi rīko Čehija, Vācija un Austrija, un tradicionālajā sezonas noslēguma posmā Japānā.

WRC kalendārā pirmo reizi kopš 2017. gada atgriezies arī Polijas rallijs, kas notiks jūnija izskaņā. Ļoti ātrs, līdzens, vietām šaurs ar sarežģītām līkumu sekcijām, bet noteikti ar plašiem skatītāju pūļiem un lielisku atmosfēru – tāds ir Polijas, kas WRC sezonas vidū atvedīs tuvāk mūsu platuma grādiem. 

Latvija gaida autosporta svētkus

Līdz pienāks sezonas astotais rallijs, kad no 18. līdz 21. jūlijam WRC posms pirmo reizi notiks Latvijā. WRC uzņemšanu daudzi uzskata par Latvijas autosporta augstāko punktu. Ilgi gaidītais Latvijas posms – "Tet Rally Latvia" – notiks lielākoties Kurzemes reģionā. Rallija bāzes pilsēta būs Liepāja, bet sagaidāms, ka atklāšana būs Rīgā, Biķernieku trasē. Ātrumposmi norisināsies Tukuma novadā, Talsos un Talsu novadā, Kuldīgas novadā un Dienvidkurzemes novadā.

Vairākiem čempionāta braucējiem kā, piemēram, Rovanperam, Tanakam no ātrākās klases un Oliveram Solbergam no "Rally2" kategorijas Latvijas ceļi nav sveši. Taču vienlaikus šīs būs WRC kalendārā vēl nebijušas sacensības, kur ātras un tehniskas līkumu sekcijas prasa augstu precizitāti stenogrammā un reizēm pat uzdrošināšanos no braucējiem, tāpēc Latvijā gaidāmas aizraujošas cīņās. 

Šis posms būs arī iespēja Latvijai sevi parādīt uz pasaules mēroga skatuves, jo ikvienam WRC posmam visā pasaulē seko desmitiem miljonu acu pāru. Reģioniem, kas uzņems rallistus, gaidāms ekonomisks pienesums, bet sporta cienītājiem iespēja baudīt Latvijā vēl nebijušu pasākumu, ko, pēc ekspertu domām, rallija organizatori "RA Events" ar Raimondu Strokšu priekšgalā sarīkos pēc augstākās kvalitātes standartiem.

"Pats WRC posms Latvijā jau būs kā svētki visam autosportam. Un, iespējams, vēl lielāki svētki būs, ja šajā posmā brauks ļoti labs mūsu braucējs – Mārtiņš Sesks," tā par gaidāmo "Tet Rally Latvia" portālam LSM.lv norādīja Latvijas rallija veterāns Jānis Vorobjovs. 

Un patiesi 2023. gada Eiropas rallija vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis šogad plāno piedalīties Latvijas WRC posmā ar prestižākā līmeņa auto. Ekipāža mērķē startēt arī lielākā skaitā sacīkšu, taču konkrēti plāni līdz šim nav izskanējuši. 

Pēc Latvijas rallija pasaules čempionāts turpināsies ar pieciem noslēdzošajiem sezonas posmiem. 

Šogad varētu aktivizēties centieni čempionātu atdzīvināt

Neskatoties uz to, ka WRC rīkotāji cenšas atsvaidzināt čempionātu ar nebijušu posmu, citādāku kalendāru un jauniem noteikumiem, pēdējos gados ātrākajā ieskaitē konkurence ir niecīga, jaunu braucēju un ražotāju pievilināšana čempionātam nevedas. Piemēram, "Rally2" klasē, kur spēkrati maksā mazāk, konkurence ir krietni lielāka, cīņas aizraujošākas.

Tāpēc uzvirmojušas arī diskusijas par to, kāda ir WRC nākotne, kas ir pareizā stratēģija, lai kāpinātu čempionāta prestižu. WRC rīkotāji ir sasaukuši darba grupu, lai spriestu par iespējamām pārmaiņām nākotnē.

Iespējams, kādus eksperimentus vai idejas varēs vērot jau šajā sezonā, uzskata Caune.

"Manuprāt, šī sezona būs tāds pārejas posms. Kāpēc? Tāpēc, ka beidzamajos gados, it īpaši iepriekšējā gada nogalē, vēl vairākiem sportistiem izskanēja frāzes, ka rallijam kā tādam ir jāmainās – jākļūst mūsdienīgākam, iespējams, vēl vairāk kā līdz šim jādomā par šovu. Kā piemēru var minēt to, ka Kalle Rovanpera, kurš ir absolūtā sportiskajā plaukumā, un arī gadu viņam ir ļoti maz, izdomāja nākamajā gadā paņemt pauzi. Tas vien pierāda to, ka ir jāmainās. Izmaiņas droši vien tiks izstrādātas šī gada laikā," pauda Caune.

Kamēr citviet pasaulē 2024. gadā uzmanīgi sekos tam, kādus jauninājumus izmēģina WRC rīkotāji un kā čempionāts gatavojas ilgtermiņa pārmaiņām, Latvija gaidīs autosporta sezonas kulminēšanu jūlijā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti