Ir vairākas vērtības, kādēļ šis koncerts ir īpašs – intīms noskaņojums, kvalitatīva skaņa, skaista, izsmalcināta bilde un laba mūzika. Tukšās zāles mistiskā atmosfēra zilas gaismas ietvarā: bauda ausīm un acīm. Šoreiz Bahs, Bēthovens, Rahmaņinovs un piedevās Keidžs uz sagatavotām klavierēm.
Tagad ir tik daudz iespēju interneta vidē, tādēļ svarīgi, lai, pavadot tajā laiku, mēs gūtu īstu iedvesmu un prieku.
Agrāk aizsāktais kamermūzikas koncertu un sarunu cikls “Come prima” pārceļas uz interneta vidi, lai digitālo koncertierakstu formā ļautu klausītājiem izbaudīt iedvesmojošu mākslinieku muzicēšanu un viņu stāstus par spēlēto uz VEF Kultūras pils Lielās zāles skatuves.
Pirms atskaņošanas koncertzālēs kamermūzika vairāk nekā 100 gadus tika spēlēta galvenokārt mājās, tādēļ koncertu cikla “Come prima” nosaukumā likts mūzikas termins itāļu valodā: “kā iepriekš, kā sākumā”. Tā ir ideja atgriezties pie mājas muzicēšanas pirmssākuma, radīt atbrīvotu un mājīgu gaisotni, kurā norit sarunas un muzicēšana draugiem.
Tādēļ VEF Kultūras pilī tika iedibināts koncertu cikls, balstīts senajā tradīcijā, kurā klausītājam bija iespēja nonākt tiešā un nepastarpinātā kontaktā ar intīmo kamermuzicēšanas mākslu.
Pašizolācijas laikā veidotie kamermūzikas koncerti piedāvās dažādu laikmetu un stilu kamermūziku jaunā mūzikas klausīšanās formātā, kurā katrs var tuvāk iepazīt mākslinieku personības un atklāt daudzveidīgās interpretāciju nianses katrs savās mājās. Koncertcikla idejas autore Sandra Zandberga min, ka ir pateicīga šim laikam, jo “tas iemāca pilnīgi jaunas lietas, liek veidot jaunas neironu saites – tātad palikt jauniem, būt elastīgiem, atlaist ierasto kontroli un pieņemt nezināmo.” Un reizē arī atzīst, ka “šis laiks mums iemācīs galveno – dzīvās klātbūtnes vērtību, ko nespēj translēt neviena ierīce. Tādēļ pēc virtuālās pauzes gaidīsim mūsu klausītājus jaunā kvalitātē – apzinoties dzīvās klātesamības fenomenālo spēku un svētību.”
Pirmo koncertu pianists Juris Žvikovs sāk ar iedvesmojošo Johans Sebastiāns Baha āriju “Schafe können sicher weiden” no Medību kantātes BWV 208 Egona Petri pārlikumā. Tad turpina ar šī gada jubilāra Ludviga van Bēthovena Četrām bagatellēm (no kopas Septiņas bagatelles op. 33), kas stiprina ar dzīvu klasicisma enerģiju. Tām seko Sergeja Rahmaņinova divas emocionālas prelūdijas un vēlāk brāzmaini romantiskās etīdes – gleznas, kas tukšā zālē skan īpaši spirgti. Pēc tam Juris izvēlējies īpašu piedevu saviem neredzamajiem klausītājiem – mazu Džona Keidža opusu Sonāte XVI no cikla Sonātes un interlūdijas, kura pirmā takts atgādina mūsdienīgi aranžētu latviešu tautas dziesmas “Rīga dimd” motīvu.
Pirmā koncerta pārraide notiks 16. aprīlī pulksten 20.00 sabiedrisko mediju portālos Replay.lv un LSM.lv.
Šis ir arī VEF Kultūras pils jubilejas gads – 1. martā apritēja 60 gadi, kopš pils ir vērusi durvis apmeklētājiem. Aprīlī plānoti vēl divi koncertieraksti, kā arī citi digitāli videomateriāli par VEF muzeju un pils radošo darbību.