Nedēļas nogalē Bauskā deviņos koncertos skanēs viduslaiku, renesanses un agrīnā baroka mūzika. Bet festivāla centrā ir divi uzvedumi, kuros pašmāju un ārzemju senās mūzikas profesionāļi raudzīs uzburt iespaidu par 17. gadsimta operu, režiju, tērpiem un šim laikmetam tik svarīgo žestu valodu.
Rīgas Senās mūzikas centrā dziedātāji Monta Martinsone un Rinalds Kandalincevs strādā pie 17.gadsimta itāļu komponista Džakomo Karismi oratorijas “Jephte” iestudējuma, kas 21.jūlija vakarā notiks Bauskas Kultūras centrā. Uzvedums top senās mūzikas eksperta un festivāla “Vivat Curlandia!” rīkotāja Māra Kupča vadībā.
“Tas ir stāsts par karavadoni, kurš pārcietis kaujas un vētru un apsolījis – ja izglābsies, tad upurēs savu vienīgo meitu dievam. Un viņš ir spiests to darīt, jo ir devis vārdu. Tā ir tipiska 16.–17.gadsimta dzeja, [itāļu dzejnieka] Torkvato Taso idejas,” par operu stāsta Māris Kupčs. “Un arī šis stāsts bāzējas Vecās derības tēlos, ieliekot tā laika idejas par vārdu, taisnību un ideāliem. Agrīnās operas būtībā būvēja kā sengrieķu drāmas rekonstrukciju. Tur ir visas šīs lietas – uzticība, izšķiršanās, dievi augstāki par pašu interesēm…”
Oratorijas “Jephte” iestudējums notiks sveču gaismā, raugot uz brīdi pārvērst Bauskas Kultūras namu par Venēcijas teātri 17.gadsimta vidū.
Kā skaidro Kupčs, šajā festivālā organizatori mēģina vispār atbrīvoties no mikrofoniem un iespēju robežās arī no elektrības, jo tas izjauc noskaņu.
“Mēs gribam cilvēkiem dot to sajūtu, ka viņi tiešām var uz brīdi pārcelties. Protams, ar kaut kādiem kompromisiem, jo pilnībā to nevaram. Bet sajūtu gan viņiem gribam uzdāvināt,” neslēpj festivāla rīkotājs.
Iespēju tuvoties tā laika izpildījuma stilistikai dod arī mūziķu darbs ar vēsturiskās retorikas un žestu eksperti, Lielbritānijā dzīvojošo krievu arfisti Katerinu Kingu.
“Baroka mūzikā viss ir saistīts, jo tā balstās uz pilnīgi citiem principiem nekā mūsdienu mūzika.
Šos principus vislabāk aprakstījis slavenais baroka komponists Džūlio Kačīni: baroka mūzikas izpildījumā galvenais ir teksts, ritms, un tikai tad mūzikas skaņa,” skaidro Katerina Kinga. “Tekstam ir ārkārtīgi liela nozīme. Kā Bībelē – “Iesākumā bija vārds”. 17.gadsimtu uzskata par retorikas renesanses laikmetu. Modē nāca antīko filozofu darbi un cilvēki pievērsa lielu uzmanību tam, kā teksts tiek pasniegts publiski. Retorikas māksla valdīja pār pasauli.”
Taču ne visu var pateikt vārdos. Tādēļ, lai ļautu klausītājiem lasīt starp rindiņām, baroka mūzikā liela nozīme ir arī žestiem. To valodu Katerina Kinga pēta jau vairāk nekā desmit gadu un stāsta, ka ar latviešu jaunajiem mūziķiem ir viegli strādāt, jo viņi ir profesionāli un gatavi eksperimentēt.
“Ar žestiem var paspilgtināt vai mazināt konkrētu vārdu nozīmi vai pat pilnībā mainīt teikuma jēgu. Kad mācu žestus, es nekoncentrējos uz glītiem, dekoratīviem rokas mājieniem, kā to parasti dara horeogrāfi. Es mācu žestu nozīmi un kā to nodot skatītājiem caur savām rokām, ķermeni un seju līdz vissīkākajai niansei,” ar savu pieeju iepazīstina Kinga.
Festivālu kuplinās arī lautists no Itālijas Mauro Pinčiaroli. Karjeru sācis ar klasiskās ģitāras spēli, bet mīlestība pret seno mūziku viņu aizvedusi līdz ģitāras senajai un nebūt ne viegli spēlējamajai radiniecei – lautai. To viņš spēlēs festivāla atklāšanas koncertā Bauskas pilī, kurā romantisku angļu renesanses un agrīnā baroka mūzikas programmu atskaņos kopā ar soprānu Elīnu Šimku un traversflautas meistari Kristīni Stumburi.
“Šie divi mūzikas instrumenti un cilvēka balss kopā veido ārkārtīgi skaistu kombināciju. Tai piemīt kamermūzikas intimitāte, un tieši tas man šajā repertuārā ļoti patīk,” skaidro Mauro Pinčiaroli.
Festivālā “Vivat Curlandia!” koncertēs arī viens no Eiropas vadošajiem viduslaiku mūzikas ansambļiem “Ensemble UNICORN” no Austrijas, kā arī latviešu, austriešu un itāļu mūziķu veidotais “Neymann Ensemble”. Interesanti, ka ar saviem uzvedumiem festivālā iesaistīsies arī Bauskas pils, kas koncertuzvedumā “Uguns” stāstīs par pils vēsturi, bet svētdien rīkos arī paukošanās turnīru.