Nacionālā kinobalva "Lielais Kristaps"
Šonedēļ no 1. līdz 4. februārim notiks nacionālās kinobalvas "Lielais Kristaps" filmu skates, kas noslēgsies ar balvu pasniegšanas ceremoniju svētdien.
Lielā Kristapa vēsture ir teju 50 gadus ilga – pirmā balvu pasniegšana notika 1978. gadā, izvērtējot 1977. gadā tapušās Latvijas filmas, taču Nacionālās kinobalvas statuss "Lielajam Kristapam" oficiāli ir piešķirts 2016. gadā.
Kinobalva ir piedzīvojusi daudzas formāta, biežuma, organizatoriskas un konceptuālas izmaiņas un šobrīd organizatori, Latvijas Kinematgorāfistu savienība, ir atteikusies no plašāka – festivāla – formāta un primāri fokusējas tieši uz filmu izvērtēšanu – nominācijām un apbalvošanu. Nu jau vairākus gadus skatītāji "Lielajā Kristapā" var noskatīties tieši nominētos kinodarbus. Šogad inovatīvi ir tas, ka, atskaitot divus pirmizrādes seansus, filmas kinoteātros "Splendid Palace" un "K. Suns" būs iespējams noskatīties bez maksas. Savukārt portālā Filmas.lv būs skatāma kinomākslinieces un balvas par mūža ieguldījumu saņēmējas Ievas Romanovas darbu retrospektīva, kā arī 2022. gada balvu laureāti.
Vērtējot šogad balvai pieteikto un nominēto darbu kopumu – tas, iespējams, nav spožākais un bagātīgākais. Redzēsim, vai pēc gadiem šo "Lielā Kristapa" laidienu varēs atcerēties kā īpaši izceļamu.
Taču, neskatoties uz to, kvalitātes latiņa, salīdzinot ar, piemēram, iepriekšējo desmitgažu kontekstu, ir augusi. Īpaši spēcīgi – arī salīdzinot ar aizvadītajiem gadiem – iezīmējas seriāli un studentu filmas.
"Lielo Kristapu" 1. februārī atklās Rozes Stiebras vizuāli krāšņā, jaunā pilnmetrāžas animācija "Sirds likums" – tā ierasti animācijas klasiķes rokrakstam ir fantāzijas pilns stāsts, kurā liela loma ir arī mūzikai.
Vēl viena filma, kas piedzīvos pirmizrādi "Lielā Kristapa" ietvaros, ir režisora Reiņa Ūbeļa filma "Dragūni". Žanriski kategorizējama kā šausmu filma, tā ir spriedzi un apdraudējuma sajūtu lēni, bet mērķtiecīgi kāpinošs stāsts. Kinodarba duālā – gan melnbaltā, gan krāsu – estētika, tāpat kā kadrējumi nes atsauces uz šausmu žanra klasiku. Šis ir studiju ietvaros tapis darbs, kurā redzama laba klasiskās kinovalodas pārzināšana.
Seanss 2. februārī pulksten 18.30 kinoteātrī "Splendid Palace".
Īpaši iesaku apmeklēt abus īsmetrāžas darbu seansus un noskatīties gan labākās īsfilmas, gan labākās studentu filmas kategorijā nominētos veikumus.
"Lielajam Kristapam" nominētās īsfilmas ir meistarības ziņā vieni no izveicīgākajiem darbiem. Šajās filmās, neatkarīgi no izvēlētās estētikas – tieša reālisma līdz vizuālām metaforām –, aptverts teju viss cilvēcisko emociju spektrs.
Atklāts, personīgs un emocionāls vēstījums par tuva cilvēka pašnāvību ietverts Armanda Zača filmā "Pretošanās ir veltīga" (Resistance is Futile), savukārt Annas Ansones "Can't Help Myself" (kuras nosaukumu varētu latviskot kā "Nezinu, ko ar sevi iesākt") ir apcerīga, pavisam viegli komiska metafora par savas vietas atrašanu pasaulē un būšanu mierā ar sevi. Savukārt Daniila Silova "Katastrofa" ir labs komēdijas piemērs, kurā redzam Laura Dzelzīša spēlētu deputātu sevi dzenam arvien dziļākā postā pēc neveiksmīga izteikuma sociālajos tīklos.
Savukārt, skatoties studentu filmu kategorijā, redzam to, ka jaunā kinoveidotāju paaudze, kas uzaugusi audiovizuālu mediju pārbagātības laikā vizuālo stāstniecību pārvalda gluži vai organiski.
Iespēja redzēt Sofijas Kopolas "Priscillu" agrāk
Ja ar nacionālā kino piedāvājumu šajā nedēļas nogalē ir par maz, nepacietīgākie skatītāji var pagūt apmeklēt Sofijas Kopolas jaunākās filmas "Priscilla" seansu 3. februārī pulksten 20.00 kinoteātrī "Splendid Palace".
Filma kinoteātru repertuārā nonāks nākamnedēļ, 9. februārī, tad arī par to stāstīšu plašāk, bet šobrīd jau varu bilst, ka tā ir visnotaļ tipiska Kopolas filmogrāfijas kontekstā.
Filma ir veltījums mūziķa Elvisa Preslija dzīvesbiedres Priscillas Preslijas dzīvesstāstam. Arī viņa, līdzīgi citām Sofijas Kopolas filmu varonēm, ir sieviete, kas kļuvusi par sava veida situācijas ķīlnieci.