Kas notiks ar zaļo kursu un klimatneitralitāti Latvijā? Transporta zaļināšana un dekarbonizācija

Jānis Irbe, Līga Kurevska, Jānis Meirāns, Andris Kulbergs, Justs Dimants, Kristaps Skutelis

Jānis Domburs 1.novembris, piektdiena 11:00

8 centu ieguvums pret 180 miljonu zaudējumu – Finanšu ministrija turpina iebilst degvielas akcīzes samazināšanai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 4 mēnešiem.

Neraugoties uz straujo degvielas cenu pieaugumu, Finanšu ministrija arvien nepiekrīt akcīzes nodokļa likmes samazināšanai. Finanšu ministra Jāņa Reira padomnieks budžeta jautājumos Ints Dālderis ("Jaunā Vienotība") trešdien publiskajās debatēs "Kas notiek Latvijā?" apgalvoja, ka nodokļa samazināšana neko daudz nedotu – saskaņā ar ministrijas aprēķiniem, samazinot nodokļa likmi līdz Eiropas Savienības minimālajam līmenim, kas ir 330 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielas cena litrā samazinātos vien par 8 centiem.

Savukārt valsts budžeta ieņēmumos tas radītu zaudējumus aptuveni 180 miljonu eiro apmērā, pauda Dālderis.

Tikmēr ekonomikas ministre Ilze Indriksone (Nacionālā apvienība) atklāja, ka pirms neilga laika ministrija apkopojusi datus par to, kādus pasākumus, reaģējot uz straujo naftas produktu cenu pieaugumu, ievieš citviet Eiropā un kādas ir akcīzes nodokļa likmes pārējās šī reģiona valstīs. Tas darīts, no jauna aktualizējot jautājumu par nodokļa likmes samazināšanu vismaz līdz līmenim, kāds ir Latvijas kaimiņvalstīs.

Igaunijas parlamentā šobrīd tiek skatīts likumprojekts, kas paredz degvielas akcīzes samazināšanu līdz ES minimālajam līmenim, savukārt Lietuvā šādu plānu pagaidām nav. Indriksone uzsver – būtu svarīgi, lai nodokļa likmes Latvijā būtu vismaz vienā līmenī ar Lietuvu un Igauniju.

Bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš, komentējot šo jautājumu, norādīja, ka akcīzes nodokļa likmes samazināšana degvielai tiešām nav tas efektīvākais veids, kā cīnīties ar cenu pieaugumu – vispirms būtu jādomā par siltumenerģijas un pārtikas cenu mazināšanu. "Tas, kas degvielas situāciju tomēr maina, ir, ka mēs esam Eiropas vienotajā tirgū, un tomēr tā nodokļu konkurence pastāv. Un, ja nu mēs nonāksim situācijā, ka samazina Vācija, Polija, Igaunija un, ja vēl aiziet Lietuva, tad mēs paliekam vieni paši," brīdināja ekonomists.

Šā gada pavasarī lēmumus par akcīzes nodokļa samazināšanu degvielai pieņēmušas vairāku ES valstu valdības. Piemēram, Vācijā, Beļģijā un Īrijā valdības par akcīzes nodokļa samazināšanu uz laiku paziņoja jau šā gada martā, savukārt Francijā un Nīderlandē nodoklis samazināts no 1. marta. Savukārt Polijā valdība no 1. februāra degvielai noteikusi pievienotās vērtības nodokļa likmi 0% apmērā, kamēr, piemēram, Slovēnija un Ungārija gājušas citu ceļu – tur noteikti degvielas cenas griesti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti