Kopējā projektā palīdzēsim bērniem burtus un ciparus iepazīt interesantā veidā!
Mēs esam sagatavojuši divas grāmatas mazajiem burtu apguvējiem – "Ābeci" un "Burtu grāmatu". Mācību procesā varat izmantot abas vai vienu – kā bērns izvēlas.
Idejas darbam ar burtu grāmatu
- Grāmatā uzzīmē vai ielīmē mammas attēlu. Blakus attēlam mamma uzraksta savu vārdu.
- Uzraksta vārdu mamma.
- Iezīmē vai ielīmē attēlus, kurā redzamās lietasnosaukums sākas ar M.
- No avīzes vai žurnāla izgriezt vārdus, ielīmēt tos grāmatā, apvilkt visus burtus M. Atdarinot rakstīt ielīmētos vārdus.
- Pārvelk burtu M ar citas krāsas rakstāmo.
- Rakstīt burtu M.
Uzdevumi vārdu krājuma papildināšanai
- Noskaidro, ko nozīmē medaļa, mellene, mutautiņš, maks, mušmire, malka, malks, magone, muca, menca, mērce, maltīte, magnēts, mūzikas instrumenti, monētas.
- Noskaidro, ko var iesākt ar minamo mīklu un cepamo mīklu.
- Noskaidro, cik mēnešu gadā un cik mēnešu pie debesīm.
Aktivitātes kopā ar bērnu
Mēmais šovs. Sagatavo attēlu kartītes. Viens spēles dalībnieks saņem kartīti ar attēlu, ar kustībām pārējiem spēles dalībniekiem rāda, kas attēlots uz kartītes. Citi spēles dalībnieki min; tas, kurš uzminējis, kļūst par nākamo mēmo mīklu skaidrotāju.
Muzikālais M. Aplī saliek tik krēslu, cik spēles dalībnieku. Pie katra krēsla piestiprina attēlu, kura nosaukums sākas ar M. Mūzikai skanot, spēles dalībnieki iet apkārt krēsliem; kad mūzika apklust, katrs spēles dalībnieks nostājas pie tuvāk esošā krēsla. Visi spēles dalībnieki pēc kārtas nosauc attēlā redzamo lietu. Ja iespējams, spēles dalībnieki pasaka, cik burtu M ir dotajā vārdā. Tam lieliski noderēs kartītes, kur zem zīmējuma rakstīts arī lietas vārds.
Mīklu minēšana. Katrs spēles dalībnieks pēc kārtas pārējiem uzdod mīklu. Tas, kurš pareizi atmin mīklu, saņem punktu. Uzvar tas, kuram visvairāk punktu. Uzvarētājs var saņemt mīklu minētāja medaļu.
Māmiņ, vai drīkst? Novelk starta līniju. Spēles dalībnieki nostājas pie līnijas, viens ir spēles vadītājs – māmiņa. Spēles vadītājs dos pavēles, cik lielus soļus un cik daudz katrs dalībnieks drīkst iet. Ir atļauti divu soļu veidi – mazie soļi, kad liek pēdu pie pirkstgala, un lielie, kad liek tik lielu soli, cik vien var. Pēc kārtas katram dalībniekam spēles vadītājs dod pavēli – piemēram, “Divi mazie soļi.” Tad tas dalībnieks, kuram jāpaiet divi mazi soļi, jautā: “Māmiņ, vai drīkst?” Spēles vadītājs saka: “Jā, drīkst” vai “Nē, nedrīkst”. Ja atļauj iet, tad iet divus soļus un gaida, kamēr soļus izies visi dalībnieki. Ja neļauj iet, stāv un gaida nākamo pavēli. Kad visi izspēlējuši vienu reizi, tad vadītājs atkal uzrunā pirmo spēlētāju. Šī ir grūta spēle, prasa uzmanību un pacietību. Uzvar tas, kurš kļūdījies vismazāk.
Medaļas. Uz cietāka papīra uzraksta burtu M, kartonā izdur caurumiņu, iever aukliņu. Katrs, kurš apguvis burtu M, saņem medaļu.
Idejas burta M apgūšanā
- Cep maizi un magoņmaizītes.
- Vakariņām pagatavo makaronus.
- Gatavo maskas.
- Gatavo mozaīkas.
- Pēta mākoņus.
- Sien mezglus.
- Rīko mēmo šovu.
- Noskaidro, kā rodas medus.
- Ēd medus maizi.
- Gatavo maltīti.
- Sakārto mugursomu.
- Noskaidro, no kā gatavo miltus, kādi milti ir jūsu pārtikas veikalā.
- Mēra ar dažādām mērīšanas sistēmām – pēdas, kartupeļi, sprīži.
- Lasa: AL, ĀL, MA, MĀ, MAMMA, ALA, ALĀ, MALA, MALĀ, MAL!, MAĻ.
- Iemācās mēles mežģi:
Mucnieku Malda mīca
Melnu miežu maizi
Mazā melnkoka muciņā.
Par burtiem bērni sāk interesēties agrā bērnībā, vislielāko ietekmi rodot ģimenē, vērojot vecākus un cenšoties atdarināt viņu lasīšanas un rakstīšanas ieradumus. Lai burtu un ciparu mācīšanos ģimenē veidotu interesantu, radošu un lai tā neapniktu, aicinām vecākus palīdzēt bērnam uzrakstīt viņa pirmo grāmatu.
Raksta pirmpublicējums LSM.LV 2017. gada 3. martā.