Influenceri – daļa no ikdienas
Tagad droši vien varētu piedalīties kādā erudīcijas spēlē “Atpazīsti influenceri”, jo dažus protu atpazīt ne tikai pēc balss, bet jau pēc pirmā teikuma, jo Elīna bieži izmanto vārdu salikumu “Tā ir bomba!”, Maija uzreiz uzsver, ka viņai patīk akcentēt lūpas ar košu lūpukrāsu, Alise vienmēr kaut kur stāstījumā iepin marihuānu. Tāpat atpazīstu Evelīnas smieklus, Miķeļa zemo tembru, Amuna skaļo rīta sveicienu “Helloooo!”.
Viņi bija kļuvuši par daļu no satura, ko patērēju ik dienu. Uzklausīju šo cilvēku bēdas, redzēju, kā viņi svin dzimšanas dienas, noraudzījos video padomos, kā pagatavot veselīgas brokastis, smējos, skatoties viņu bērnības fotogrāfijas un, visbeidzot, vēroju, kā viņi pārdzīvo Covid-19 izolāciju. Ik pa laikam influenceri ieteica kādu preci vai pakalpojumu, atsaiņoja kādu viņiem atsūtītu dāvanu vai piedāvāja atlaides ar savu vārdu internetveikalos.
Daļu no viņiem iemīļoju, bet daļai atsekoju, tiklīdz kā bija noslēdzies izpētes process.
Kopīgais? Šie satura veidotāji, vienalga – modes blogeri, Montessori mammas vai slavenas aktrises – izcili jūt vēsmas. Teksti, vizuālais noformējums, idejas, tiek īstenotas 24h diennaktī. Viņi jūt pasaules tendences, stilu, noskaņojumu savā sekotāju pūlī, aktualitātes, karstos skandālus un aprēķina tālākos gājienus. Influenceri nav viendabīgi, bet viņiem ir fantastiskas darba spējas. Brīnos, kā lielākā daļa no viņiem nav izdeguši, nemitīgi meklējot jaunas tēmas, filmējoties, fotogrāfējoties, publicējot saturu. Un tam pāri uztur dzīvelīgu sarunu ar sekotājiem komentāros, interneta tiešraidēs, aptaujās. Es teiktu, ka tas ir aģentūras darbs, ko iemieso viens cilvēks. Redaktors, gaismotājs, stilists, operators, analītiķis, reklāmists, moderators un vēl, un vēl. Nemaz nerunājot par skandāliem, negatīvajiem komentāriem un slavas tumšo pusi, kas ir neatņemama atpazīstamu cilvēku ikdiena.
Internets – ne labs, ne slikts
Filmā “Influenceri” jau gadu desmitiem slavenā Olga Rajecka savā ģērbtuvē atzīst, ka slava nav viegla. Pirmkārt, jāprot noturēt, otrkārt, tā ir jāprot izturēt. Ne visiem patiksi, ne vienmēr būsi gatavībā būt publisks. Man šķita – reti kurš, izņemot viņu, Latvijā to zina labāk.
Vairākkārtīgi saņēmu jautājumu ar nihilisma pieskaņu balsī: “Nu, ko tu domā par influenceriem?”
Intervijas ar filmas ekspertiem
- Atgriešanās akmens laikmetā – fizioterapeits Raivis Aršauskis skaidro, kā viedierīces maina mūsu skeletus
-
Vecākiem nav jākontrolē visa pusaudžu virtuālā telpa. Saruna ar psihoterapeitu Nilu Saksu Konstantinovu
-
Sociālie mediji kļūs vēl primitīvāki. Saruna ar zīmolu stratēģi Kristapu Siliņu
-
Vai mēs prastu uztaisīt tosteri no nulles? Saruna ar jauno mediju mākslinieku Raiti Šmitu
-
Influenceri var nodarīt arī lielu ļaunumu. Saruna ar žurnālisti Inesi Liepiņu
-
Sociālie tīkli nav alternatīva realitāte. Saruna ar sociālantropoloģi Agnesi Cimdiņu
-
Influencera statuss ir jānopelna. Saruna ar mārketinga speciālistu Denisu Ševeļovu
-
Ikviens var kļūt slavens internetā un nopelnīt naudu. Saruna ar digitālā mārketinga speciālistu Poli
Sociālie mediji un spēles noteikumi tajos arvien ir izplūduši. Sava veida anarhija. Tādēļ šis bija īpaši interesants brīdis – dokumentēt influenceru fenomenu. Piedevām 2020. gadā, kad vīruss mūs visus vairāk vai mazāk piespiedis pārcelties uz digitālām sapulcēm, iepirkšanos, pat randiņiem.
Tomēr minami daži mani novērojumi un padomi, kas var noderēt:
- Noskaiti līdz 10, pirms dalies ar kādu ziņu. Padomā, kādu vēstījumu tā pauž, vai vēlies ar to dalīties un (galvenokārt) – vai tas vispār ir patiesība?
- Ja lasi kādu ziņu vai izdzirdi kādu apgalvojumu no influencera, pārbaudi, kas ir pirmavots šai ziņai. No kurienes tā nāk? To var izdarīt kaut vai vienkārši iegūglējot.
- Nerādi vērtslietas, kas atrodas mājās, un norādes par vietu, kur mājas atrodas. Brīdī, kad būsi ielicis ceļojuma bildi, iespējams, tas būs signāls, ka var “apciemot” mājas.
- Pirms publicē citu cilvēku attēlus, pieklājīgi ir pajautāt, vai viņi tam piekrīt.
- Ja kāds iemīļots influenceris publicē informāciju par vakcinēšanos, politiskām norisēm, badošanos, vides aizsardzību, Covid-19, medikamentiem u.c., padomā, vai šim cilvēkam ir attiecīgā izglītība, zināšanas, pirms ieklausies padomos.
- Padomā, vai sociālajos medijos vēlies publiskot savu bērnu fotogrāfijas. Tā nav viņu izvēle. Uz viņiem skatās simtiem un tūkstošiem citu acu. Ne visi ir laipni un labi cilvēki, kas vēl labu. Ja gribas padalīties laimē par mazuli vai viņa sasniegumiem, varbūt to atstāt ģimenes vai draugu “WhatsApp” čatu grupām?
- Centies pēc iespējas maz laika pavadīt ar noliektu galvu, skatoties ekrānā. Centies telefonu turēt acu augstumā, lai neradītu saspringumu kaklā un plecos.
- Pirms publicē fotogrāfijas vai video, padomā, vai tās vēlāk nevarēs izmantot kā kompromitējošu materiālu pret tevi.
- Centies piesekot dažādiem cilvēkiem, lai trenētu citādāku cilvēku pieņemšanu un iziešanu no sava “burbuļa”. Tas var izvērsties par interesantu eksperimentu.
- Visu darīt līdzsvarā. Ja stundu nosēdi telefonā vai internetā, mēģini pēc tam stundu iziet pastaigā, sakārtot māju, izkustēties. Tas palīdzēs ne tikai fiziskajai, bet arī garīgajai veselībai.
10. novembrī pirmizrādi LTV1 piedzīvos dokumentāla filma “Influenceri”. Tās galvenie varoņi ir populārie digitālā satura veidotāji Agnija Grigule un Rojs Rodžers, taču lielu filmas daļu aizņem ekspertu viedokļi, kuri dalās zināšanās par digitālo pratību, influenceru fenomenu, nākotnes scenārijiem. Skaties dokumentālo filmu “Influenceri” 10. novembrī plkst. 22.00 LTV1!
Par “16+”
“16+” ''Youtube kanāls'' ir Latvijas Televīzijas satura platforma auditorijai, kas tradicionālu televīzijas saturu vairs nepatērē. Jaunāko informāciju par “16+” saturu iespējams meklēt “16+” ''Youtube'' kanālā, ''Instagram'' , "TikTok" un ''Facebook'' kontos.