4. studija

Vai kermeņa temperatūra mainās atkarībā no termometra izvēles?

4. studija

Ar kādām grūtībām nākas saskarties politiski nozīmīgu personu radiniekiem?

Kur, mainoties valdībām, pazudis būtisks likumprojekts par atbalstu daudzbērnu ģimenēm?

Savulaik atbalstīto ieceri par nodokļa atlaidi daudzbērnu ģimeņu lielajiem auto vairs negrasās ieviest

Daudzbērnu ģimenēm bieži vien, iegādājoties auto, ļoti svarīgs ir sēdvietu skaits, un šādām ģimenēm nereti ir nepieciešami septiņvietīgi auto, taču visbiežāk lētākie šādi auto ir ar lielāku motora tilpumu un attiecīgi – lielu ikgadējo auto nodokli. Pirms aptuveni 5 gadiem Saeimas konceptuāli atbalstīta iecere piemērot ģimenēm atlaidi šādiem auto ir pazudusi no darba kārtības un tagad atbildīgā ministrija piedāvā iegādāties dārgos elektroauto ar atbalstu vai pāriet uz velosipēdiem un elektriskajiem skrejriteņiem.

Atbalsts solīts pirms 5 gadiem

LTV raidījuma "4. studija" skatītājs Andris, kurš ir daudzbērnu tēvs, atgādināja, ka 2019. gadā Saeima konceptuāli lēma atbalstīt daudzbērnu ģimenes, atceļot ceļa nodokļa papildu likmi par jaudīgām vieglajām automašīnām ar dzinēju tilpumu no 3,5 litriem.

Latvijā šobrīd ir 30 000 daudzbērnu ģimeņu.

Andris norādīja, ka pašlaik "tie maksājumi ar visu "3+ Ģimenes kartes" atbalstu nav samaksājami, un tas sasniedz vairāk nekā 400 eiro".

"Visas Latvijas daudzbērnu ģimenes gaida to, jo tas bija plaši izsludināts, ka tas atbalsts būs, ka pieņems to likumprojektu, bet no 2019. gada – paši varam skaitīt, cik gadu ir pagājuši un – nekas nenotiek," norādīja Andris.

Andris skaidroja, ka pašlaik tirgū ir pieejami dažādi auto ar septiņām vietām, bet ģimenei tik nepieciešamā bagāžas nodalījuma tiem nereti praktiski nav un tad kā variants ir ASV ražotie vai ASV tirgum paredzētie auto, kuriem diemžēl uzreiz ir lielāks motora tilpums.  

Šādi auto vienkārši ir lētāki 

Ceļu satiksmes drošības direkcijas satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis skaidroja, ka septiņvietīgie miniveni tirgū ir pieejami ar 2,8 dīzeļa dzinēju vai 3,6 benzīna dzinēju, un nodoklis tiem būs būtiski atšķirīgs. Taču bieži vien šie auto ar 3,6 vai 3,8 litru dzinēju "ir pietiekoši lēti un tāpēc cilvēki tos izvēlas, un ļoti daudzi no tiem ir pārtaisīti uz gāzi".

Daudzbērnu ģimenes mēdz iegādāties lielā motora tilpuma auto, jo tie vienkārši ir lētāki, bet pēc tam rodas problēmas, jo jāmaksā augstāks nodoklis.

Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienības pārstāve Elīna Treija skaidroja, ka ģimenes nereti ir nabadzības slazdā – "viņi nevar atļauties nopirkt citu automašīnu, nevar saņemt kredītu, lai nopirktu citu automašīnu, un viņi ikdienā, iespējams, par savu transportlīdzekli samaksā vairāk, nekā tā bagātā ģimene, kas var atļauties kredītā nopirkt jaunu, ekonomisku automašīnu, kas nav jāremontē, kurai ir degvielas izmaksas ļoti mazas".

Šobrīd ģimene, kurai ir transportlīdzeklis, kurai motora tilpums ir lielāks par 3,5 litriem, atlaidi, kas pienākas daudzbērnu ģimenēm, nesaņem. Treija piekrit, ka tas ir absurdi.

Atbalsta programmas patiesībā palielina nevienlīdzību

Klimata un enerģētikas ministrija ir sagatavojusi projektu, kas paredz atbalstu daudzbērnu ģimenēm elektromobiļu un hibrīdauto iegādei. Atbalsts vienam šādam transportlīdzeklim būtu 9000 eiro.

Bet vai tiešām tas sasniegs mērķi, vai tirgū ir pieejami septiņvietīgi elektroauto, un cik šādi spēkrati maksā?

"Vēlme palīdzēt daudzbērnu ģimenēm ir ļoti laba, bet atkal – mēs bieži vien Rīgā, "burbulī" dzīvojot, iedomājamies, ka tie pabalsta saņēmēji ir tās turīgās Rīgas daudzbērnu ģimenes, kas strādā valsts pārvaldes kaut kādās institūcijās, saņem labas algas, var atļauties kredītus, var atļauties elektroauto – jaunus,

un bieži vien šīs atbalsta programmas patiesībā ir mērķētas uz nevienlīdzības palielināšanu," vērtēja Treija.

Ministrija aicina pārsēties uz velosipēdiem un elektroskrejriteņiem

Tikmēr Satiksmes ministrija savā atbildē atsaucas uz Eiropas Savienības klimatneitralitātes mērķiem.

"Satiksmes ministrija aicina paredzēt sabiedrībai arī citas iespējas izvēlēties savu pārvietošanās līdzekli, veicinot zemāku izmaksu pārvietošanās līdzekļu – velosipēdu, elektrovelosipēdu un elektroskrejriteņu iegādei, kam turklāt ilgtermiņā sagaidāma pozitīva ietekme uz izmešu samazinājumu, transportlīdzekļa dzīves cikla izmaksām, dabas resursu patēriņu un sabiedrības veselību, ja persona nodod norakstīšanai un pārstrādei transportlīdzekli ar iekšdedzes dzinēju," norādīja ministrija.

Šāda bija Satiksmes ministrijas atbilde uz daudzbērnu ģimenes aprakstīto situāciju un – ne vārda par transporta nodokļa nodevas atcelšanu transportlīdzekļiem, kuru motora tilpums pārsniedz 3,5 litrus.

Rezultātā 2019. gadā konceptuāli atbalstītais priekšlikums ir vienkārši pazudis. 

Asociācija aicinās tomēr piemērot atlaidi arī auto ar dzinēju tilpumu virs  3,5 litriem

Irbītis vērtēja, ka aicinājums iegādāties elektroauto vai video draudzīgākus skrejriteņus "vispār ir diezgan nenopietna atbilde un nedaudz atrauta no realitātes", jo, elektroskrejriteņus var izmantot tikai tajās vietās pilsētā, kur ir infrastruktūra.

Bet

"daudzbērnu ģimenēm piemērotu elektroauto ir ārkārtīgi maz un to cena ir ļoti dārga un, ja cilvēks ir izvēlējies lētāku auto ar vislielāko motoru, tad viņš noteikti nevarēs atļauties šo elektroauto,

jo pretējā gadījumā viņš būtu nopircis dārgāku, bet ar mazāku motoru jau esošo, parasto automobili", vērtēja Irbītis.

Tikmēr Latvijas Daudzbērnu ģimeņu asociācija vērsīsies ar vēstuli Satiksmes ministrijā, lūdzot pārskatīt atlaižu programmu daudzbērnu ģimenēm, attiecinot to uz automašīnām, kuru motoru tilpums pārsniedz 3,5 litrus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti