17. oktobrī Latvijas Nacionālajā teātrī notiks programmas "Latvijas skolas soma" forums, kurā skolotāji, kā arī programmas koordinatori pašvaldībās un skolās satiksies klātienē, lai turpinātu iepazīt Latvijas kultūru, dalītos pieredzē un iedvesmotos tālākajam darbam. Programmas komanda iepazīstinās ar aktualitātēm, dažādu kultūras nozaru pārstāvji vēstīs par savas nozares specifiku un nozīmi daudzveidīgajā kultūras izpausmju klāstā, savukārt skolotāji dalīsies pieredzes stāstos par programmas sniegto iespēju izmantošanu savā darbā, informēja organizatori.
Rudens ar tumšākiem vakariem, miglas vāliem un krāsu uzliesmojumiem kļavu lapotnēs ir tik piemērots laiks kultūras izbaudīšanai. Apzināti vai pat neapzināti izvēlamies kultūras norises ne vien atpūtai, izklaidei, pārdomām, bet arī kā jauna izzināšanai. To skolā mācās mūsu bērni un jaunieši – atpazīt, iepazīt, izbaudīt un izmantot daudzveidīgās kultūras izpausmes. Savukārt programma "Latvijas skolas soma" rūpējas, lai tā nebūtu "mācīšanās par" kultūru, bet reāla kultūras pieredzēšana visā tās izpausmju daudzveidībā.
Esmu novērojusi, ka rakstos par kino izglītības un filmpratības (film literacy)[1] nozīmi sabiedrībā to autori sevi atgriež bērnībā vai vairākus gadus senākā pagātnē. Šiem rakstiem piemīt nostalģiska putekļu notraukšana – vietumis romantiskām pasāžām līdzīgas atsauces uz to, kā savulaik pēc filmas seansa ir izspēlēta kāda aina vai citāts dzīvē, vai kino atmiņas sapludinās ar sevis apzināšanos noteiktā vecumā. Vai vienkārši seansā tika ieraudzīta citu dzīve, kāda tā nekad nav šķitusi iedomāta. Vai nekad netiks pieredzēta. Tomēr vienojošais ir kas nemainīgs – interese par kino ir formējusies agrā vecumposmā. To rodu arī amerikāņu itāļa, režisora un producenta Mārtina Skorsēzes (Martin Scorsese) aizrautīgajā stāstījumā – nākot no darbšķiras ģimenes, viņa bērnībā mājās tikpat kā nav bijušas grāmatas, bet ārpus skolas notikumu trajektorija aptvēra baznīcu, kinoteātrus un televīzijas saturu.[2]
Rudens ir dāsnuma un dalīšanās gadalaiks – ģimenei, draugiem un garāmgājējiem tiek piedāvāti tomāti, āboli, koši asteru pušķi un citi labumi, jo "mums jau to daudz". Bagātīgs šoruden arī kultūras norišu piedāvājums "Latvijas skolas somā". Tās iespējams pieredzēt gan kultūras institūcijās, gan skolās; gan klātienē, gan digitāli. Pieejami arī lieliski bezmaksas kultūras notikumi, uz kuriem var doties, sedzot ceļa izdevumus no programmas līdzekļiem. Kā orientēties šajā bagātībā?
Pierimstošās Covid-19 pandēmijas un Eiropā uzliesmojušā kara apstākļos kultūra turpinājusi saglabāt nozīmīgu lomu cilvēku dzīvē, sniedzot mierinājumu un iedvesmojot cīņai, rosinot domāt, mudinot paust savu pārliecību un neaizmirst par citu vajadzībām. Valsts finansētā programma "Latvijas skolas soma" turpinājusi nodrošināt skolēniem regulāru satikšanos ar kultūru, savukārt kultūras nozares pārstāvji ar gandarījumu atzīst, ka aizvadītajā mācību gadā tieši skolēni veidojuši nozīmīgu daļu auditorijas, tā palīdzot īstenot radošus sapņus un sasniegt nozīmīgus mērķus.
Lai kas būtu aiz loga un termometrā, lielākajai daļai Latvijas skolēnu mācību gads noslēdzies un vismaz teorētiski tas nozīmē, ka sākas vasara. Kopā esam paveikuši kārtējo dzīves un mācīšanās ceļa posmu, tāpēc liels paldies ikvienam, kurš arī šajā mācību gadā kopīgi ar skolēniem pieredzēja, izzināja un izbaudīja Latvijas kultūras un mākslas norises.
Tā vien liekas, ka pirmie pavasara ziedi, kas, izmantojot vismazāko piesaulīti, pierāda pasaulei savas tiesības uz esību un koši svin dzīvi, rāda piemēru arī cilvēkiem – apzināties mērķi un atrast, ja nepieciešams, kaut vai spraugu asfaltā, pa kuru izkļūt brīvībā. Pavasara un brīvības svētki ir arī 4. maijs, jo šī 1990. gada diena ir viens no diviem nozīmīgākajiem datumiem Latvijas valsts vēsturē. Nu jau vairākus gadus tos svinam ar kopā sanākšanu pie balti klātiem galdiem un, kas vēl svarīgāk, ar sarunām par to, kas notika, kā bija, ko un kāpēc kurš darīja un ko tas viss nozīmē šodien.
Aprīlis atnesis sen gaidītās pārmaiņas – mēs noņemam maskas un atkal varam saskatīt apkārtējo sejas vaibstus. Ir vieglāk elpot un sarunāties, ir priecīgāk smieties, savukārt asara izrādē, koncertā vai ziņas dzirdot ir nodevīgāk saredzama. Tikai loģiski, ka šopavasar, izmantojot programmas “Latvijas skolas soma” sniegtās iespējas, skolēni vairāk nekā citus gadus vēlas “kaut kur doties”. Beidzoties Covid-19 pandēmijas radītajiem ierobežojumiem, jaunumu izlasē atkal iekļautas daudzas klātienes norises.
Lai veicinātu bērnu un jauniešu interesi par Latvijas kultūras norisēm un personībām, piecas kultūras institūcijas sadarbībā ar kultūrizglītības programmu "Latvijas skolas soma" izstrādājušas resursus un metodiskos ieteikumus, kas palielina mācību procesā izmantojamo materiālu klāstu par dažādām kultūras nozarēm. Materiāli palīdzēs skolēniem tuvāk iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, kā arī atvieglos skolotāju darbu; tie pieejami bez maksas, informēja programmas pārstāvji.
Pēdējā laikā mums nācies saskarties ar notikumiem, kas skarbi un bez kompromisiem pārbauda gan mūsu vērtību sistēmu, gan drosmi un spēju mainīties. Cilvēku dzīves mainījusi pasaules mēroga pandēmija un Eiropā notiek reāla karadarbība. Programma "Latvijas skolas soma" izveidojusi kultūras norišu izlasi, kas var noderēt sarunām ar bērniem un jauniešiem skolā mācību procesā un ģimenes lokā.
Par ļoti veiksmīgu un nozīmīgu atzītā kultūrizglītības programma „Latvijas skolas soma’’ no nākamā gada kļūs par pilntiesīgu mūsu kultūras procesa sastāvdaļu. ‘’Latvijas skolas soma’’ ir lielākā Latvijas simtgades iniciatīva. Tā kā šī gada nogalē simtgades programma oficiāli noslēdzas un darbu beidz arī simtgades birojs, kas administrēja ‘’Skolas somu’’, tad tālāk tā darbosies Latvijas Nacionālā kultūras centra (LNKC) paspārnē, bet tās īstenošanas komanda paliks tā pati. "Skolas somas" turpināšanai iezīmēts finansējums nākamajiem trim gadiem.
Liepājas Leļļu teātrī gaidāmas divas pirmizrādes – svētdien, 28.novembrī, “Ziemassvētku vecīšu dumpis” – šī būs Aleksandra Jonova izrādes versija krievu valodā. Otra pirmizrāde būs par slovēņu rakstnieces Janas Baueres grāmatas “Mežlaumiņa Baigajā biezoknī” stāstu varoni – ragaino mežlaumiņu Ežumillu. Ežumillas un meža biezoknī mītošo zvēriņu piedzīvojumus režisējusi Laila Kirmuška, pirmizrādes – 4. un 5.decembrī, paziņojumā presei informēja teātra pārstāvji.
Programma "Latvijas skolas soma" ir lielākā valsts simtgades dāvana Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri programmas ietvaros ikvienam skolēnam ir iespēja klātienē izzināt dažādas kultūras un dabas vērtības, piedzīvojot dažādas kultūras norises, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus, pauž raidījuma “Ģimenes studija” viesi.
Padziļināta vēstures izpēte, filmu industrijas uzplaukums, nozīmīgu kultūrizglītības programmu attīstība – tie ir ļoti vērtīgi ieguvumi no Latvijas valsts simtgadei iztērētā finansējuma – šodien notiekošajā simtgades izvērtējuma konferencē atzīst pētnieki. Kā īpaši pozitīvu aspektu viņi min arī plašo sabiedrības iesaisti simtgades notikumos, kas veicināja cilvēku piederības sajūtu valstij un sociālo līdzdalību.
Latvijas Leļļu teātra virtuālā teātra telpa Dīvānzāle pēc vasaras perioda pārtraukuma atsākusi darbu, papildinot repertuāru ar jaunām izrādēm. Dīvānzālē šobrīd skatāmas jau 14 izrāžu digitālās versijas, starp kurām atrodami iestudējumi gan skolēnu un pieaugušo auditorijai, gan pirmskolas vecuma bērniem un pašiem mazākajiem skatītājiem no divu gadu vecuma, kuri teātrī līdz šim nav bijuši, paziņojumā presei informēja teātra pārstāvji.
Lai pateiktos ģimenēm, kuras diendienā rūpējas par latviskās piederības un latviešu valodas kopšanu diasporā, Eiropas Latviešu apvienība (ELA) savām biedrorganizācijām un diasporas skolām Eiropā un kaimiņreģionā sniedz iespēju šogad virtuāli apmeklēt Latvijas Nacionālā teātra izrādes no ''Latvijas skolas somas'' repertuāra.
Ceturtdien, 30. septembrī, kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” koordinatori pašvaldībās un skolās tikās informatīvā tiešsaistes seminārā, lai pārrunātu programmas aktualitātes, pieredzi un izaicinājumus, kā arī iepazītos ar jaunāko kultūras norišu piedāvājumu. Seminārā ar pieredzi programmā dalījās arī kultūras iestāžu pārstāvji, paziņojumā presei informēja programma “Latvijas skolas soma” pārstāvji.
Latvijas simtgade bija kā tramplīns dažādu Latvijas kultūras jomu pilnvērtīgai attīstībai un uzplaukumam. No valsts budžeta piešķirtie papildu miljoni deva spožu uzrāvienu Latvijas filmu industrijai un literatūras nozarei, beidzot varēja sākt īstenot tādus ilgi lolotus projektus kā “Latvijas skolas soma” un Nacionālā enciklopēdija. Kultūras nozarei kopumā piešķirtā simtgades nauda bija 22 miljoni piecu gadu periodam, taču šī gada nogalē periods noslēdzas un līdz ar to arī nauda no simtgades apcirkņiem. Ko tas nozīmē kultūras nozarei? Kā tas ietekmēs veiksmīgi uzsākto programmu turpmāko likteni?
Projekts, kas mazina sociālo nevienlīdzību un pandēmijas laikos radoši iesaista pat ģimenes locekļus un mājdzīvniekus. Runa ir par kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”, kas trīs mācību gadus nodrošinājusi valsts apmaksātu iespēju regulāri ikvienam skolēnam iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, kļūstot par būtisku mācību procesa sastāvdaļu.
Kultūrizglītības iniciatīva “Ziedoņa klase” aicina jauniešus piedalīties kultūrizglītojošā nodarbībā “Radošā rakstīšana”. Skolēnu ceļabiedrs nodarbībā būs fonda “Viegli” līdzdibinātāja, mūziķe Māra Upmane-Holšteine, kura dalīsies ar savu pieredzi, rakstot dziesmu tekstus. Nodarbība “Radošā rakstīšana” iekļauta Latvijas simtgades programmā “Latvijas skolas soma”, paziņojumā presei informēja muzeja pārstāvji.
Kultūrizglītības programma "Latvijas skolas soma" ir valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Speciāli šim projektam kinoteātris “Splendid Palace” ir izveidojis jaunu formātu skatītāju iecienītajiem kino lektorijiem, kas notiek tiešsaistē, paziņojumā presei informēja kinoteātra pārstāvji.
Liepājas Leļļu teātris martā un aprīlī skatītājiem piedāvās divus jauniestudējumus, kas būs pieejamas digitāli gan individuālām mājsaimniecībām, gan grupām programmā “Latvijas skolas soma”, paziņojumā presei informēja teātra pārstāvji.
Pandēmijas pirmajā vilnī uz digitālās skatuves nonāca trīs agrāk iestudētas izrādes – “Sarkangalvīte”, “Kā ruksītim gāja” un “Kur zirgi?”. Izrādes skatāmas t.s. mājas video nomā – vietnēs “Shortcut.lv” un “Helio.lv”. Ziemassvētku laikā izrādīšanu tiešsaistē piedzīvoja arī Aleksandra Jonova veidotais "Ziemassvētku vecīšu dumpis”, skarot tobrīd aktuālos viltus ziņu un “svētki ir atcelti” jautājumus.
Par godu Maestro 85 gadu jubilejai jaunās paaudzes mūziķi – dziedātāja Rūta Dūduma-Ķirse un komponists Jānis Ķirsis – sadarbībā ar kultūrizglītības programmu "Latvijas skolas soma" ir sarūpējuši audiovizuālu koncertlekciju "Mūsu Maestro. Raimonds Pauls" par Maestro daiļradi – laikmetu, kurā viņš mācījies, strādājis, kā arī par šodienas muzikālajām gaitām, informēja norises veidotāji.
Latvijas Nacionālais teātris piedāvā divu izrāžu ierakstus – Rūdolfa Blaumaņa “Indrānus” un Garlība Merķeļa iedvesmotos Justīnes Kļavas “Latviešus”. Abi iestudējumi cieši sasaucas ar skolu programmās apgūstamo saturu, tāpēc lieliski iederēsies arī kultūrizglītības programmā “Latvijas skolas soma”, paziņojumā presei pauž teātra pārstāvji.
Arvien bagātāka ar interesantiem digitālajiem piedāvājumiem kļūst kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma”. Kā pirmie jaunajā formātā pērn startēja teātra projekti, kam šogad arvien aktīvāk piepulcējas koncertstāsti, lekcijas, muzeju nodarbības, radošās darbnīcas un citas attālinātas norises. Lai pēc iespējas saistošāk uzrunātu skolēnus, projektu veidotāji cenšas atrast arvien jaunus ceļus un paņēmienus. Attālinātajām kultūras norisēm ir arī vairākas priekšrocības.
Burvju māksla ir sena un svarīga blakus citām mākslām, tāpēc, lai ar to iepazīstinātu jauno paaudzi un visus interesentus, iluzionisma teātra, muzeja "Mystero" veidotāji burvju mākslinieki Dace, Dante un Enrico Pecolli (Pezzoli) izveidojuši muzejpedagoģisku nodarbību 3.–12. klašu skolēniem programmā "Latvijas skolas soma".
Iluzionisma teātra, muzeja "Mystero" veidotāji burvju mākslinieki Dace, Dante un Enrico Pecoli (Pezzoli) izveidojuši muzejpedagoģisku nodarbību 3.–12. klašu skolēniem programmā "Latvijas skolas soma", paziņojumā presei informēja muzeja pārstāvji. Izveidotais video materiāls ir pieejams arī ārpus “Latvijas skolas soma” projekta citiem interesentiem.