Virmo kaislības ap jauno vilcienu iepirkumu; uzsver pasūtītāja atbildību par konkursu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

 

Jau drīzumā uzņēmums "Pasažieru vilciens" (PV) plāno atklāt savu lēmumu par labu kādam no pretendentiem, kuri pieteicās tā izsludinātajā konkursā par elektrovilcienu nomu. Kaislības ap konkursu pēdējo nedēļu laikā tā pretendentu "Hyundai" un "Stadler" vidū aug. Tomēr industrijas pārstāvji atzīst, ka pēdējo gadu laikā tās ir neatņemama šādu konkursu sastāvdaļa un galvenā atbildība par konkursu veiksmi gulstas uz iepirkuma organizētājiem.

"Stadler" un "Hyundai" – visticamāk, kāds no šiem ražotājiem gūs iespēju piegādāt jaunus elektrovilcienus Latvijai, jo trešais no konkursa dalībniekiem, Polijas koncerns PESA, konkursā iesniedza nepilnīgu pieteikumu bez finanšu piedāvājuma. Industrijas ekspertus gan nepilnīgais piedāvājums nepārsteidz, jo Polijas uzņēmums šādā veidā iegūst informāciju par konkurentu aktivitātēm reģionā. Vienlaikus gan tas nozīmē vēl sīvāku konkurenci starp palikušajiem pretendentiem. "Hyundai" jau ir paudis uztraukumu par to, vai konkursā netiek lobētas "Stadler" intereses.

Iepirkumu organizē un par to atbild "Pasasžieru vilciens"

Sākotnējās prognozes liecināja, ka lēmums par iepirkumu varētu tikt pieņemts jau maija sākumā. Pasažieru PV akcionārs Satiksmes ministrija gan norāda, ka iepirkuma rezultāts varētu tikt atklāts jau tuvākajā laikā. "Es šobrīd to precīzi nevaru pateikt, bet, acīmredzot tas ir šīs nedēļas laikā. Arī ar nepacietību šo informāciju gaida Satiksmes ministrija, un vēlamies piebilst, ka ministrija nav tieša šī iepirkuma konkursa organizētāja, bet visas šīs iepirkuma procedūras nodrošina akciju sabiedrības "Pasažieru vilciens" valde. Un vēlreiz gribam arī uzsvērt, ka tā ir arī pilnīga atbildība par iepirkuma procesa korektu un tiesisku norisi, un līdz ar to attiecīgi arī gaidām, ka tāds būs arī šis rezultāts," norāda ministrijas pārstāvis Aivis Freidenfelds.

No "Hyundai" puses izskanējuši bažas par to, ka ar "Hyundai" vilcieniem PV ir devies iepazīties uz Ukrainu, kur to ieviešanu vajāja dažādas tehniskas ķibeles, bet "Stadler" vilcienu aplūkošanai izvēlēta Igaunija, kur tie startējuši izteikti veiksmīgi. Pats "Pasažieru vilciens" uzsver, ka likums tam neļauj sniegt komentārus par pretendentu izvērtēšanu, tomēr sola atklāt vairāk informācijas jau tuvākajā laikā.

"Stadler" pārstāvji gan uzsver, ka tehniskas ķibeles ar vilcieniem nebūtu uzskatāmas par neko ārkārtēju. Uzņēms norāda, ka savukārt ir izbrīnīti par "Hyundai" piedāvātajām cenām, kuras ir par gandrīz 30% zemākas nekā konkurentam. "Stadler" komunikāciju vadītājs Austrumeiropā Csaba Kišs uzskata, ka tā nav reālistiska cena: "Ja iepirkumā starp pretendentu piedāvājumiem pastāv 30% atšķirība, tur ir jābūt iemesliem. Šajā gadījumā vienai no cenām ir jābūt neīstai - vai nu vienai no tām nereālistiski zemai vai arī otrai nepamatoti augstai. Mēs tikai varam uzsvērt, ka mēs veicām izmaksu aprēķinu, balstoties uz reālistiskām projektēšanas, ražošanas un finansēšanas izmaksām. Tāpēc uzskatām, ka mūsu piedāvājums "Pasažieru vilcienam" ir konkurētspējīgs un atbilst tirgus cenām."

Uzņēmuma pārstāvis uzsver, ka sīva cīņa par pasūtījumiem un konkurentu piedāvājumu apšaubīšana pēdējos gados nozarē ir ierasta prakse. Un lielas cenas atšķirības teorētiski var noteikt, piemēram, ražotāja gatavība uzņemties zaudējumus, lai ienāktu jaunā tirgū. Tomēr šajā gadījumā, nezinot konkurentu piedāvājumu saturu, spriest par cenas var tikai pats "Hyundai", uzsver Kišs: "Protams, jūs vēlēsieties jautāt, kā "Hyundai" spēja iesniegt par 30% piedāvājumu. Tas nu gan ir jājautā viņiem, jo mēs uzskatām, ka esam iesnieguši reālistisku tirgus cenu. Tāds ir mūsu oficiālais viedoklis."

Nozarē nav palicis nepamanīts arī fakts, ka "Stadler" piedāvātie vilcieni Latvijai izmaksā par aptuveni 30% dārgāk, nekā maksāja pirms dažiem gadiem piegādāti līdzīgi uzņēmuma vilcieni Igaunijai. "Stadler" pārstāvis Paskāls Kantins to skaidro ar atšķirībām iepirkuma nosacījumos.

"Stadler" pārstāvis uzsver - šos iepirkumus nevar tiešā veidā salīdzināt, jo "Elron" gadījumā par vilcieniem maksāja pasūtītājs, bet šajā gadījumā ir paredzēta to noma. Tas nozīmē papildus izmaksas par finansējuma piesaisti.

Igauņi apmierināti ar jaunajiem vilcieniem

Igaunijas pasažieru vilcienu uzņēmums "Elron"  neslēpj, ka ar nesen nomainītajiem vilcieniem kopumā ir ļoti apmierināts. Līdzīgi kā Latvija, arī Igaunija vēl nesen izmantoja Rīgā PSRS laikā ražotos vilcienus, bet šobrīd jau viss uzņēmuma ritošais sastāvs ir nomainīts. Vilcienu nomaiņa ir palīdzējusi būtiski palielināt pasažieru apgrozījumu.

"Pateicoties vieglākiem vilcieniem, mūsu degvielas ietaupījums, salīdzinot ar veco ritošo sastāvu, ir ap 30%, un mēs esam spējuši palielināt pārvadājumu apjomu kilometru izteiksmē par 56%, saglabājot iepriekšējo izdevumu apjomu. Izmaksas valdībai un biļešu cenas nav mainījušās. Bez tam esam novērojuši pasažieru apgrozījuma pieaugumu elektrovilcieniem par 40%, bet dīzeļvilcieniem - par 50%. Šis apjoms turpina strauji augt," stāsta "Elron" pārdošanas vadītājs Norberts Kāreste.

Sasniegtie ietaupījumi Igaunijas pasažieru vilcienu operatoram ļaus palielināt braucienu skaitu, prognozē "Elron" pārstāvis: "No valdības finansējuma viedokļa būtu iespējams izvēlēties divus variantus. Mēs valdībai teicām - tagad jūs varat ietaupīt līdzekļus un finansētu mūs mazākā apjomā vai arī saglabāt esošo finansējumu apjoma, un mēs ietaupītos līdzekļus varam novirzīt braucienu skaita palielināšanai. Valdība atbalstīja otro variantu. Un mēs prognozējam, ka nākotnē nepieciešamais finansējums no valsts var pat samazināties, jau strauji aug pasažieru skaits," saka uzņēmuma pārstāvis.

Tiesa, Kāreste neslēpj, ka uzņēmums ar zināmām bažām raugās uz sarūkošo kravu pārvadājumu apgrozījumu Igaunijā, kas negatīvi ietekmē arī pasažieru pārvadātāja darbu. Uzņēmumā atzīst, ka Latvijai šajā ziņā ir pamats būt optimistiskākai: "Tomēr godīgi jāsaka: Latvijā dzelzceļš no infrastruktūras lietojuma viedokļa ir augošs bizness, bet Igaunijā - nīkstošs bizness. Kad dzelzceļu satiksme kļūst mazāka, tad katra atsevišķā operatora izmaksas par tās infrastruktūras uzturēšanu palielinās."

Par elektrovilcienu nomas iepirkumu joprojām tiek izskatītas arī sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā, tomēr, maija sākumā uzsākot sūdzību vērtēšanu, birojs nav noteicis ierobežojumus tālākajai iepirkuma norisei. Viens no potenciālajiem pretendentiem Spānijas koncerns CAF par konkursu sūdzējās arī Eiropas Komisijā, tomēr līdz šim no Eiropas institūcijām nekādas reakcijas uz šīm sūdzībām nav bijis. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti