Viesnīca pašizolācijai. Kā tas notiek Latvijā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

"Viņi mūs ne reizi neredzēs, un mēs viņus arī ne," par "karantīnas" viesiem saka Vecrīgas četrzvaigžņu viesnīcas "Wellton Riverside Spa Hotel" darbiniece. Īpašajiem klientiem – tiem, kas ar Covid-19 slimo vieglā formā, kā arī kontaktpersonām (kuras arī var izrādīties slimas), te paredzēti 90 numuri. Dienā, kad viesnīcu apmeklēja Rus.lsm.lv, bija aizņemti divi no tiem, lai gan lielu daļu uzturēšanās izdevumu tādiem viesiem "kovidviesnīcās" sedz valsts.

PROGRAMMA

Līdzfinansējumu pašizolācijai tūristu mītnēs var saņemt:

  • Covid-19 slimnieku kontaktpersonas;
  • Covid-19 pacienti ar viegliem slimības simptomiem;
  • Covid-19 pacienti pēc ārstēšanās stacionārā, kam vēl saglabājas simptomi.

Kas jādara personai, lai varētu izolēties tūristu mītnē?

  • www.liaa.gov.lv sadaļā Covid-19 -> Tūristu mītnes pašizolācijai jāizvēlas tūristu mītne.
  • Jāsazinās ar tūristu mītni un jāveic rezervācija, pamatojoties uz ārsta izziņu/izrakstu vai atzīmi e-veselības portālā (izdruka vai ekrānšāviņš).

Atrodoties tūristu mītnē, personai jāievēro www.spkc.gov.lv noteiktās epidemioloģiskās prasības:

Tālrunis papildu informācijai:  68803505

Janvāra vidū Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Covid-19 slimnieku ar viegliem simptomiem un kontaktpersonu izvietošanas programmā piedalījās jau 21 viesnīca – to saraksts regulāri tiek papildināts. Pavisam valstī šādiem "īpašajiem" klientiem paredzēti apmēram 900 numuri, bet lielākā daļa viesnīcu šajā sarakstā vēl nav piesaistījušas nevienu šādu klientu.

Vēl decembrī izskanēja viedokļi, ka viesnīcu izmantošana karantīnai un pašizolācijai varētu atbalstīt nozari un sildīt ekonomiku. Tomēr pagaidām šī programma nav ieguvusi popularitāti. Janvāra vidū visā Latvijā tūristu mītnēs bija tikai 19 "kovidviesu", bet, pēc 19. janvāra datiem, to skaits bija samazinājies līdz 14 (daļai uzturēšanās laiks bija beidzies). Jebkurā gadījumā šie skaitļi ir niecīgi, ja ņem vērā, ka ik dienu atklāto inficēto skaits vidēji ir tikai nedaudz mazāks par tūkstoti. 14 dienās pirms 19. janvāra pozitīvas analīzes bija 12 970 cilvēkiem, tas ir, vidēji 913 cilvēkiem diennaktī. Tas nozīmē, ka kontaktpersonu, kurām jāuzturas karantīnā, ir daudz vairāk.

Kā noskaidroja LSM.lv , nopietnas problēmas rada arī parasto (veselo) klientu fobijas, kuri bažījas – ja nu Covid-19 slimnieks dzīvo blakus numurā, brauc tajā pašā liftā un klepo tajos pašos gaiteņos? Ar viesnīcu personālu situācija nav tik sarežģīta – atteikumi strādāt "kovidstāvā" mēdz būt, taču ne masveidīgi.

Parastais un "kovida" korpuss

"Wellton Riverside", kuru pārvalda Latvijā lielākais viesnīcu operators "Mogotel", ir viens no lielākajiem programmas dalībniekiem – te slimajiem un kontakpersonām paredzēta apmēram trešdaļa numuru, kopskaitā 90, visi – atsevišķā sešstāvu ēkā. Parastiem klientiem te numurus neierāda – viņi dzīvo līdzās, taču atsevišķi, galvenajā astoņstāvu korpusā ar 175 numuriem, kura stikla fasāde ir pavērsta pret krastmalu. Tur pie reģistrācijas letes ir lai arī ne kūsājoša, bet tomēr dzīvība – vairākas darbinieces maskās sagaida klientus, kas laiku pa laikam ierodas apmesties viesnīcā (divdesmit minūšu laikā Rus.lsm.lv tādus redzēja trīs), reizēm kurjers atnes ēdienu. "Veselo" korpusā janvārī aizņemti apmēram 25–30% numuru, izejamās dienās nedaudz vairāk. Galvenokārt tie nav ārzemju tūristi, bet vietējie, kuri izmanto iespējas atpūsties Latvijā. Parasts numurs te tagad maksā no 35–37 eiro.

"Pirmskovida" laikā cenas sākās no apmēram 50 eiro. Tiesa, atpūta gan vairs nav tāda, kā agrāk. 2018. gadā uzbūvētajā viesnīcā epidēmijas laikā slēgta spa zona, sporta zāle, restorāns. Virtuve gan strādā.

Līdzās esošajā "kovida" korpusā – vestibilā, koridorā, visur – vispār neviena nav. Pie ieejas ir stends ar dezinfekcijas šķidrumu. Darbinieki te ienāk tikai nepieciešamības gadījumā. Janvāra vidū te bija aizņemti tikai divi numuri.

"Viņi (pašizolācijā esošie klienti) mūs ne reizi neredzēs, un mēs viņus arī ne," saka "Wellton Riverside" darbiniece, kas lūdza neminēt viņas vārdu. Viņa Rus.lsm.lv izvadā ekskursijā, kas saskaņota ar viesnīcas vadību. "Numurs tiek rezervēts attālināti. Pa tālruni paskaidrojam, kā piebraukt, kur ir ieeja "viņu" korpusā, kā tur iekļūt. Vienīgā reize, kad te ienāku pati – pirms viesa ierašanās atnesu un atstāju uz letes aploksni, tajā ir numura atslēga un visa nepieciešamā informācija. Turpmāk, ja rodas jautājumi, arī sazināmies tikai pa tālruni."

Ja atskaita valsts līdzfinansējumu – bet šai programmai valdība piešķīrusi pavisam 2,17 miljonus eiro – standarta numurs klientam, kurš uzturas pašizolācijā, te izmaksā 5,3 eiro diennaktī, noskaidroja Rus.lsm.lv. Klasi augstāks numurs ar nedaudz lielāku platību – apmēram astoņus eiro diennaktī. Tā kā viesnīcas "karantīnas" daļa atrodas pagalmā, izbaudīt Daugavas panorāmu aiz loga nevarēs. Pa logu diviem numuriem, kurus parādīja Rus.lsm.lv, paveras skats uz Mārstaļu ielu, kurā nebija cilvēku, un Dannenšterna namu.

Izņemot logu, no izklaidēm numurā vēl ir televizors un bezvadu internets. Var iznomāt "Sony Playstation" un galda spēles, un cerēt, ka ar to pietiks, lai sevi nodarbinātu noteiktās 14 dienas.

Lai gan visas trīs grupas – slimie, potenciāli slimie un veselie – dzīvo atsevišķi un viņu ceļi nekrustojas, daudzi parastie klienti par šādiem kaimiņiem nepriecājas principā, noskaidroja Rus.lsm.lv. Nākas viņus mierināt, stāsta "Mogotel" administratīvā direktore Sabīne Krieviņa. "Katru dienu saņemam ļoti daudz zvanu no klientiem un visiem skaidrojam, ka "tie citi" viesi ir izvietoti atsevišķi, izolēti, citos korpusos un citos stāvos, ka viss notiek pēc Nacionālā veselības dienesta noteikumiem. Mums atliek tikai skaidrot…"

Kurš nedrīkst iziet no numura. Un kas notiks, ja izies

Pēc stingrās pašizolācijas noteikumiem, kurus izstrādājis Slimību profilakses un kontroles centrs, Covid-19 slimnieks ar viegliem simptomiem (smagi slimajiem šī programma nav paredzēta) nedrīkst  atstāt uzturēšanās vietu – šajā gadījumā tas ir viesnīcas numurs – 14 dienu laikā, ja medicīniskajā izziņā nav minēts cits termiņš.  Ja, beidzoties šim laikam, cilvēks nav izveseļojies un ir gatavs padzīvot viesnīcā vēl, ārsts viņa uzturēšanos var pagarināt vēl par 14 dienām.

Otra grupa, kas var izmantot programmu, – personas, kuras bijušas ciešā kontaktā ar saslimušo. Tām noteikumi  ir nedaudz mazāk stingri – no numura iziet drīkst, bet tikai nopietnas nepieciešamības gadījumā (un iziešana jāsaskaņo ar viesnīcu), ievērojot divu metru distanci no citiem cilvēkiem un cenšoties izvairīties no sabiedriskām vietām, Rus.lsm.lv pavēstīja šo programmu administrējošās institūcijas LIIA uzziņu dienestā (tālrunis 68803505). Piemēram, nepieciešamības gadījumā var aiziet uz veikalu pēc pārtikas, tomēr ieteicams to darīt stundās, kad tur ir maz cilvēku.

Kā Rus.lsm.lv pavēstīja "Wellton Riverside" darbinieki, šajā viesnīcā "kovidklienti" uzturēšanās noteikumus vēl nav pārkāpuši. Citā šī tīkla viesnīcā pārkāpumi jau bijuši.

"Ja mēs konstatējam (par šo "ja" – zemāk – S.P.), ka klients izgājis no numura un pārvietojas pa viesnīcu, tūlīt izsaucam pašvaldības policistus. Viņi atbrauc un izskaidro, ka tas ir noteikumu pārkāpums," stāsta "Mogotel" administratīvā direktore. "Tāds gadījums diemžēl bija. Vienā viesnīcā klients, esot alkohola reibumā, nolēma atstāt numuru. Mēs uzreiz reaģējām – pie mums tam seko vai nu apsardze, ja tā ir uz vietas, vai citi darbinieki. Izsaucām policiju. Noteikumus un ierobežojumus nenosakām mēs, bet Slimību profilakses un kontroles centrs. Galu galā par vairākiem šādiem pārkāpumiem mēs šo viesi izlikām no viesnīcas, jo viņš apdraudēja personāla un citu viesu veselību. Pēc tam policija ierosina administratīvo lietu un nogādā cilvēku citā vietā, kur viņam jāatrodas stingras pašizolācijas režīmā."  

Jautājums par to, kā tieši – un cik efektīvi – tiek īstenota kontrole, lai ar Covid-19 slimais klients neatstātu numuru un neietu tur, kur viņš var inficēt citus (tostarp arī pašā viesnīcā) ar potenciāli nāvējošo slimību, nav lieks, ja ņem vērā, ka videonovērošana nav visās naktsmītnēs, kuras piedalās LIAA programmā. Un pat tur, kur tā ir, – vai darbinieks pastāvīgi atrodas pie monitoriem? Bet, ja videonovērošanas nav, ko darīt – apstaigāt stāvu, zvanīt uz numuru?

"Cilvēks pats atbild par noteikto ierobežojumu ievērošanu," uzskata "Mogotel" pārstāve. "Mēs tikai nodrošinām uzturēšanās vietu. Ja konkrētajā viesnīcā ir videonovērošana, uzreiz var pamanīt pārvietošanos pa stāviem. Ja video nav – tad, ja kāds no personāla pamana, ka viesis atstājis numuru, tūlīt pat par to ziņo. Mēs klientiem esam sagatavojuši visdažādāko informāciju par to, ko viņi drīkst un ko nedrīkst darīt viesnīcā, tostarp izdrukājuši Slimību profilakses un kontroles centra skaidrojumus, ar ko atšķiras stingras izolācijas un karantīnas režīmu prasības. Mums nav pienākuma to darīt, bet mēs to darām."

Personāls un "kovidstāvs"

Katra departamenta darbinieki zina, kas viņiem jādara ar "īpašajiem" klientiem (Covid-19 slimniekiem vai kontaktpersonām), visas procedūras aprakstītas pa punktiem, saka Krieviņa. "Gan istabenēm, gan tiem, kuri līdz numura durvīm nogādā ēdienu, ir pilns ekipējums – bahilas, ūdensnecaurlaidīgi halāti, brilles, cepurītes, cimdi, speciāli respiratori. Īpaši maisi veļai – lietoto klients atstāj maisā pie durvīm, mēs tur savukārt atstājam tīro. Mazgāšana notiek atsevišķi no pārējās veļas. Ēdiens – vienreiz lietojamos traukos, pēc tam viss tiek savākts atsevišķos maisos un izmests atsevišķā konteinerā. Uzturēšanās laikā numuru personāls neuzkopj – tikai 48 stundas pēc tam, kad klients aizbraucis, un tikai pilnā aizsargaprīkojumā."

Tomēr, neskatoties uz drošības pasākumiem, daļa darbinieku strādāt "kovida" korpusos vai stāvos negrib.

"Protams, cilvēkiem ir šīs bažas," saka Krieviņa. "Mēs kā darba devējs ievērojam visas Veselības inspekcijas prasības par nodrošināšanu ar individuālajiem aizsarglīdzekļiem – tiklīdz viņi iet uz stāvu vai korpusu, kurā atrodas slimie vai kontaktpersonas, viņiem jābūt atbilstošam aprīkojumam. Apģērbs ir praktiski tāds pats kā slimnīcu darbiniekiem. Tomēr neviens nevar simtprocentīgi garantēt, ka inficēšanās nenotiks, kaut gan mēs darām visu iespējamo, lai līdz minimumam samazinātu šo risku. Mēs nevienu nepiespiežam. Katru informējam, ja viesnīcā ir tādi klienti, kuros korpusos un numuros viņi atrodas. Darbiniekiem ir visas tiesības atteikties tur pildīt savus pienākumus."

Galu galā daži arī atsakās, tomēr ne masveidā, saka "Mogotel" pārstāve. Pavisam šī operatora viesnīcās strādā 290 cilvēki. Pirms pandēmijas bija apmēram 700.

Ēdiens uz sava rēķina – no 12 eiro dienā

Lielākā daļa "Mogotel" pārvaldīto viesnīcu tika slēgtas pavasarī, kad epidēmijas pirmā viļņa laikā pazuda ārzemju tūristi, kuri agrāk veidoja lielāko daļu klientu. Tagad strādā četras viesnīcas no 13 (gada sākumā bija piecas, viena tika slēgta šī raksta tapšanas laikā – maz klientu). Visas četras piedalās LIAA valsts programmā, kas sāka darboties gada sākumā, un praktiski visi pēc šīs programmas piesaistītie klienti dzīvoja kādā no operatora "Mogotel" viesnīcām. Valsts Covid-19 slimniekiem un kontaktpersonām sedz 80% maksas (bet ne vairāk kā 35 eiro diennaktī) par dzīvošanu stingrā pašizolācijā (slimajiem) vai karantīnā (kontaktpersonām). Klients maksā atlikušos 20% par numuru. Un vēl par ēdienu.

Popularitāti programma pagaidām nav iemantojusi – 19. janvārī tai bija 14 klienti (nedēļu iepriekš bija 19), Rus.lsm.lv noskaidroja LIAA. Iespējams, tas tāpēc, ka pat ar atlaidi šī iespēja ne visiem ir pa kabatai – ēdiens, ja to nodrošina viesnīca, nozīmē papildu izdevumus – ne mazāk kā 12 eiro dienā (kopā par brokastīm, pusdienām un vakariņām), un to valsts pagaidām nekompensē. Kopā par 14 dienu uzturēšanos standarta numurā ar ēdināšanu sakrājas apmēram 240 eiro.

"Pieprasījums ir daudz mazāks, nekā mēs varam un ceram uzņemt. Šai programmai mēs esam paredzējuši 307 numurus četrās viesnīcās," saka "Mogotel" pārstāve. "Cilvēku ir maz, jo, pirmkārt, par to maz zina. Un tam, ka pilnībā jāmaksā par ēdināšanu, arī ir ietekme."

Bet var arī palūgt radiniekus, lai atved ēdienu un zāles, norāda Sabīne Krieviņa.

"Ceram, ka nedēļas līdz divu laikā aktivitāte paaugstināsies. Par to tagad sākuši stāstīt plašsaziņas līdzekļi. Jo šīs programmas mērķis ir atslogot veselības aprūpes sistēmu un samazināt inficēšanās gadījumu skaitu. Slimnīcās vietu slimajiem nepietiek, bet daudziem – gan slimniekiem, gan kontaktpersonām, ir problemātiski atrast vietu pašizolācijai vai karantīnai"

Kā LSM.lv jau ziņoja, LIAA gatavoja priekšlikumus, kuri paredzēja paplašināt atbalsta programmas, tostarp ieviest valsts piemaksu arī par ēdināšanu tiem, kuri pašizolējas viesnīcās. Citādi, pēc LIAA vadītāja Kaspara Rožkalna domām, programma nedarbojas tā, kā bijis iecerēts.

Par perspektīvām

Pirms gada "Mogotel" tīkla viesnīcu numuru piepildījums Rīgā bija apmēram 90%. Tagad – vairākas reizes mazāks, turklāt atvērto viesnīcu skaits sarucis trīskārt.

"Es nevēlētos atbildēt uz jautājumu, cik mēnešus mēs vēl noturēsimies tādā režīmā, – ir grūti prognozēt pakalpojumu apmēru tuvākajā periodā," atbild Sabīne Krieviņa. "Pagaidām mēs ceram uz subsīdijām un grantiem no valsts, kā arī uz to, ka iedzīvotāji aktīvāk izmantos valsts atbalsta programmu.

Ļoti daudz ir atkarīgs no valsts atbalsta, no tā, cik daudz valdība krīzes laikā domās par uzņēmumiem un biznesu. Un runa nav tikai par dīkstāves pabalstiem. Jo lieta nav tikai tāda, ka nav tūristu. Mēs bieži nevaram strādāt arī ar vietējiem klientiem – mums ir spa, konferenču zāles, taču, ja šos pakalpojumus sniegt ir aizliegts, vajadzīgas kompensācijas, vajadzīgi korekti finanšu atbalsta mehānismi no valsts. Par to daudz runāts, un kaut kādi atbalsta mehānismi ir paredzēti. Bet to bieži vien ir nereāli izmantot, jo ir daudz nosacījumu. Attiecībā uz iespējamiem jauniem pasākumiem – bija visdažādākā informācija. Par [nekustamā īpašuma] nomas maksas subsidēšanu. Tika apspriestas arī atlaides gan ienākuma nodoklim, gan komunālajiem maksājumiem, gan elektrībai, gan apkurei tām viesnīcām, kuras nestrādā Covid-19 dēļ. Jo pat nestrādājošā viesnīcā jāuztur minimālā temperatūra. Par to runājam kopš pavasara, bet mūs nedzird."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti