Vai Martins Gauss saka patiesību par investoru uzticību «airBaltic»?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Pēc "airBaltic" vadītāja Martina Gausa teiktā, pagājušā gada vasarā emitēto "airBaltic" obligāciju turētāji "mums ļoti uzticas". Pēc "Melu detektora" pārbaudes noskaidrojās, ka šo obligāciju pašreizējās cenas tirgū – apmēram 70% no nomināla – liecina drīzāk par investoru šaubām, nevis uzticību. 

Citāts:

"Ja salīdzinām "airBaltic" ar citām lidsabiedrībām, esat labā stāvoklī?

Es teiktu, ka esam lieliskā stāvoklī. Lidojam ar mazākām lidmašīnām, kuras ir pilnīgi jaunas un kuras var veikt gan tuvus, gan tālus lidojumus, mums ir stabila finansiālā situācija, un obligāciju turētāji mums ļoti uzticas..."

Latvijas Avīze, 15.aprīlī.

To, cik ļoti investori uzticas konkrētajai kompānijai krīzes laikā, var novērtēt pēc tā, cik daudz kritusies tās akciju vai obligāciju cena, un salīdzinot to ar nozares konkurentiem, kā arī ar citu jomu uzņēmumiem.

Aviopārvadājumi ir viena no Covid-19 dēļ visvairāk cietušajām nozarēm. Tāpēc nav pārsteidzoši, ka vadošo pasaules aviokompāniju akcijas bijušas starp krituma līderēm biržā martā un aprīļa pirmajā pusē. Savukārt "airBaltic" obligāciju, par kurām runā Gauss, cenas, par kādām notikuši darījumi, var redzēt "Bloomberg" platformā (piekļuve ir par maksu) vai Frankfurtes biržas vietnē (šeit), cenas tajās nedaudz atšķiras. Februārī, pirms tirgū bija sākusies panika, darījumi tika slēgti par cenām, kas bija augstākas par nominālvērtību (apmēram 105%). Martā un aprīļa sākumā cenas nokritās līdz 50-60% no nomināla. Jaunākie aktuālie dati par pagājušo nedēļu liecina par nelielu pieaugumu, līdz nedaudz vairāk kā 70%.

"Šādu diskontu grūti nosaukt par investoru uzticības pazīmi, vēl jo vairāk tāpēc, ka tirgi tagad ir noskaņoti piesardzīgi pret visu aviopārvadājumu sektoru," sacīja "INVL Asset Management" vadītājs Andrejs Martinovs. "Turklāt, ja salīdzina ar konkurentiem, nevar teikt, ka tieši "airBaltic" obligācijām cena nokritusies visvairāk. Ir pasaules lielās aviokompānijas, kuru obligācijas pēdējā laikā tikušas tirgotas ar vēl lielākām atlaidēm, jo to finansiālā situācija ir sliktāka. Taču ir arī citas, kurām cena nav kritusies tik ļoti."

Viens no investoriem, kurš pirka "airBaltic" obligācijas pagājušā gada vasarā, ir pensiju fondu pārvaldnieks "PNB Asset Management". Kompānijas vadītājs Ģirts Veģeris LSM.lv atzina – viņam grūti teikt, ka investori tic "airBaltic":

"Uz to nav viennozīmīgas atbildes. Taču salīdzinājumam "Air France-KLM" obligācijas ar dzēšanas termiņu 2022.gadā maksāja apmēram 70% no nominālvērtības, bet tagad – aptuveni 96% (grafiku var aplūkot šeit — LSM.lv). Tas nozīmē - investori ir pārliecināti, ka šī kompānija izpildīs savas saistības, ņemot vērā ziņas par valsts atbalstu. Cena apmēram 70% no nomināla "airBaltic" gadījumā – tas tomēr ir diezgan liels diskonts. Līdz notikumiem, kas saistīti ar Covid-19, tās maksāja vairāk par nominālvērtību. Tātad tagad investoriem ir diezgan lielas šaubas par to, vai Latvijas kompānija spēs izpildīt savas saistības. No otras puses, valstij tas ir stratēģiski nozīmīgs uzņēmums, un investoriem ir cerības, ka kompānija saņems palīdzību. Kā mēs zinām, Eiropā tagad vadošās aviokompānijas saņem valsts atbalstu. "Lufthansa" akcijas cenas šodien (pirmdien – LSM.lv) pieauga gandrīz par 10% tieši tāpēc, ka panākts būtisks progress, lai saņemtu atbalstu no valsts."

Pašlaik ir grūti izvērtēt, vai ir izdevīgi pirkt "airBaltic" obligācijas ar tik būtisku atlaidi, norādīja Veģeris. "Viss atkarīgs no tā, kas būs ar aviopārvadājumu nozari pēc mēneša, diviem vai trim. Tagad visas lielākās kompānijas atturas no prognozēm. Visi cer, ka gada otrajā pusē nozare sāks atgriezties pie normālas situācijas. Taču, kā īsti būs, to neviens nezina."  

Ko atbildēja "airBaltic"

Atbilstoši biržas noteikumiem, "airBaltic" regulāri organizē informācijas apmaiņu ar obligāciju turētājiem, nodrošinot tiem plašu informāciju par uzņēmuma operatīvās darbības rādītājiem un tālākajiem plāniem.

Pašreizējās krīzes apstākļos finanšu tirgi piedzīvo plašas svārstības, kas ietekmē otrreizējo darījumu tirgu, taču neatspoguļo investoru ilgtermiņa uzticību uzņēmumam, informēja "airBaltic" preses dienests.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti