Guido di Tella
Argentīnas ārlietu ministrs no 1991. līdz 1999. gadam.
Lai arī Latīņamerika un Karību jūras reģions nebūt nav Ķīnas galvenā prioritāte, tās klātbūtnes palielināšanās šajā reģionā ir novērojama pat ar neapbruņotām acīm.
Tomēr rodas jautājums, cik lielā mērā Ķīna var kļūt par stingru plecu, pret kuru balstīties?
Ķīnas klātbūtnes palielināšanās reģionā
Andu kopiena
Muitas savienība, kuras sastāvā ir Bolīvija, Peru, Ekvadora un Kolumbija.
Ķīnas investīciju apjoms reģionā turpina augt un 2015. gadā, notiekot pirmajam Ķīnas un Latīņamerikas un Karību valstu kopienas samitam, prezidents Sji Dzjiņpiņs uzstādīja ambiciozu mērķi – līdz 2019. gadam palielināt kopējās tirdzniecības bilanci līdz 500 miljardiem ASV dolāru, kā arī sasniegt 250 miljardu dolāru atzīmi Ķīnas tiešo investīciju apjomā. Domājams, ka
vēl labvēlīgāku situāciju Ķīnas mērķu sasniegšanai padara ASV prezidenta Donalda Trampa 23. janvāra lēmums izstāties no Klusā okeāna reģiona partnerības sarunām, ka arī agresīvā retorika par nepieciešamību būvēt sienu uz ASV – Meksikas robežas.
Šie faktori norāda uz zināmu Vašingtonas vēlmi norobežoties no reģiona.
MERCOSUR jeb Dienvidu kopējais tirgus
Vadošais tirdzniecības bloks Dienvidamerikā. Dalībvalsts statuss šobrīd ir Urugvajai, Paragvajai, Argentīnai un Brazīlijai, kamēr Venecuēlas dalība ir apturēta, ņemot vērā demokrātisku principu neievērošanu valsts pārvaldē
Ķīnas ekonomiskā tuvināšanās iekļauj arī velmi starptautiskajā vidē palielināt savu maigo varu, kas savukārt ļautu iegūt plašāku diplomātisko atbalstu.
Iespējams tieši vēlme uzlabot savu starptautisko tēlu arī ir bijusi Urugvajas un Ķīnas vienošanās pamatā par to, ka ar bagātajām futbola tradīcijām apvītā Urugvaja mācīs šo sporta veidu spēlēt Ķīnai.
Ir skaidrs, ka Ķīna un Latīņamerikas reģions tuvinās, tomēr šajā sakarā rodas jautājums - kādas ir šo attiecību sekas?
Bīstama spēle vai ceļš uz pārtikušu Latīņameriku?
Kad runa ir par Ķīnas topošo globālo līderību izskan dažādi viedokļi. No vienas puses tiek apsveikts process, kurā lielākas ražošanas un pārdošanas rezultātā aug valstu labklājība, bet no otras puses pastāv šaubas par Ķīnas noslēgtajiem, ne vienmēr caurredzamajiem līgumiem un arī par dažādu starptautisku normu ignorēšanu. Latīņamerika šajā sakarā nav īpaša, un Ķīnas pēdu nospiedumus reģionā var gan slavēt, gan pelt.
Laika periodā no 2002. līdz 2013. gadam no nabadzības izrāvās 60 miljoni latīņamerikāņu. Lai gan nepastāv tieša saikne starp nabadzības un ekonomisko attiecību intensitātes ar Ķīnu rādītājiem, ir skaidrs, ka jauni noieta tirgi ir veicinājuši papildus ieņēmumus. Tas savukārt ir ļāvis reģiona valstīm veiksmīgi attīstīties.
Tomēr tajā pašā laikā vairums uz Ķīnu eksportēto preču ir izejmateriāli un preces ar zemu pievienoto vērtību. Pastāv viedoklis, ka tas ir mazinājis šī reģiona industrijas attīstību, un tiek lietoti pat tādi jēdzieni kā deindustralizācija. Tāpat ir uzsvērts, ka Ķīnas ekonomiskā iesaiste Latīņamerikā negatīvi ietekmē vidi. Kritika galvenokārt tiek raidīta dabas piesārņojuma virzienā, kas rodas no pārlieku lielā uzsvara uz ekonomikas primārajiem sektoriem – lauksaimniecību un dabas resursu ieguvi. Turklāt
eksporta apjomu palielināšanās nav spējusi radīt pietiekami daudz jaunu darba vietu, ņemot vērā to uzsvaru uz primārajām precēm un to, ka šajos sektoros nav tik liels pieprasījums pēc darba spēka kā tas varētu būt, piemēram, rūpniecības nozarē.
Līdz ar to var secināt, ka šāda tipa ekonomiskajās attiecībās galvenais drauds ir vides piesārņošana un ilgtermiņa attīstība. Tieši šajā sakarā ir svarīgi minēt to, ka, Ķīnas investori izvēlas ieguldīt vietās, kur likuma vara ir vāja. Starp izteiktākajiem piemēriem reģionā var minēt Venecuēlu, Ekvadoru, kā arī Argentīnu, kur ievērojams investīciju pieaugums bija novērojams laika posmā no 2003. līdz 2015. gadam, kad pie varas atradās pretrunīgi vērtētais Kirčneru pāris. Tieši valstīs ar nedemokrātiskām pārvaldes formām vai arī vāju tiesu varu, nereti īstermiņa intereses ņem virsroku pār ilgtermiņa attīstību. Līdz ar to ir pamats bažām par to, ka šāda tipa investīcijas un noieta tirgi var palīdzēt pie varas noturēties līderiem, kuri stimulē politisko sistēmu saglabāšanos, kurās pastāv minētie draudi.
Taivānas jautājums – potenciāli pārvarams šķērslis
Valstis, kuras atzīst Ķīnas republiku Taivānā
- Beliza
- Dominikānas republika
- El Salvadora
- Gvatemala
- Haiti
- Hondurasa
- Nikaragva
- Panama
- Paragvaja
- Sentkitsa
- Nevisa
- Sentlūsija
- Sentvinsenta
- Grenadīnas
Kaut vai daļai šī reģiona valstu mainot savas pozīcijas šajā jautājumā, tiktu krietni mazināta Taivānas drošība, un tās nākotne iezīmētos arvien neskaidrāka.
Atgriežoties pie jautājuma par to, vai Ķīna var kļūt par valdošo lielvaru Latīņamerikā, nākas secināt, ka valstu tuvināšanās un dziļāka integrācija ir teju vai neizbēgama. Tomēr pastāv vairāki aspekti, kuri pagaidām rada šķēršļus. Būtisks šo attiecību stūrakmens ir jautājums, vai Latīņamerikas valstis nekritīs mirkļa kārdinājumā un spēs panākt ‘līdzīgākas’ pozīcijas savstarpējās attiecībās un akcentēt savu ilgtermiņa attīstības nozīmi. Pretējā gadījumā medusmēnesis var ātri beigties. Tāpat Latīņamerikas valstīm ir vairāki izaicinājumi, kuri pagaidām Ķīnu īpaši neuztrauc. Piemēram, narkotiku tirdzniecības apkarošana, cīņa pret terorismu, kā arī drošu robežu izveide ar mērķi ierobežot nelegālo migrāciju. Līdz ar to, ņemot vērā šo draudu nozīmīgumu Latīņamerikā, palīdzība būs jāmeklē Vašingtonā, kur šīs problēmas tiek atzītas par krietni svarīgākām. Protams,
arī Ķīnai, investējot vairāk līdzekļu un atverot savus uzņēmumus šajā reģionā, aktualizēsies arī lielākas diskusijas par drošības jautājumiem. Tomēr šīs pārmaiņas nenotiks ne šodien, ne arī rīt.
Lai arī Ķīna turpinās palielināt savu ietekmi šajā reģionā, vismaz redzamā nākotnē tā līdzdarbosies ASV klātbūtnei.