Soctīklu «cenrādis»: bilde slavenības «Instagram» kontā – 500 eiro; pseidoziņu lapa – 10 000 eiro

Kamēr klasiskie ziņu avoti vēl tikai cenšas nostiprināties sociālajos tīklos, kas kļūst aizvien populārāki,  tikmēr viltus ziņu portāli jau iedzīvojušies, piemēram, tīklā “Facebook”. Tikmer sociālajā tīklā “Instagram” nereti slavenības par samaksu gatavas publicēt attēlus ar kādiem produktiem.

Bizness ar klikšķiem

Viltus ziņu portālu veidotāju mērķis – lai cilvēki klikšķina uz rakstiem, kuros izvietotās reklāmas nes ieņēmumus. Arī sociālajiem tīkliem ir savi reklāmu rīki.

''''Facebook” ir pašam sava iekšējā reklāmu pārdošanas sistēma, un vairumā gadījumu kā aģentūras, tā reklāmdevēji izvēlas pirkt reklāmas tur pēc tā saucamās cenas par klikšķi, respektīvi, maksā tikai tajā mirklī, kad lietotājs ir veicis kaut kādu proaktīvu darbību, noklikšķinājis uz šīs reklāmas un aizgājis uz mājaslapu. Un tās vidējās cenas, varbūt nerunājot specifiski par nozarēm un mērķēšanas metodēm, noteikti ir ap 20 centiem par klikšķi,”  atklāj digitālā mārketinga aģentūras “Inspired eCommerce” vadītājs Kristaps Kalniņš.

Turklāt šādas mājaslapas un arī “Facebook” lapas iespējams pārdot. “Aizliegtais paņēmiens”, uzdodoties par kādas partijas pārstāvjiem, vērsās pie portāla “VIP Klubs”, kur atrodams ne mazums absurdu rakstu un kura “Facebook” lapai seko vairāk nekā 37 tūkstoši lietotāju, īpašnieka Raivja Raspopova.

Izrādās, ka redakcijas šim portālam nav un rakstu autors esot kāds 16 gadus vecs jaunietis.

Raspopovam piederot arī citi portāli, bet “VIP klubs” ar sekotājiem ir bagātākais un naudu ģenerējot regulāri. Viņš esot gatavs to pārdot, un cena būtu desmit tūkstoši eiro, kas esot gada peļņa.

Pseidoziņu portāli arī politiķiem

Šāds portāls varētu interesēt ne tikai uzņēmējus, kas ar to grib pelnīt vai iegūt lielu sekotāju skaitu, bet Saeimas vēlēšanu gadā arī politiskās partijas, kas varētu reklamēt savas idejas un kritizēt oponentus.

Tā, piemēram, Saeimas deputātam Artusam Kaimiņam piederošā firma “Suņu būda” nesen iegādājās portālu “Ritakafija.lv” kopā ar tās sekotājiem “Facebook” un “Draugiem.lv”. Portāla sekotāju skaits “Facebook” ir 28 tūkstoši cilvēki, savukārt Draugiem.lv vēl apmēram 14 tūkstoši.

“Mēs to iegādājāmies tāpēc, ka tas ir kaut kāda veida medijs, kurš strādā, kurš ir kaut kāda veida cilvēku uzticamību guvis. Un tā bija samērā zema, simboliska samaksa, mums tas tika piedāvāts. Tādā veidā tika pieņemts lēmums to iegādāties, lai tas turpina savu darbu, savādāk tas vienkārši tiktu slēgts,” skaidro pats deputāts.

Portālā “Ritakafija.lv” izdomātu ziņu nav, taču sadaļā “Politika” skaidri nolasāms, kurš ir “labais” un kurš “sliktais”. Kaimiņš gan noliedz, ka koriģētu portāla saturu: “Es nepiedalos redakcijas darbā. Tur ir cilvēki, kas ar to nodarbojās, kuriem tas ir tiešais darba pienākums. Mans pienākums nav regulēt, skatīties, pārbaudīt kāda veida mediju redakcionālo izvēli.”

Tāpat ir aizdomas, ka Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS) ir izveidojusi viltus ziņu portālu tīklu, kas aktīvi reklamējas sociālajos tīklos, tostarp arī “Facebook”. Tā portālā “Tautasbalss.lv” galvenajā lapā lielākoties visas ziņas ir par politiku vai politiķiem un par Aivaru Lembergu. Vēl ir arī portāls “Dzeltenais.lv”, piemēram, ar rakstu bez autoriem “Kurš rok zem ZZS?”.

Ir arī “Labdien.lv” un vairāki citi portāli. Daudziem šiem portāliem nav pat norādīts kontakttālrunis.

Tomēr portālā “Dzeltenais.lv” norādīts, ka par visu atbild Latvijas Žurnālistikas centrs ar saukli: “Mums visiem kopā jāstrādā, lai sabiedrība saņemtu uzticamu un objektīvu informāciju.” Kā viens no satura partneriem minēts laikraksts “Neatkarīgā Rīta Avīze”.

Vairāku interneta portālu īpašnieks Alberts Jodis apstiprina, ka “Dzeltenais.lv” un “Tautasbalss.lv” ir viņa portāli: “Tie ir mani portāli, Nacionālās mediju grupas sastāvdaļa.” Viņš noliedz, ka par publikācijām saņemtu naudu no partijām, un labvēlību ZZS skaidro ar redakcionālo viedokli: “Tas ir mūsu viedoklis, tas ir redakcijas viedoklis, tas ir mans viedoklis. Tas nekur nekad nav slēpts, un es arī netaisos šobrīd slēpt.”

Bildes par samaksu

Populārs un jauniešu iecienīts sociālais tīkls ir “Instagram”. Uzmanību tajā piesaista šovmena Renāra Zeltiņa profils, kuram ir gandrīz 100 tūkstoši sekotāju. Viņš tajā publicējis virkni bilžu ar saldējumu, kas, spriežot pēc mirkļbirkas, ir “Superviva Latvija” saldējums. Zeltiņam par šo reklāmu maksā, un, kā viņš atklāj pats, par vienu šādu bildi prasa 500 eiro. Viņš gan gatavs reklamēt, ja viņam pašam tas produkts garšos.

Savukārt mūziķim Markusam Rivam ir 148 tūkstoši sekotāju, un viņš apliecina interesi reklamēt produktu, bet viņa menedžere atklāj, ka Rivam jau esot līgums ar “Coca-Cola”. Līgums ar “Coca-Cola” ir vēl vienai Latvijas dziedātājai Aminatai, kurai “Instagram” ir 54 tūkstoši sekotāju. Abiem tik tiešām redzamas bildes ar “Coca-Cola”.

Jāatzīmē, ka līdzīgi naudu ar sociālo tīklu starpniecību pelna ne tikai “zvaigznes”, bet arī dažādi pazīstamāki un mazāk pazīstami blogeri. Piemēram, žurnāliste un blogere Una Ulme sociālajā tīklā “Facebook” kļuvusi par “Philips” tvaika ģeneratora gludekļa fani. “Ja produkts ir labs un strādā, tad es ar prieku par to arī kaut ko pastāstu. Bet, ja es nevaru novērtēt rezultātu, neizjūtu kaut kādā fiziskā, taustāmā vai vēl kādā citādā formā, tad, protams, tas ir savādāk,” komentē Ulme. Piedāvāto dzērienu viņa gatava testēt un veidot rakstu, par to prasot 300 eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti