De Facto

Haoss Inčukalna pašvaldībā

De Facto

Uzpūstas tāmes - nekvalitatīvs izpildījums

«Rīgas Satiksme» klusē par ieguvumiem, pārņemot privāto biznesu

RS klusē par ieguvumiem, pārņemot «Mobilly» biznesu

„Rīgas satiksme" (RS), kas apņēmusies turpmāk pati nodrošināt iespēju šoferiem apmaksāt autostāvvietas ar īsziņām, nespēj atbildēt, cik tādējādi ietaupīt. Biznesa pārņemšanas laikā gan izgaismojies kāds Rīgā valdošajiem pietuvināts uzņēmējs, kam ļauts pelnīt uz elektronisko maksājumu rēķina, vēsta LTV raidījums „de facto".

Iespēju norēķināties par auto novietošanu Rīgas maksas stāvvietās ar mobilo telefonu līdz šim nodrošināja kompānija „CityCredit", kas pazīstama ar zīmolu „Mobilly". Pirms divām nedēļām „Mobilly" izmantotāji sāka saņemt vēstules, ka stāvvietu apsaimniekotājs – „Rīgas satiksme"– nākamā gada vidū pārtrauks sadarbību ar „CityCredit". Vēstulē izteikts aicinājums pāriet uz jaunu, it kā izdevīgāku pakalpojumu - "SMS Rīga".

„Jūs redzēsiet, ka šī sistēma ir līdzīga. Esam pieradinājuši autovadītājus pie jauna pakalpojuma, bet pēkšņi parādās kāds, kas cenšas pārvilināt klientus. Mums tas nešķiet godīgi," saka "CityCredit" valdes priekšsēdētājs Kārlis Andersons.

Gandrīz 10 gadu laikā kopš "CityCredit" konkursā ieguva tiesības ieviest telefona norēķinus to klientu skaits sasniedzis trešo daļu no maksas stāvvietu izmantotājiem. Tagad RS izdomājusi pakalpojumu uzticēt tās meitaskompānijai "Rīgas karte", kas uztur e-talona norēķinu sistēmu.

Pēc saceltā trača Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) apsolīja, ka līgumu ar "Mobilly" neviens lauzt negrasās. Tomēr RS izpratnē, tas jau ir lauzts, jo 2010.gadā esot pagarināts līdz brīdim, kad ar kādu tiks noslēgts jauns līgums. „Noslēdzot līgumu ar "Rīgas karti", ar „Mobilly" līgums beidzās," skaidro RS preses sekretārs Viktors Zaķis. Viņš atzīmē, ka būs jāmeklē formāts, kādā RS un „Mobilly" turpmāk sadarbosies.

„Mobilly" no "Rīgas satiksmes" saņem 20% no šoferu pārskaitījumiem par stāvvietu izmantošanu. Cik pārvadātājs ietaupīs, izmantojot savas meitasfirmas pakalpojumus, „Rīgas satiksmē" nezina. Zaķis pauž, ka to nevarot pateikt, kamēr jaunā sistēma nav sākusi pilnībā funkcionēt. „Jebkurā gadījumā tā ietaupīs, tādēļ ka tā ir viena [e-biļetes] sistēma. Tas vienmēr ir lētāk," nosaka Zaķis.

Kā interneta domēna „SMSRīga" lietotājs gan parādās kāda privāta firma - "Transporta telemātikas sistēmas" (TTS), kas rada šaubas, vai jaunā sistēma maz ir RS pašas produkts.

Mājā, kur firma reģistrēta, „de facto" iekšā nelaiž. Iesaka runāt ar e-talona ieviesēju "Rīgas karte". Tās valdes loceklis Aleksandrs Brandavs (GKR) ir slims, tādēļ uzņēmums atbild rakstiski: „SMS servisa nodrošināšanai Rīgā uzņēmuma "Transporta telemātikas sistēmas" pakalpojumi netika izmantoti. Uzņēmums "Transporta telemātikas sistēmas" Rīgas kartes uzdevumā vienīgi veica interneta domēnu reģistrāciju „SMS Rīga" pakalpojuma projektam."

Rīgas karte ne vien nemin, cik TTS saņēma par sniegtajiem pakalpojumiem, bet arī to, kādēļ TTS vispār iesaistīts.

TTS savulaik dibināja kādreizējā Latvijas Autotransporta direkcijas valdes locekļa Andriana Ļubļina sievasmāsa. Vēlāk uzņēmums ieguva direkcijas pasūtījumus. Firma arī nodrošina iespēju izmantot e-talonu Alūksnes, Dobeles, Ādažu un Saldus novados un Rīgas maršruta taksometros. Vairāki no šiem pārvadātājiem iepriekš piederējuši Brandavam no Rīgas kartes.

Tagad TTS īpašnieks ir cits uzņēmums – "BMS tehnoloģija", kas iemantoja slavu, savulaik kārojot privatizēt teju pusi Latvijas. Pēdējos gados uzvarējis domes konkursos par ūdensvadu rekonstrukciju, dzīvokļu renovāciju, tualešu būvniecību un viedbiļešu piegādi Dziesmusvētku dalībniekiem. „BMS Tehnoloģija" ir arī nozīmīgs „Rīgas kartes" sadarbības partneris – tas uzstāda un apkalpo stāvvietu automātus, un kā starpnieks slēdz līgumus par e-talonu realizāciju un piegādā terminālus. Tas palīdzējis uzņēmumam ar 11 miljonu apgrozījumu pērn iekļūt Latvijas elektronikas nozares spēlētāju TOP četriniekā.

„Rīgas karte" atbild, ka bez apakšniekiem iztikt nevar: „Elektronisko norēķinu sistēma ir specifisks produkts, kas ir saistīts ar tehnoloģiskiem risinājumiem. Tā kā Rīgas kartei nav sava realizācijas tīkla, tā piesaista un izmanto apakšuzņēmējus."

Ar „BMS Tehnoloģijas" un TTS īpašnieku Andreju Blažko kopīgs bizness bijis citai partijas „Gods Kalpot Rīgai" biedrei, bijušai RS valdes loceklei, tagad - domniecei Irinai Vinnikai. Firmā „Smart Business Systems", kas reālu darbību neizvērš, spriežot pēc reģistra, abi vēl aizvien ir līdzīpašnieki.

Vinnika „de facto" saka, ka neko nezina par laba paziņas Blažko sadarbību ar RS: „Es visus viņa biznesus, protams, ka nezinu. Viņš par tiem varbūt pat sievai nestāsta. Ko jūs? Kas tur notiek es nezinu, es nekūrēju šo jautājumu."

RS vadītājs Leons Bemhens neatrada laiku sarunai ar "de facto", bet pārvadātājā saka, ka to neinteresē, kas un kā tiek izvēlēti par "Rīgas kartes" apakšniekiem. „Viņi ir privāta kompānija, kas var pati izvēlēties sadarbību partnerus," saka RS preses sekretārs Zaķis.

Komentējot klientu atņemšanu „Mobilly", Konkurences padomē stāsta, ka parasti pašvaldību iesaistīšanās komercdarbībā neizceļas ar inovatīviem risinājumiem, bet gan prastu garantēta biznesa pārņemšanu. „Uzkrītošākais, ka pašvaldībai piederoša kapitālsabiedrība, mēģina to tirgu pārdalīt, paņemt sev. Tas ir ļoti nekorekts paņēmiens, tāpēc pastāv iepirkumi," saka padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Paskaidrojumu domei par RS rīcību ir pieprasījusi arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti