«Re:Check» pārbauda: Kā krāpnieki veikalu ķēžu vārdā cenšas izmānīt cilvēku personas datus?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Kā krāpnieki sociālajā medijā "Facebook" veikalu ķēžu vārdā cenšas izmānīt cilvēku personas datus? To pētīja "Re:Baltica" faktu pārbaudes projekta "Re:Check" melu un maldu apskatā.

"Re:Baltica" faktu pārbaudes projekta "Re:Check" melu un maldu apskats
00:00 / 08:52
Lejuplādēt

Pēdējo nedēļu laikā "Facebook" lietotāji Latvijā, iespējams, pamanījuši ierakstus, kuros Latvijas lielākās pārtikas veikalu ķēdes it kā piedāvā laimēt dāvanu maisus un naudas balvas. Konkursus reklamē "Facebook" lapas ar tādiem nosaukumiem kā "Rimi fans", "Maxima fans", "Lidl fans".

Lielākai ticamībai lapās redzami šo veikalu logo un fotogrāfijas, taču konkursi ir fiktīvi un nekādā veidā nav saistīti ar konkrētajiem veikaliem.

Vienā no krāpnieku ierakstiem teikts: "Šodien "Lidl" piedāvā jums spēli. Mēs izdalījām bezmaksas iepirkšanās kuponus un skaidru naudu 800 cilvēkiem, kuri varēja atrast fotoattēlā redzamo trīskājaino zirgu."

Krāpnieki cenšas panākt, ka cilvēks komentē viņu "Facebok" ierakstu. Tiklīdz komentārs uzrakstīts, blēži uzsāk privātu saraksti un prasa, lai cilvēks dalās ar viltus konkursu vairākās "Facebook" grupās. Krāpnieki arī atsūta interneta saiti, kas it kā ved uz reģistrāciju balvas saņemšanai. Uzpiežot uz saites, lietotājs atver, iespējams, nedrošu interneta vietni, kurai nav nekādas saistības ar solīto balvu.

Šis un līdzīgi konkursi ir krāpšana – to "Re:Baltica" žurnālistiem apstiprināja "Lidl" korporatīvās komunikācijas departamenta pārstāvis Ingars Rudzītis: "Šādu viltus konkursu ir daudz. Parasti tiek izmantoti tieši populārākie zīmoli un uzņēmumi, lai ļaunprātīgi izmantotu to atpazīstamību un uzticību sabiedrībā."

"Lidl" par šādām krāpnieku lapām ziņo starptautiskajiem partneriem un attiecīgā sociālā medija administrācijai.

"Ļaunprāši arī strādā uz ātrumu. Kamēr uzņēmums tiek informēts par šādu konkrētu profilu vai viltus konkursu, kamēr sūdzība aiziet līdz "Facebook" satura administratoriem, bieži vien ļaundari paši viltus profilus jau ir ātri izdzēsuši tieši tāpēc, lai būtu grūtāk izsekojami, atrodami un sodāmi."

Par spīti lapu īsajam mūžam ar viltus konkursiem paspēj dalīties liels cilvēku skaits. Piemēram, vienai no daudzajām "Lidl fans" lapām noticējuši vairāk nekā 1000 cilvēku.

Datordrošības eksperti brīdina – spiest uz nezināmām interneta saitēm ir bīstami. Tādā veidā krāpnieki var inficēt lietotāja datoru ar ļaunprogrammatūru, ar kuras palīdzību var uzzināt personas bankas konta informāciju vai piekļūt datora kamerai un mikrofonam. Turklāt, ievadot savu telefona numuru vai e-pasta adresi nezināmā interneta lapā, cilvēks var neapzināti nodot savu kontaktinformāciju vēl citiem krāpniekiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti