Melu detektors: Vai Ministru prezidents Māris Kučinskis saka patiesību?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

"Cīņa pret korupciju un likuma neievērošanu, tostarp nelegāli iegūtu līdzekļu legalizāciju, ir viena no manas valdības galvenajām prioritātēm," ar šādu premjera  Māra Kučinska (ZZS) apgalvojumu premjera pārstāvji vērsās pie medijiem 23.februārī. Todien Kučinskis Briselē piedalījās Eiropadomes sēdē,  tostarp ārvalstu kolēģiem un žurnālistiem skaidrojot Latvijas bankas prezidenta Ilmāra Rimšēviča aizturēšanu un pārmetumus par naudas atmazgāšanu "ABLV Bank".

"Melu detektoram" publiskajā telpā neizdevās atrast vēl kādu apliecinājumu, ka Kučinska valdība korupcijas apkarošanu būtu atzinusi par prioritāti.

Darba prioritātes katra valdība paredz valdības deklarācijā, kas Kučinska vadītajam Ministru kabinetam ir 15 lappušu garš dokuments ar 135 punktiem. Taču Kučinska

valdības deklarācijā korupcijas apkarošana ne tikai nav starp prioritātēm, bet kopš 1993.gada - tātad 25 gadu laikā - tas ir pirmais šāda veida valdības dokuments, kurā vārds "korupcija" nav pieminēts vispār.

Melu detektors pārbaudīja arī Ministru kabineta mājaslapā ievietotās premjera runas. Vārdu "korupcija" premjers minējis tikai vienā no tām - runājot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja 15. dibināšanas gadadienas pasākumā. Taču arī tad netika pausts, ka korupcijas apkarošana būtu svarīgs valdības mērķis.

Korupcijas novēršana nav bijusi šīs valdības prioritāte, uzskata arī "Sabiedrības par atklātību "Delna"" direktora pienākumu izpildītāja Liene Gātere. Vēl 21.februārī, kad "Transparency International" publicēja jaunāko korupcijas uztveres indeksu, "Delna" norādīja, ka Latvijā trūkst politiskās gribas cīnīties ar korupciju un ir jāvairo izmeklēšanas spējas. "Delna" uzteica KNAB priekšnieka apstiprināšanu, politisko partiju finansēšanas apjoma ierobežojumus, atvērto datu portāla izveidi, tiesu teritoriālo reformu un darba grupas izveidi par Valsts prezidenta atklātu ievēlēšanu. Vienlaikus tā norādīja uz citu svarīgu iniciatīvu kavēšanos, piemēram, lielāks finansējums partijām un trauksmes cēlēju aizsardzības likums.

Arī minētajā indeksā Latvijas pozīcija nav jūtami uzlabojusies. "Delna" norāda, ka tas ir novērtējums arī sabiedrības neiecietībai un pērn publicēto oligarhu sarunu atstāto ietekmi.

Patiesībai vairāk atbilst apgalvojums par cīņu pret nelegāli iegūtu līdzekļu legalizāciju kā prioritāti, uzskata "Delnas" vadītāja.

Pēdējo pāris gadu laikā ir pieņemti vairāki pastiprinājumi likumos, vienlaikus tas lielā mērā darīts nevis pēc pašu iniciatīvas, bet ārvalstu spiediena rezultātā.

Apņemšanās īpašu uzmanību pievērst noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un terorisma finansēšanas risku mazināšanai pausta arī valdības deklarācijā kā 51.punkts. Taču jāatgādina, ka Kučinska valdība sāka darbu 2016.gada februārī - neilgi pēc tam, kad tika saņemti ASV pārmetumi par vājo naudas atmazgāšanas kontroli Latvijas bankās un jomas atstāšana novārtā draudēja ar Latvijas neuzņemšanu OECD. 2015.gada rudenī OECD arī pieprasīja pieprasīja stiprināt KNAB.

Premjera preses sekretārs Andrejs Vaivars "Melu detektoram" pauda, ka "šī valdība ir atturējusies no skaļiem saukļiem par korupcijas apkarošanu, priekšroku dodot konkrētiem uzdevumiem un to izpildei".

Melu detektora birkas

Patiesība - apgalvojums ir patiess, tas ir skaidri saprotams, nav pārspīlēts, apšaubāms un to var pierādīt.

Puspatiesība - apgalvojums ir gandrīz patiess, tomēr tas nav precīzs, ir pieļautas statistikas un salīdzinājuma kļūdas, tomēr būtībā doma ir skaidra un tā daļēji atbilst patiesībai.

Tukšas pļāpas - apgalvojums nav patiess, tas nav pierādāms. Tajā ir būtiskas novirzes no statistikas vai datiem, retorika ir pārspīlēta, un nav pierādījumu, ka tas būtu jebkādā veidā patiess.

Ārpus konteksta - Argumentācijā pieļautas kļūdas, salīdzinot lietas, kuras viena ar otru loģiski nav salīdzināmas. Lai gan faktiski dati var būt patiesi, konteksts nav pamatots un ir kļūdains

Panikas celšana - Daļa no faktiem ir patiesa, bet izmantoti spēcīgi pārspīlējumi, kā rezultātā tiek sabiezinātas krāsas un maldināta auditorija, informācija neatbilst esošajai situācijai.

Pilns Vaivara komentārs: 

Šī valdība ir atturējusies no skaļiem saukļiem par korupcijas apkarošanu, priekšroku dodot konkrētiem uzdevumiem un to izpildei, un tieši pēdējo divu gadu laikā šajā jomā ir paveikts liels darbs, pieņemti daudz dažādi lēmumi, kuru pozitīvā ietekme būs izjūtama ilgtermiņā.

Jau uzsākot šīs valdības darbu, tika konstatēts, ka Latvijā nav sakārtota likumdošana, kas attiecas uz KNAB darbu un tas liedza Latvijai kļūt par OECD dalībvalsti. Tas tika izdarīts rekordlielā ātrumā, izpelnoties uzaicinājumu iestāties OECD.

Šīs valdības laikā KNAB tika apstiprināta jauna vadība, pilnībā pārtraucot iekšējos ķīviņus, ar ko šis birojs izcēlās iepriekšējos gados.

Ir piešķirts papildu finansējums gan KNAB, gan Valsts policijas, gan arī drošības iestāžu stiprināšanai.

Uzsākta Valsts ieņēmumu dienesta reforma, kā arī veikta virkne pasākumu ēnu ekonomikas apkarošanas jomā, tādējādi mazinot korupcijas riskus. Valdības rīcības plānā (VRP) teikts: "Izšķirsimies par pasākumiem, kuru īstenošana sniegs lielāko ieguldījumu ēnu ekonomikas apkarošanā (kontrabandas apkarošana, cīņa pret krāpniecību ar PVN, cīņa pret starptautisko izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, manipulāciju ar kases aparātiem ierobežošana, stingrāki sodi par "aplokšņu algām" u. c.)."

Atbilstoši VRP, Pabeigta uzsāktā uz jauniem principiem balstītās atalgojuma sistēmas ieviešana Iekšlietu ministrijas  sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm. Paaugstināta sodu izpildes iestāžu personāla kapacitāti (algas, pensijas, apmācības u. tml.).

Atbilstoši VRP, īstenota atbildīga valsts kapitālsabiedrību pārvaldības politika, tādējādi mazinot korupcijas riskus.

Atbilstoši VRP, tiek īstenota tiesu teritoriju reforma, veidojot lielākas un spēcīgākas tiesas, izlīdzinot tiesnešu noslodzi, samazinot lietu izskatīšanas ilgumu un labāk nodrošinot tiesnešu specializāciju un nejaušības principu.

Atbilstoši VRP, tiesību aizsardzības un valsts drošības iestādēs ievests Nacionālais kriminālizlūkošanas modelis. Paaugstināta tiesībaizsardzības institūciju darbības efektivitāte.

Atbilstoši VRP, Ministru kabinetā apstiprināts politikas plānošanas dokuments, kurā definēti turpmākie politikas virzieni, mērķi, sagaidāmie rezultāti un ietverts turpmāko veicamo pasākumu kopums, tai skaitā maksātnespējas procesa reformas virzieni, lai paaugstinātu aktīvu atgriešanas tautsaimniecībā ātrumu, samazinātu procesa izmaksas, uzlabotu kreditoru interešu aizsardzību un nodrošinātu līdzsvaru starp maksātnespējīgo personu un kreditoru prasību apmierināšanu.

No vienas puses, "Melu detektors" ,izskatot premjera runas un valdības deklarāciju, kur korupcijas apkarošana nav pieminēta, vēlētos vērtēt izteikumu ar birku "Tukšas pļāpas". No otras puses, tiešām, korupcijas apkarošana ir iekļauta VRP, un arī noteikti soļi tika sperti, tādējādi vērtējums, kas tam atbilstu ir "Patiesība". Tomēr novērtēt, vai iekļaušana kopējā sarakstā liecinātu par prioritātes kārtību, nav iespējams. Prioritātes procentos nav mērāmas, tāpēc "Melu detektors" izvēlas starpvariantu un izmanto birku "Puspatiesība".

Birka: Puspatiesība

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti