Melu detektors: Vai Imants Parādnieks pārzina pieci.lv projektu un auditorijas datus?

Pirms nedēļas - 22.novembrī - Saeimas deputāts Imants Parādnieks (Nacionālā apvienība) Latvijas Radio (LR) programmas “Labrīt” intervijā komentēja deputātu grupas ideju samazināt radio pieci.lv budžetu par 130 000 eiro. Nolēmām tos pārbaudīt "Melu detektorā", kur atklājās, ka vienā no apgalvojumiem politiķis saka puspatiesību, citā - tukšas pļāpas. 

Par pieci.lv projektu

Deputāts minēja vairākus faktus, kas attiecas uz radio pieci.lv darbību un sasniegto auditoriju.

Lai pierādītu Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kā Latvijas Radio uzrauga bezatbildību un pamatotu, ka pieci.lv nav sasniedzis iepriekš solītos mērķus, Imants Parādnieks minēja vairākus faktus un apgalvojumus.

Uzdodot jautājumus LR vadītājiem un pārbaudot dokumentus, lielākā daļa no radio intervijā teiktā tika pārbaudīta.

Imants Parādnieks sacīja,

ka pieci.lv  piešķirta nauda  “tikai uz idejas pamata” (01:10).

Tas neatbilst patiesībai, jo pieci.lv tika attīstīts kā nopietns projekts. Tā veidošana bija paredzēta Jaunā sabiedriskā medija koncepcijā 2012.gadā, izvirzot kā vienu no prioritātēm jauniešiem adresēta multimediāla satura veidošanu sabiedriskajos medijos Latvijas Radio un Latvijas Televīzijā.

2013.gadā tika izveidota tiešsaistes vietne pieci.lv, kurā līdz gada beigām bija piecas satura plūsmas, bet 2014.gadā pieci.lv sāka raidīt arī FM viļņos. Detalizēti jaunā radio kanāla mērķi un to izpilde, ieskaitot auditorijas pētījumu veikšanu, ir minēti LR sabiedriskā pasūtījuma dokumentos. Bet izpildītie un neizpildītie mērķi uzskaitīti 2014.gada sabiedriskā pasūtījuma izpildes pārskatā (34. – 38.lpp.). Pēc rezultātu pārskatīšanas un auditorijas pētījumiem, tika veidota vēl viena radio pieci.lv koncepcija.

Melu detektora vērtējums:     

Par pieci.lv auditoriju

Deputāts radio intervijā stāstīja, ka 2014.gadā

tika solīts, ka radio darbības “pirmajā gadā būs 100 000 klausītāju” (01:57), “pēc trīs gadiem pat puse no tā nav” (02:01).

Teiktais daļēji atbilst patiesībai. 2014.gada LR sabiedriskajā pasūtījumā, kā viens no uzdevumiem mērķu sasniegšanai ir noteikts “izveidot Latvijas Radio 5 kanālu kā jaunu multimediālu platformu jauniešu auditorijas uzrunāšanai un izglītošanai, piesaistot 100 000 jauniešu klausītāju FM apraidē un interneta vidē, kā arī kopīgi ar Latvijas Televīziju veidotajos TV raidījumos”. 

Savā pārskatā LR atzīst, ka atsevišķi mērķi nav izpildīti, tomēr komentējot sasniegto auditoriju precizē: “Multimediālā satura dažādie izplatīšanas kanāli un to auditorijas liedz precīzi izvērtēt kopējo sasniegto auditoriju ikdienā, taču, kā parāda dati, tad atsevišķās kampaņās un akcijās savu mērķi par 100 000 lielas jauniešu auditorijas uzrunāšanu vecumā no 15–30 gadiem, Pieci.lv ir izpildījis“.

Deputātam ir daļa taisnības, ja klausītāju skaita vērtējumā tiek izmantoti mediju auditorijas pētījumu dati, ko sniedz TNS Latvia, proti, neskaitot klausītājus tiešsaistē. Bet viņš neņem vērā auditoriju, ko pieci.lv uzrunā internetā un televīzijā.

2014.gada laikā radio pieci.lv auditorija pamazām aug - 23 000 pavasarī, līdz rudenī pieci.lv nedēļas kopējā auditorija sasniedz 34 000 klausītāju.

2016.gada ziemā pieci.lv, pēc TNS datiem, sasniedz 60 000 klausītājus nedēļā, bet šā gada pavasarī – 47 000 klausītāju.

2016.gada martā minētajiem 47 000 klausītājiem var pieskaitīt pieci.lv FM tiešraidi internetā, ko izmanto 10 892 klausītāji. Pēc LR datiem, aptuveni 10 000 cilvēki izmanto pieci.lv mobilo lietotni. Tātad gluži nevar teikt, ka nav sasniegta pat puse no solītās 100 000 klausītāju auditorijas,

kopīgie dati rāda, ka radio pieci.lv klausās vairāk nekā 50 000 klausītāju.

Pašlaik vēl nav pieejami TNS Latvia Radio auditorijas dati par 2016.gada rudeni. Bet

ir dati par radio tiešsaistes auditorijas struktūru. Tie parāda, ka lielākā daļa no pieci.lv klausītājiem internetā ir vecumā no 18 līdz 34 gadiem.

Pieci.lv mājas lapas apmeklētāju (pēc "Google analytics" datiem) demogrāfiskie rādītāji („sesions“ – kopējais pieslēgšanos skaits mājas lapai mēneša laikā).

 

 

TNS Latvia dati, kas parāda pieci.lv auditorijas struktūru tūkstošos 2016.gada martā: 

 

Pieci.lv sekotāju skaits sociālo mediju vietnēs: 

Vai bijušas kļūdas un pārspīlēti solījumi, veidojot pieci.lv?

Jāatzīst, ka apsolīt 100 000 klausītāju auditoriju jaunam radio kanālam jauniešu auditorijai bija nepamatoti.

Jauni radio un TV kanāli, kas adresēti konkrētai auditorijai, pašreizējā mediju tirgus situācijā kļūst par nišas kanāliem, tie nespēj sasniegt masu auditoriju, auditorija ir arvien vairāk fragmentēta, sadaloties starp dažādiem informācijas kanāliem. Vēl grūtāk ir iegūt jaunākās klausītāju grupas uzmanību, jo

jaunieši jau vairāk nekā 10 gadus arvien mazāk izmanto tradicionālos medijus, iegūstot sev interesējošo saturu tiešsaistes vietnēs.

Pieci.lv auditorijas izmaiņas rāda, ka īpaši notikumi un akcijas (piemēram, tiešraides no "Positivus" mūzikas festivāla, labdarības maratoni „Dod pieci!“) piesaista vairāk klausītāju, bet laikā, kad netiek piedāvāta īpaša programma, daļa klausītāju tiek zaudēta. Arī šī tendence raksturo mūsdienu auditorijas nestabilitāti – dažādu informācijas avotu pārbagātība ilgtermiņā padara arvien sarežģītāku katra atsevišķa kanāla auditorijas noturēšanu. Tāpēc lielākā daļa mediju, neatkarīgi no darbības segmenta, cenšas piedāvāt saturu arvien lielākā skaitā kanālu.

Latvijā populārākajiem un veiksmīgākajiem radio ir vairāki kanāli, kas katrs piedāvā konkrētu mūzikas stilu un noskaņojumu (to labi ilustrē Radio SWH kanālu spektrs, arī internetā raidošais jauniešu radio kanāls SpinFM), bet, piemēram, delfi.lv satura paplašināšanai un auditorijas piesaistei ir izveidojis interneta žurnālus par dažādām tēmām (rutks.lv, tasty.lv un vairākus citus).

Nepamatoto solījumu kļūdas pieci.lv attīstībā tika labotas jau 2015.gadā, jo, strādājot pie jaunās pieci.lv koncepcijas, vairs netiek uzsvērts mērķis uzrunāt tikai jauniešus, netiek solīts arī iegūt tik lielu auditoriju. 2015.gada LR sabiedriskā pasūtījuma izpildes pārskatā http://neplpadome.lv/lv/assets/documents/sabiedriskais pasutijums/LR_SP_2015_izpilde.pdf definēts, ka pieci.lv ir „mūsdienu latviešu un ārzemju populārās mūzikas programma ar tajā ietvertiem satura raidījumiem. Aktīvs un dinamisks formāts, kas sniedz gan izklaidējošu saturu, gan izglītojošu informāciju. Aktuālais pasaulē, pasaule Latvijā. Uztur jaunatklāsmes un piedzīvojumu garu, atvērtību jaunajam un individuālo brīvību“.

Detalizēta pieci.lv mērķu izpilde analizēta ziņojuma 55.lpp., kur uzsvērts, ka nav sasniegta plānotā 70 000 audiorija lineārajā apraidē, bet tā kompensēta ar tiešsaistes auditoriju.

Melu detektora vērtējums: Puspatiesība

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti