De Facto

Nav liecību par Junkura solīto strādāšanu Honkongas uzņēmumā

De Facto

Latvijas ziņu aģentūras kontrolēs Igaunijas uzņēmēji

«Latvijas Dzelzceļš» no Osinovska nopircis 11 lokomotīves

LDz no Osinovska pavisam nopircis 11 lokomotīves

“Latvijas Dzelzceļa” (LDz) prezidenta Uģa Magoņa iespējamās kukuļošanas sakarā pieminētais igauņu uzņēmējs Oļegs Osinovskis no LDz koncerna saņēmis iespaidīgas naudas summas, noskaidrojis LTV raidījums “De facto”.

LDz un Osinovska sadarbība - vismaz 20 miljonus eiro vērta

Tieši Osinovskis piegādājis visas pēdējos gados iepirktās jaudīgās lokomotīves, no kurām pēdējās četras esot pievērsušas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) uzmanību.  

“De facto” prasīja LDz atklāt visus pēdējo gadu iepirkumus, kuros uzvarējuši Osinovska uzņēmumi. LDz to atteicās darīt, piesedzoties ar īpašo statusu, kas ļauj LDz meitas uzņēmumiem nepubliskot konkursu rezultātus.

Tomēr pat pieticīgi aprēķini, vadoties pēc vairākiem publiskotajiem iepirkumiem, uzņēmumu gada pārskatiem un amatpersonu izteikumiem, parāda, ka LDz koncerns Osinovska kompānijām samaksājis vismaz 20 miljonus eiro.

Bez šogad nopirktajām četrām 2TE116 tipa lokomotīvēm pēdējos gados nopirktas vēl septiņas –  2013.gadā viena, kas maksājusi 2,4 miljonus eiro, un 2011.gadā sešas, kas, pēc LDz pārstāvja apgalvotā, nopirktas ar 70% atlaidi, jo bija remontējamas.

Padomju gados būvētās 2TE116 lokomotīves spēj pavilkt garus sastāvus. Tās ir lētākas par jauniem ražojumiem, bet neatbilst Eiropas Savienības (ES) prasībām. Tādēļ 2TE116 lokomotīves ES ievest ir aizliegts, bet no esošajām labākais piedāvājums bijis Osinovskim.

“Tas ir tas vēsturiskais parks, ar ko privātais īpašnieks operē. Mūs viņš apmierina. Viņi ir vieni no piedāvātājiem, jo visos konkursos bijuši vairāki pretendenti,” saka “LDz Ritošā sastāva serviss” valdes loceklis Ivars Rullis.

Visi LDz un Osinovska darījumi nav zināmi, bet pēc Iepirkumu uzraudzības birojā atrodamajiem iepirkumiem redzams, ka bez lokomotīvēm Osinovskis piegādājis arī sliežu stiprinājumus, pārmiju detaļas, remonta celtņus, brusas un vagonus.

Pēdējos gados cits koncerna uzņēmums “LDz Cargo” nopircis 2000 jaunu vagonu. Osinovska “Skinest” grupa ir viens no lielākajiem vagonu pārdevējiem.

“Diemžēl par summu es nevaru runāt. Tā ir komerciāla informācija starp divām juridiskām personām,” “LDz Cargo” rīkotājdirektora vietnieks Eduards Čerņavskis atsakās atklāt, cik Osinovskim samaksāts par vagoniem.

Osinovskim piederošajai «Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcai» neklājas viegli

Osinovskim Latvijā pieder “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca”. Pirms dažiem gadiem tā tika minēta kā varbūtēja pasažieru vilcienu ražošanas vieta, ja Latvija jaunus vilcienus pirks no Šveices kompānijas “Stadler”. Iepirkums izgāzās.
 
Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca tagad ietilpst uzņēmumu apvienībā, kas par 22 miljoniem eiro modernizē vecos pasažieru vilcienus.

Pēdējais gads rūpnīcai bijis smags, jo ekonomiskās krīzes dēļ apsīka pasūtījumi no Krievijas.

Teju katrā reģionālajā vizītē dzelzceļnieki satiksmes ministram Anrijam Matīsam (“Vienotība”) prasīja, kā valdība palīdzēs. Vienā no braucieniem sadarbības iespējas pārrunātas arī ar Osinovski. Ministrija savedusi rūpnīcas pārstāvjus kopā ar potenciālajiem biznesa partneriem no Zviedrijas un Nīderlandes.

Vizītēs ministram bieži līdzi braucis tagad apcietinātais Magonis, kurš vietējiem medijiem atzina, ka dažos gadījumos nākas mākslīgi atbalstīt grūtībās nonākušos privātos partnerus, veicot pasūtījumu pie viņiem.

Matīss gan šādu mākslīgu Daugavpils rūpnīcas stutēšanu noraida.

“Es domāju, ka tā nav. Dzelzceļa uzņēmumi visus iepirkumus veic konkursa kārtībā. Tieši pretēji - es esmu saņēmis pretenzijas, ka mēs, piemēram, iepērkam detaļas no ukraiņiem, nevis Latvijas ražotājiem. Bet diemžēl vai par laimi tāda ir iepirkuma procedūra, ka mums jāizvēlas saimnieciski izdevīgākais un lētākais piedāvājums,” sala Matīss.

Tā vai citādi Osinovska rūpnīca izpilda arī Latvijas dzelzceļa pasūtījumus, jo LDz nespēj visu lokomotīvju remonta ciklu nodrošināt viens pats. Summas gan atkal tiek turētas noslēpumā.

Portāls "diena.lv" ziņoja, ka Magonis, iespējams, tiek turēts aizdomās par kukuļa saņemšanu saistībā ar LDz meitasuzņēmuma "LDz ritošā sastāva serviss" nesenu daudzmiljonu iepirkumu - četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Oļegam Osinovskim piederošā uzņēmuma "Skinest".

Osinovskis igauņu žurnālistiem izteicies, ka konkurss par šo lokomotīvju piegādi esot noticis pēc visiem noteikumiem un no šī darījuma ieguvušas visas iesaistītās puses. Pēc Osinovska teiktā, nekādu papildu naudu viņš nevienam neesot maksājis.

Magonis LDz valdes priekšsēdētāja amatu ieņēma nepilnus desmit gadus - kopš 2005.gada 1.septembra. Pirms tam no 2003.gada viņš bija šī uzņēmuma padomes loceklis un padomes priekšsēdētājs.

Jau ziņots, ka Rīgas apgabaltiesa 21.augustā nolēma paturēt apcietinājumā Magoni, ko Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs tur aizdomās par 500 tūkstošu eiro kukuļa pieņemšanu. Magoņa advokāti piedāvāja Magoni atbrīvot pret 200 tūkstošu eiro lielu drošības naudu, taču tam nepiekrita procesa virzītājs – Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.

 

 

1 komentārs
tāpēc
tāpēc ar visi ldz jauno vilcieni iepirkumi izgāzās, jo acīmredzot stadler un cits neviens nepiekrita turpināt pirkt "caur-no" osinovska, tapēc redzot kāda šim miljonāram ir ietiekme, redzam īsto saimnieku, saimnieks pateica, nē, labāk laužot visu nost, lai viss ir pa vecam, visiem mums (saimniekiem) būs labāk, sjo
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti