Autovadītāju apmācībās plaukst krāpšanās un ēnu ekonomika

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

 

Ēnu ekonomika un krāpšanās autovadītāju apmācības jomā vēl arvien ir plaši izplatīta prakse. Uz šādu secinājumu vedina gan Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) atklātie pārkāpumi, gan autoskolu klientu stāstītais.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

90.gadu netikumi vēl dzīvi

Šeit arvien valda 90. gadu netikumi. Tā, ārpus ieraksta runājot par situāciju topošo autovadītāju apmācības jomā, secina gan apmācību biznesā iesaistītie un viņu klienti, gan patērētāju tiesību sargi.

Pētot cēloņsakarības, kuras ir par iemeslu uz Latvijas ceļiem valdošajai braukšanas kultūrai, pie skaudriem secinājumiem nonākusi arī Ceļu satiksmes drošības padome. "Es viņam maksāju par katru nodarbību skaidrā naudā, man čeks…ok, es pati arī nekad neesmu viņam prasījusi to čeku, jāsaka godīgi. Bet nekad man viņš nav ticis izsniegts," stāsta Dace, kura rāda sev izsniegto apmācības karti, kurā fiksētas vien septiņas no aptuveni 30 reāli notikušajām autovadītāja prasmju apgūšanas nodarbībām.

"Apmācības kartē ir fiksētas tikai septiņas braukšanas nodarbības. Es saprotu, ka šīs ir tās septiņas, par kurām es maksāju autoskolai. Es saprotu, ka no šīs naudas instruktors neko nesaņem, tās ir tās obligātās, kas ir jāiziet. Un tad viņš visu pēc kārtas smuki sarakstījis – pirmā nodarbībā es esmu mācījusies uzsākt braukšanu, otrā nodarbībā ir atzīmēts, ka es esmu mācījusies braukt nelielā satiksmē un tā tālāk," norāda Dace. "Bet tas nenozīmē, ka tad, kad ir atzīmēts, ka es esmu braukusi diennakts tumšajā laikā, es reāli esmu braukusi diennakts tumšajā laikā. Vienkārši tie punkti ir atzīmēti visi pēc kārtas. Un tad, kad septītā nodarbība bija cauri, viņš man teica, ka es viņam varu vairāk to karti nerādīt," viņa stāsta.

Rādot sev izsniegto apmācības karti, kurā fiksētas vien septiņas no aptuveni 30 reāli notikušajām autovadītāja prasmju apgūšanas nodarbībām, par notikušo stāsta Dace.

Viņa apmācības B kategorijas autovadītāja apliecības jeb, tautas valodā runājot, tiesību iegūšanai sāka šā gada pavasarī. Dace jau pirms kāda laika nolikusi CSDD teorijas eksāmenu.

"Autoskolā es nobraucu ar instruktoru septiņas reizes, bet pēc tam autoskolai vairs nav nekādas daļas, cik es turpinu braukt ar šo instruktoru. Autoskolā es nokārtoju teorijas eksāmenu, pēc tam es nokārtoju CSDD eksāmenu, un līdz ar to arī visas manas attiecības ar autoskolu beidzās," saka Dace.

Neskaidri līgumi un apšaubāma mācību kvalitāte

Nostāsti par to, cik garš, sarežģīts un laikietilpīgs var būt ceļš no mācību uzsākšanas līdz tiesību iegūšanai, jau folklorizējušies. Varētu jau domāt, ka pie vainas ir tikai un vienīgi topošie autovadītāji. Tomēr liela daļa atbildības par to jāuzņemas arī autoskolām, uzskata PTAC eksperti. Pirms dažiem gadiem, pētot autoskolu īstenoto komercpraksi, viņi nonākuši pie neglaimojošiem secinājumiem.

"Vislielākā problēma ir bijusi tā, ka daudz kas tajos līgumos ir neskaidrs un patērētājs daudzos gadījumos var arī nesaprast, kas ar to līgumu ir domāts.

Faktiski – līdz tam brīdim, kamēr patērētājam nav radušās problēmas vai domstarpības ar autoskolu, viss varbūt ir bijis saprotami, ja cilvēkam ir izskaidrots, kurā brīdī cik viņš maksā un par ko. Bet diemžēl mēs konstatējām, ka no 15 autoskolu pakalpojumu līgumiem gandrīz nevienā nebija pietiekami skaidri viss paskaidrots," stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Sanita Gertmane.

Viņa uzskaita tikai dažas problēmas, kas konstatētas, izvērtējot centrā saņemtās sūdzības un izpētot autoskolu piedāvātos līgumus.

Kad puses grib atkāpties, tās atbildības ir neproporcionāli sadalītas, vairāk saliktas uz patērētāju, pašai autoskolai uzņemoties mazāku atbildību. Tāpat bija neskaidrības par to, kurā brīdī patērētājam jāmaksā par skolas eksāmenu vai CSDD eksāmenu, vai tas jau ir iekļauts vai nav," saka Gertmane.

"Tāpat vēl joprojām bija šīs saucamās instruktoru stundas, kas it kā ir par brīvu, bet par kurām atklājas, ka tās tomēr nav par brīvu un ir vēl papildus klāt jāmaksā," viņa piebilst.

Autoskolu darbībai nepieciešamos dokumentus izsniedz CSDD. Tā no savas puses galvenokārt uzrauga apmācības kvalitāti, kuras galvenā mēraukla ir apmācīto autovadītāju spējas nokārtot teorētiskos un praktiskos eksāmenus. CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris atzīst, ka autoskolas ir ļoti dažādas un tikpat atšķirīga ir arī to pieeja darba organizēšanai:

"Pašlaik situācija patiešām ir tāda, ka mums valstī ir aptuveni 200 autoskolas. Ir gan ļoti lielas autoskolas, gan pavisam mazas, kur būtībā darbojas viens cilvēks.

Pirmkārt, nenotiek gandrīz nekāds metodiskais darbs, nav tādas vienotas, apstiprinātas metodikas, kas būtu zemākā līmenī par valdības noteiktajām apmācības programmām, bet kur būtu runa par apmācības veidiem, metodēm, kā to izmantot," problēmu atzīst Teteris.

"Tāpat klibo apmācības kvalitāte un tie jautājumi, kas skar jaunumus ceļu satiksmē, jo īpaši, ja mēs runājam par tādiem būtiskiem jautājumiem kā bīstamības prognozēšana, kā ceļu satiksmes izpratne, kas būtu, protams, jāsniedz tālāk jaunajiem vadītājiem," saka Teteris.

Vēlas izskaust maksāšanu skaidrā naudā instruktoriem; brīdina par lielākām cenām

Ar mērķi uzlabot topošo autovadītāju apmācību un attiecīgi satiksmes drošību tapuši autoskolu darbību regulējošo Ministru kabineta noteikumu grozījumi. Pagājušajā nedēļā tie izsludināti valsts sekretāru sanāksmē. Grozījumi paredz izmaiņas gan jauno autovadītāju teorētiskajā un praktiskajā apmācībā, gan autoskolu darbības uzraudzībā. Par vienu no būtiskākajām izmaiņām Teteris sauc nodomu atteikties no plaši izplatītajiem skaidras naudas norēķiniem ar braukšanas instruktoriem.

"Mēs regulāri saņemam no klientiem sūdzības par to, ka šie norēķini tiek veikti skaidrā naudā, ka nekādi čeki par šo nodarbību apmaksu nenotiek un ir pamats domāt, ka nenotiek arī nodokļu apmaksa. Tādēļ šajā noteikumu projektā, pret ko arī ir saņemti iebildumi, ir ielikta norma, ka visiem finanšu norēķiniem ir jānotiek tikai un vienīgi caur autoskolu," norāda Teteris.

Šo ieceri par lielu panākumu sauc arī "Drošas braukšanas skolas" valdes loceklis Edmunds Ozolnieks. "Beidzot izdosies izskaust skaidrās naudas norēķinu un likt norēķināties autoskolās ar bezskaidrās naudas norēķinu. Nevar būt skaidrās naudas norēķini katru reizi mašīnā. Bet cilvēki grib cīnīties pret to, ka joprojām notiek kaut kādi mistiski norēķini, ka nav tā vide sakārtota no finansiālās puses," saka Ozolnieks.

Viena no organizācijām, kas iebilst pret normu, kas paredzēs, ka visiem norēķiniem par autoskolas pakalpojumiem jānotiek tikai un vienīgi autoskolās, ir pagājušajā gadā izveidotā Braukšanas instruktoru biedrība. Tās valdes priekšsēdētājs Andris Ķerpe Latvijas Radio sagaida vairumam galvaspilsētas topošo autovadītāju labi pazīstamajā vietā pie Zinātņu akadēmijas.

Ķerpe Ministru kabineta noteikumu projektā saskata mēģinājumu lobēt autoskolu biznesa intereses. "Mēģina instruktorus pielikt pie autoskolām, lai visa finansiālā daļa notiktu tikai caur autoskolām. Bet tas, es domāju, to caurspīdīgumu nekādā veidā nepalielinās. Jebkurā gadījumā paliks tie, kas strādā caur "ss.lv"," kritisks ir Ķerpe.

"Ja to pieliks pie autoskolām, būs vēl jāmaksā PVN klāt, celsies cenas uz braukšanu. Es domāju, ka par kādiem 25% viss pacelsies. Tas jau ir diezgan slikti priekš sabiedrības, mēs būsim līdzvērtīgi Eiropas valstīm, kur 35 eiro par braukšanu jāmaksā," viņš saka.

Braukšanas instruktoru biedrībā patlaban esot apvienojušies aptuveni 150 braukšanas instruktori. Ķerpe, balstoties uz savu un savu amatabrāļu pieredzi teic, ka saistībā ar norēķiniem ar braukšanas instruktoriem bieži problēmas rodoties tieši autoskolu piekoptās komercprakses dēļ. "Tās bezmaksas braukšanas, ko skola paņem no kursanta, teiksim, 100 eiro, bet instruktoram viņi ir jāatbraukā bez maksas. Viņš vispār ne kapeiku nedabū. Līdz ar to mums viņi nav jāuzrāda, bet kursants jau to nezina, viņam sākas jautājumi, kāpēc mēs viņus neierakstām..." stāsta Ķerpe.

CSDD: Sistēma ir samudžināta

Saistībā ar patlaban pastāvošo praksi problēmas konstatējis arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, stāsta Gertmane: "Tā ir lielākā problēma, jo faktiski, ja patērētājam nav darījumu apliecinoša dokumenta, arī patērētāja tiesības kā tādas nevar realizēt."

To, ka problēmas pastāv, nenoliedz arī Ķerpe. Tomēr biedrība no savas puses jau sākusi sarunas ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Pavisam nesen – pirms dažām nedēļām - sadarbībā ar VID organizēts arī seminārs, kurā braukšanas instruktoriem skaidroti ar grāmatvedības kārtošanu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanu saistītie jautājumi. Jau tapuši arī pavisam konkrēti priekšlikumi situācijas uzlabošanai, uzsver Ķerpe. "Mums jau tika piedāvāti priekšlikumi, kā uzlabot nodokļu sistēmu priekš instruktoriem. Tagad tie tiek izskatīti Finanšu ministrijā. Un es domāju, ka tie priekšlikumi, ko mēs pieteicām, ir daudz caurspīdīgāki un smukāki," saka Ķerpe.

Viņš neslēpj neapmierinātību ar to, ka Braukšanas instruktoru biedrība nav iesaistīta Ministru kabineta noteikumu grozījumu izstrādē. "Autoskolas ir teorijas pasniedzējs, tās pieņem kursantus un tā tālāk. Bet mēs iemācām. Kā mēs iemācīsim, tā tas cilvēks arī braukās visu mūžu. Līdz ar to es domāju, būtu arī jāieklausās, kas darās mūsu vidē," pauž Ķerpe.

No grozījumu anotācijas izriet, ka to sagatavošanas laikā CSDD konsultējusies ar Latvijas Profesionālo autoskolu federāciju un autoskolām. Teteris, skaidrojot iemeslus, kādēļ grozījumu izstrādāšanā nav iesaistīti braukšanas instruktori, stāsta, ka CSDD nemaz nav zinājusi par šādas biedrības esamību.

Viņaprāt, autovadītāju apmācības jomas sakārtošana nemaz nav iespējama, tajā neiesaistot autoskolas. "Noteikumos ir tas noteikts, ka tomēr par šo visu apmācības procesu kopumā atbild autoskola, nevis kaut kāds konkrēts autoskolas darbinieks – Jānis vai Pēteris," stāsta Teteris.

Tomēr viņš nenoliedz, ka pašreizējā situācija autoskolu un braukšanas instruktoru attiecībās ir visnotaļ absurda.

"Sistēma pašlaik ir ļoti samudžināta, klientiem nedraudzīga, neskaidra un tajā pašā laikā ietver šo krāpšanos ar nodokļiem, visas darbības neuzrādīšanu. Ja mēs aizejam uz restorānu vai kafejnīcu pusdienās, nav taču tā, ka mēs par ēdiena pasniegšanu maksājam tai meitenei, kas to pasniedz, bet par pašu ēdienu – pavāram. Tas ir absurds. Bet šāda līdzīga situācija autoskolās pašlaik bieži vien ir novērojama," norāda Teteris.

Autoskolas saņem brīdinājumus, un to licences var anulēt

Topošā autovadītāja Dace gan domā, ka bez vainas nav arī paši braukšanas instruktori.

"Ar pirmo mums sadarbība neizdevās, tāpēc, ka viņš uzskatīja, ka viņš šajās stundās var kārtot arī savas privātās darīšanas, kas man par manu naudu nelikās pareizi. Tāpēc es viņu nomainīju un tagad man cits instruktors, ar kuru es braucu visus šos mēnešus," saka Dace.

Viņai gan neesot zināms, vai autoskola maz informējusi pirmo instruktoru par iemesliem, kādēļ kliente atteikusies no viņa pakalpojumiem. Par pārkāpumiem CSDD var sodīt gan autoskolas, gan konkrētus braukšanas instruktorus.

Visbargākais sods, kas draud par regulāriem pārkāpumiem, ir mācību kartes atņemšana autoskolai un apliecības atņemšana instruktoram, skaidro CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris. "Šī apmācības kartes atņemšana mums šogad ir notikusi tikai vienu reizi, savukārt šī apmācības kartes darbības apturēšana uz laiku – tur mums ir vairāki gadījumi. Vēl vairākām autoskolām ir izteikti brīdinājumi," norādīja Teteris.

Viņa pieminētais gadījums, kad autoskolai noņemta mācību karte, kas dod tiesības piedāvāt autoskolas pakalpojumus, attiecas uz individuālo komersantu "Ievas auto". No CSDD sniegtās informācijas izriet, ka šajā autoskolā notikusi mācību žurnālā fiksēto datu sagrozīšana, piemēram, žurnālā norādīts, ka apmācībā piedalās kursanti, kuri konkrētajā nodarbībā nemaz nepiedalās. Autoskolas papīrgrozā atrasta arī tukša alkohola pudele.

Teteris neslēpj, ka iespējama krāpšanās ar nodokļu nomaksu nebūt nav vienīgais pārkāpums, ko, regulāri pārbaudot autoskolas, konstatējusi CSDD.

Turklāt krāpšanā iesaistās ne tikai autoskolas un topošie autovadītāji, bet arī profesionāli šoferi, kuriem auto vadīšana ir iztikas avots. "Pastiprināta uzmanība tiek pievērsta tieši šiem gadījumiem. Kā piemēru varu minēt kaut vai īsās teorētiskās apmācības, kas ir vajadzīgas, piemēram, cilvēkiem, kas mācās no B kategorijas uz motocikla vadītāja apliecības iegūšanu. Tur šī apmācība ir tikai 15 stundas, bet autoskolas bieži vien mēģina kaut kā vispār nenovadīt šīs nodarbības," pauž Teteris.

"Un vēl pavisam nesen bija ļoti aktuāla šī regulārā apmācība, kas ir noteikta profesionālajiem autovadītājiem. Paši autovadītāji centās izvairīties, neiet uz šīm apmācībām, bet panākt vienošanos ar autoskolām, ka viņus reģistrē apmācības grupās un reģistrē šo apmācību kā veiktu, lai gan viņš nemaz uz to neiet. Tur krāpšanas gadījumi bija visdažādākie, kad bezpajumtnieki sēž apmācības grupās šo šoferu vietā…" viņš atzīmē.

Jau pieminētie Ministru kabineta noteikumu grozījumi, cerams, ar laiku uzlabos autovadītāju apmācības procesu, vienlaikus samazinot arī dažādu pārkāpumu iespējamību. Tomēr vismaz pagaidām labākais, ko topošajiem autovadītājiem var ieteikt CSDD un Patērētāju aizsardzības centrs, ir piesardzība, rūpīgi izvēloties autoskolu, galveno vērību pievēršot CSDD mājaslapā pieejamiem apmācību rezultātiem un autoskolu līgumu nosacījumiem, nevis tikai cenai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti