Autotirgus Covid-19 laikā. Lielas atlaides autoparku izpārdošanās

Atlaides (dažkārt lielas), kādas reklāmās piedāvā autodīleri, kuri pārdod gan jaunas, gan mazlietotas mašīnas, ir rezultāts vairāku faktoru, tostarp Covid-19, sakritībai. Bet tirgotāji izjūt arī vīrusa pozitīvo ietekmi – personīgais automobilis daudziem kļuvis par līdzekli, kā neinficēties sabiedriskajā transportā. Kopumā nevar teikt, ka sākusies personīgo automašīnu un korporatīvo autoparku izpārdošana, drīzāk runa ir par atsevišķām problemātiskām nozarēm, uzskata autodīleru organizācijas “Auto asociācija” prezidents Andris Kulbergs.

Par ko liecina reklāma

“Izsolē tiek piedāvātas 12 automašīnas “Toyota Verso” (2016.–2017. gada izlaidums), kas izmantotas “Baltic Taxi” pakalpojumu sniegšanai,” tāds sludinājums Latvijas portālos tika publicēts 18. augustā. Sākumcena automobiļiem ar nobraukumu aptuveni pusmiljons kilometru ir apmēram 3300 eiro. Dažas no šīm 12 mašīnām nav pārdotas vēl joprojām, taču tā nav “bankrota izpārdošana”.

“Viens no mūsu partneriem atjaunināja savu [auto]parku un mēģināja pārdot vecākās mašīnas,” LSM.lv pastāstīja “Baltic Taxi” izpilddirektors Viktors Jankovičs. “Kaut ko pārdeva, kaut ko ne. Epidēmijas laikā darba apjoms kritās pat par 80%. Bet nevar teikt, ka daudzi izpārdod mašīnas. Mūsu partneri automobiļus tur, redzēsim, kas būs tālāk.”

Cita reklāma internetā – ar virsrakstu “cena kā mazlietotai, izskats kā jaunai”. 2019.–2020. gada izlaiduma automašīnas, ar nobraukumu līdz 25 tūkstošiem kilometru. Pārdevējs – pazīstama zīmola oficiālais dīleris. Tipiska atlaide izskatās šādi: vecā cena – 19,5 tūkstoši eiro, bet jaunā cena tagad ir 12,5 tūkstoši eiro. Šajā sludinājumā tiek piedāvāts iegādāties pavisam 15 automašīnas.

Vai var teikt, ka Covid-19 dēļ notiek piespiedu izpārdošanas tiem, kuri nesen iegādājās automobili līzingā?

Tirgus dalībnieki teic, ka nenotiek automobiļu masveida atņemšanas tiem, kuri nespēj samaksāt, – atšķirībā no situācijas 2008.–2009. gadā.

Kas “īsina” savus autoparkus

“Kredītbrīvdienas palīdzēja ātri atgūties tiem klientiem, kurus šī pandēmija skāra finansiāli. Tāpēc “Swedbank” ir ļoti neliels skaits tādu gadījumu, kad Covid-19 laikā ir notikusi tieši automašīnu atgūšana. Līdz ar to līzinga portfeli šī pandēmija praktiski nav skārusi,” pastāstīja “Swedbank” mediju attiecību vadītājs Jānis Krops (“Swedbank” meitasuzņēmums ir lielākais spēlētājs autolīzinga tirgū).

“Ja runa ir par sludinājumiem, kuros parādās salīdzinoši neliela nobraukuma automobiļi, visticamāk, tās varētu būt auto nomas pakalpojumu sniedzēju automašīnas, kuras vai nu atdeva, vai vienkārši neizpirka iepriekšējo pasūtījumu ietvaros,” pieļāva Krops.

Šai versijai intervijā LSM.lv piekrita arī Andris Kulbergs, kurš ir prezidents asociācijai, kas apvieno 12 Latvijas autodīlerus:

“Ja salīdzina ar iepriekšējo krīzi pirms 11–12 gadiem, sākumā šķita, ka šoreiz būs līdzīgi. Tomēr galu galā tirgus atlaba ļoti ātri.

Tikpat kā nav novērojams, ka bankas atsavinātu automašīnas, – tās visus šos gadus pēc iepriekšējās krīzes ir bijušas ļoti uzmanīgas,

un dīleri arī – gan ar pirmajām iemaksām, gan ar atpakaļpirkuma cenu. Līzinga mašīnas strādāja ar ļoti mazu risku. Vēl vairāk, lietotu auto tirgus atgriezās normālā stāvoklī pat ātrāk nekā jaunu auto tirgus.”

Piemēri, kad mazlietoti automobiļi tiek pārdoti ar būtiskām atlaidēm, drīzāk attiecas uz atsevišķām nozarēm, kuras visvairāk cietušas no Covid-19.

“Latvijas bankas, brutāli sakot, klientus no dažām nozarēm pašlaik neuzskata par aizņēmējiem –

tās ir viesnīcas, sabiedriskā ēdināšana, pasākumu organizētāji, tūrisms… Šajās nozarēs bija lietoto automobiļu izpārdošanas. Visvairāk cietušas automašīnu nomas kompānijas, jo tikpat kā apstājies tūrisms. Tas pats ir ar taksometriem. Daudzi atteikušies no jau pasūtītām mašīnām un sākuši samazināt esošos autoparkus. Mēs redzam situācijas, kad kompānijas no cietušajām nozarēm, kas saņēmušas dīkstāves pabalstu, galu galā ieguvušas sev nepatīkamu statusu baņķieru acīs. Tā teikt,

ja reiz esi vērsies pēc palīdzības pie valsts, tātad ar tevi būs problēmas. No vienas puses, bankas var saprast, no otras puses – tas ir ļoti ciniski.

Bet tā noteikti nav kopējā tendence, tās ir atsevišķas biznesa sfēras, kur Covid-19 ietekme ir ļoti liela,” sacīja Kulbergs.

Pircēja skats: atlaides ir lielas, bet ne visam

Tas, kas ir slikti krīzē cietušajam biznesam, nepavisam nav slikti tiem, kas meklē mašīnu par “krīzes” cenu. Vai pašlaik ir labs laiks, lai iegādātos mazlietotu vai jaunu auto? Pēc Kulberga vārdiem, situācija tirgū nav viennozīmīga, tomēr labus variantus atrast var:

— Es neteiktu, ka ir liela [lētu mašīnu] izvēle. Ja kādi uzņēmumi izput vai samazina savu darbību – tad jā, bet tālāk viss ir atkarīgs no tā, kādas un kādu modeļu automašīnas bija šīm kompānijām. Turklāt arī Eiropā tagad situācija ar lietotiem auto nav vienkārša. Daudzās valstīs Covid-19 ietekme bijusi daudz spēcīgāka nekā pie mums. Līdz ar to tur

personīgais transports cilvēku acīs kļuvis par uzticamu līdzekli, kā izsargāties no vīrusa.

Tāpēc tur pieprasījums pēc mašīnām ir diezgan augsts, un atrast kaut ko lietotu Eiropā par pieņemamu cenu tagad nav nemaz tik vienkārši.

Tālāk viss būs atkarīgs no tā, kā norisināsies Covid-19 otrais vilnis. Daudziem to nozaru pārstāvjiem, kuras cietušas visvairāk, dzirdēt par otro vilni nemaz negribas, savus “tauciņus” viņi jau ir nodedzinājuši. Un, cik saprotu, valsts arī ne īpaši domā par subsīdijām otrā viļņa gadījumā. Tāpēc tirgū var parādīties jauns [lietoto mašīnu] piedāvājums.

Kāda ir situācija ar jaunajām mašīnām?

— Grandiozas totālās izpārdošanas nebija. Dīleriem nebija tādu lielu rezervju, domāju, ka pārpalikumi bija tikai 20–30% spēlētāju. Turklāt

liela daļa dīleru jau tuvojas situācijai, kad drīz nebūs, ko pārdot.

Covid-19 dēļ ražotājiem daudz kur bremzējas gan auto, gan detaļu piegādes.

Bet šķiet, ka tagad katrs otrais dīleris reklāmā piedāvā būtiskas cenu atlaides jaunām automašīnām.

— Tā ir taisnība. Jāņem vērā, ka dīleriem karstā pārdošanas sezona ir marts, aprīlis un maijs. Pēc tam – septembra otrā puse, oktobris un novembris. Tā kā Covid-19 sākās tieši karstajā sezonā, trieciens pārdošanas apmēriem izrādījās liels. Tagad daudzi dīleri grib vismaz kaut kā atgūt nokavēto. (Straujš kritums bija vērojams aprīlī un maijā, kad jaunu auto reģistrācija kritās par vairāk nekā pusi salīdzinājumā ar analoģiskiem 2019. gada mēnešiem. Sākot no jūnija, situācija manāmi uzlabojās, tomēr pagājušā gada rādītāji tā arī netika sasniegti. – S.P.)

Vai, pēc jūsu domām, tās ir reālas, nevis reklāmas atlaides?

— Reālas. Rūpnīcas arī saprot, ka dīleriem jāizdzīvo, un galu galā visi kopā pa ķēdīti “sametas” atlaidēm – rūpnīcas, importētāji, dīleri. Turklāt mēs redzam, ka tās mašīnas, kas tiek piedāvātas ar atlaidēm, ir diezgan ierobežotā skaitā. Nevar teikt, ka tur ir lielas rezerves. Jā, akciju piedāvājumi mēdz būt katru gadu – parasti tuvāk gada beigām, kad dīleri cenšas izpildīt savus gada plānus, īpaši, kad rūpnīca par pārdošanas plāna izpildi sola bonusus. Tāpēc parasti atlaides pieaug decembrī – lai saņemtu bonusu no rūpnīcas, daži tirgotāji pat ir gatavi pārdot daļu mašīnu bez peļņas. Bet tā ir sezonāla parādība, taču tagad atlaides ir lielākas nekā parasti. Aptuveni runājot,

tur, kur agrāk bija atlaide 1000 eiro, tagad tā ir divreiz lielāka – 2000–2500 eiro.

Otrs faktors, kas dīleriem spiež uz cenām, ir atsevišķas mašīnu sērijas, kuru reģistrācija (pārdošana) ir pagarināta līdz 2021. gada 1. janvārim. Mēs ar tirgotājiem un ar Satiksmes ministriju ilgi cīnījāmies par to, lai to sēriju mašīnas, kurām pēdējais reģistrācijas termiņš bija augustā, Covid-19 dēļ varētu pārdot līdz 2021. gada 1. janvārim. Tātad dīleriem palikuši vēl trīs mēneši, lai tās paspētu reģistrēt (pārdot), tāpēc ir mašīnu markas, kurām ir ļoti aktīvas akcijas. Tās nav visas markas, bet atsevišķas sērijas, taču pavisam to ir vairāk nekā 50. Tās ir visdažādākās mašīnas – gan komerctransports, gan parastās. Un tas nenozīmē, ka šīs mašīnas ir sliktas, vienkārši tām drīz beigsies sertifikācijas termiņš Eiropas Savienībā, un šī termiņa laikā tās ir jāreģistrē.

Tātad: tirgus atveseļojies, galvenais jautājums ir par otro vilni?

— Nevar teikt, ka pārdošanas apmēri jau ir tādi, kādi tie bija pirms Covid-19. Tomēr

kopumā aktivitāte ir daudzmaz atgriezusies. Cilvēki turpina dzīvot ierastajā tirgū. Taču bažas par vīrusa otro vilni ir pamatotas.

Tagad mēs visi sekojam tam, kas notiek Eiropā.

Bet Eiropā – kritums par trešdaļu

Jaunu vieglo automobiļu pārdošana Eiropas Savienības (ES) valstīs 2020. gada janvārī–augustā samazinājusies par 32% salīdzinājumā ar analoģisku periodu pagājušajā gadā, liecina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) dati. Astoņos mēnešos reģistrēti nedaudz vairāk kā 6,1 miljons jaunu vieglo transportlīdzekļu – gandrīz par 2,9 miljoniem mazāk nekā tādā pašā pagājušā gada periodā.

Visstraujākais pieprasījuma kritums starp lielākajiem Eiropas automobiļu tirgiem reģistrēts Spānijā (-44%), Itālijā (-38,9%), Francijā (-32%) un Vācijā (-28,8%). Latvijā jaunu auto pārdošanas samazinājums bija 28,4%.

Turklāt pēdējos divos mēnešos pārdošanas rādītāji Eiropā nekrītas tik ātri kā gada sākumā. Tā  jūlijā septiņās no 27 ES valstīm tika fiksēts pieprasījuma pēc automobiļiem kritums, bet kopējais jauno reģistrāciju skaits bija samazinājies tikai par 5,7% salīdzinājumā ar pagājušā gada jūliju. Augustā samazinājums vidēji ES bija 18,9%.

Latvija – trīs mēnešus ievērojams kritums

Šā gada pirmajos astoņos mēnešos Latvijā pirmreizēji reģistrētas 36,5 tūkstoši jaunu automašīnu (gan jaunu, gan valstī no jauna ievestu lietotu), LSM.lv noskaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Tas ir samazinājums par 21,6% salīdzinājumā ar to pašu periodu pirms gada.

Straujš pirmreizējo reģistrāciju kritums sākās martā, kad tika pārdotas 4219 mašīnas (2019. gada martā – 5953). Pārdošanas rādītāji aprīlī (2568) un maijā (3275) ir apmēram divreiz zemāki nekā tajos pašos mēnešos gadu iepriekš (attiecīgi 6304 un 6458 mašīnas). Situācija būtiski uzlabojās jūnijā, jūlijā un augustā, taču pagājušā gada līmenī pirmreizējo reģistrāciju skaits tā arī nav atgriezies un atpaliek par 5–10%.

Automobiļu reģistrācijas operāciju skaits CSDD, tūkst. mēn.*

* ieskaitot jaunu un Latvijā ievestu lietotu automobiļu un jau agrāk reģistrētu mašīnu īpašnieku maiņu

Par otrreizējo tirgu, kurā tiek pārdotas tālāk Latvijā jau agrāk reģistrētas lietotas automašīnas, Ceļu satiksmes drošības direkcijai precīzu datu nav. Tomēr aptuvenu priekšstatu par aktivitāti šajā tirgū, kura lielu daļu veido tieši vieglie automobiļi, var gūt pēc datiem par reģistrācijas operāciju kopējo skaitu (šajā skaitā ietilpst arī pirmreizējās reģistrācijas, tomēr tās veido nelielu daļu no kopējā skaita). Spriežot pēc reģistrāciju kopējā skaita, strauja krituma – vairākas reizes – otrreizējā tirgū nav bijis nevienā mēnesī. No jūnija līdz augustam, salīdzinot ar pagājušo gadu, reģistrāciju bijis pat vairāk.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti