«Aizliegtais paņēmiens»: «Gan Bei» shēma ar vērienu tiek īstenota arī taksometru biznesā

Taksometru kompānijas, kas darbojas Rīgā, valstij pievienotās vērtības nodoklī ik gadu nesamaksā vismaz trīs miljonus eiro, liecina raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” veiktie aprēķini, kas balstīti uz eksperimenta laikā iegūtu informāciju.

Proti, 2014.gadā Latvijā no visām taksometru kompānijām pievienotās vērtības nodokļi iekasēti 560 000 eiro. Ja šo skaitli saskaņā ar vidējo tarifu pārvērš nobrauktajos kilometros uz vienu taksometru Rīgā, kādu ir apmēram 2500, tad sanāk, ka šis nodoklis tiek maksāt no apmēram dienas laikā četriem nobrauktiem kilometriem.

Tajā pašā laikā taksometru kompāniju nospraustā dienas norma vienam šoferim svārstās robežās no 20 līdz 75 eiro, kas nozīmē, ka reāli taksometri nobrauc daudz vairāk. Ja rēķina pat vismazāko šo normu, tad kopā nodoklī par visiem Rīgas taksometriem valstij vajadzētu saņemt apmēram 3,8 miljonus eiro.

Tātad šobrīd nenomaksāti ir apmēram 3,3 miljoni eiro. Šeit pat nav ierēķināti visi Latvijā esošie taksometri, tad nenomaksātā nodokļa summa varētu būt daudz lielāka.       

Nodokļu ietaupījumu kompānijas iegūst, atgriežot atpakaļ skaitītāja rādītājus, kas tiek īstenots centralizēti, kādā Latvijā kompānijā. Šāda shēma, kas lielā mērā atgādina „Gan Bei” shēmu, atklājas kādā slēpti filmētā sarunā ar taksometru zīmola “Panda” piedāvājumu raidījuma fiktīvajam šoferim.      

Sarunas fragments:  

“Klientiem man čeku noteikti jādod?

Mums ir vienalga. Tu vari kaut vai katram klientam dot čeku. Mums no tā ne vairāk, ne mazāk.

Tur taču PVN iet.

Mēs pēc tam to skaitītāju… atpakaļ un viss. Visi taču tin atpakaļ.”

Turklāt no taksometru biznesa puses krāpta tiek ne tikai valsts, bet arī taksometru klienti, proti,

daudzi taksometru vadītāji brauciena izmanto tā saukto “turbīnu”, ar ko iespējams likt skaitītājam griezties ātrāk.

Raidījuma veiktajā testa braucienā taksometru kompānijas “Stefo” vadītājs, kas savus pakalpojumus sniedz Vecrīgā, pamanījās no vecpilsētas līdz lidostai skaitītāja rādījumu “uzgriezt” līdz pat 30 eiro, kamēr citās kompānijās brauciena maksa bija apmēram 10 eiro robežās.            

Raidījums arī ticies ar kādu šādas turbīnas meistaru, kurš to piedāvājis uzlikt par 80 eiro. “Turbīnas” darbības princips esot vienkāršs, - to līdzīgi pultij uzliek pie mašīnas stūres un brauciena laikā ar pogu regulē skaitītāja griešanās ātrumu.

Raidījums “Aizliegtais paņēmiens” arī secina, ka taksometru bizness šobrīd ir viens no pelēkākajiem valstī, kurā ēnu ekonomikas īpatsvars pārsniedz pat 80%.

Savukārt acīmredzami konflikti par stāvvietām jeb „takšu kari” publiski vairs nenorisinās, jo šobrīd visas vietas ir sadalītas un visas kompānijas šos spēles noteikumus ir pieņēmušas. Kāds kompānijas vadītājs raidījumā liecinājis, ka tas notiek ar pašvaldības policijas ziņu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt