Faktu pārbaude: No kurienes informāciju ņem Daugavpils portāls «Gorod»?

Interneta vidē par pilsētas aktuālajiem notikumiem var uzzināt portālā "Gorod" jeb latviski - "Pilsēta". Tas ir krievu valodā rakstošs medijs ar iespaidīgu auditoriju un vienu politisko favorītu - pašreizējo Daugavpils mēru Andreju Elksniņu no partijas "Saskaņa". Pirms vēlēšanām mediji vēstīja, ka ar portālu saistītais laikraksts "Naš Gorod" pieder Elksniņa toreizējās draudzenes mātei. Tagad šādas saiknes vairs nav, tomēr pilsētā to joprojām sauc par Elksniņa portālu - tas slavē vai katru mēra ideju un asi nopeļ oponentus.

"Re:Baltica" uzmanību "Gorod" piesaistīja ar ko citu. Tas regulāri pārpublicē Krievijas propagandas portāla "Sputnik" un tam līdzīgu ruporu radītos vēstījumus par Latviju kā neizdevušos valsti un vājajiem Rietumiem.  

Portālā, piemēram, atrodams nesens raksts ar virsrakstu "No vāciešiem pie angļiem: kā "neatkarīgā" Latvija nomainīja savu kuratoru". Vārds neatkarīgā likts pēdiņās, Baltijas valstis konsekventi sauktas par pribaltiku. Kādam citam vēstures izklāstam likts virsraksts:  "Ar arhīva materiāliem sit pa Baltijas valstu "okupācijas mītu"". Abu rakstu autors ir Krievijas interneta vietne "rubaltic.ru". Pirms dažiem gadiem Latvijas Drošības policija rakstīja, ka tas "analītiska portāla stilā veido Krievijai labvēlīgu ģeopolitisko skatījumu uz norisēm Baltijas jūras reģionā". 

"Gorod" līdzīgā mērcē pasniedz arī aktuālos notikumus. Piemēram, par Valsts prezidenta gadumijas uzrunu tas vēstīja ar virsrakstu - "Pēc Levita domām Latvija ir nenormāla Eiropas valsts - traucē padomju mantojums". Raksta autors ir "Sputnik". "Gorod" arī pārpublicē tādus viedokļus kā "Ventspils osta ir vajadzīga NATO, lai izkrautu tankus, un bez Lemberga" vai "Latvija 30 gadus aizņemas, lai samaksātu algas ierēdņiem - par ko dzīvot pārējiem?".

"Re:Baltica" lūdza skaidrojumu "Gorod" redaktores pienākumu pildītājai Ilgai Liepniecei.
 
"Tā nav nemaz taisnība. Varbūt jūs varētu atsūtīt kādus piemērus? Tā absolūti nav taisnība, jo mums šajā aspektā ir savs kritisks viedoklis. Tas varētu būt kaut kas vienkārši nejauši iepublicējies. Mēs esam par Latviju, par iedzīvotājiem, mums ir tikai tāda vienīgi nostāja," viņa komentēja.
 
Portāls "Gorod" pērn no Daugavpils pilsētas budžeta par informācijas publicēšanu saņēma nepilnus 14 tūkstošus eiro. Domes priekšsēdētājs Elksniņš nevēlējās skaidrot, kāpēc pašvaldība ar iedzīvotāju naudu palīdz izplatīt Kremļa dezinformāciju. Aizbildinoties ar atvaļinājumu, telefonsarunu atteica, bet rakstiski norādīja, ka likums liedz iejaukties masu informācijas līdzekļu darbībā.

Aizvadītā gada beigās Daugavpils dome izsludināja jaunu konkursu. Noteikumi veidoti tā, lai lielāko summu - nu jau 45 000 eiro - saņemtu tieši "Gorod". Arī pārējos 45 tūkstošus paredzēts tērēt medijiem tikai krievu valodā. 

"Bija pieņemts tāds lēmums. Mums pilsētā ļoti daudz cilvēku runā gan latviski, gan krieviski, un mediju telpa ir tāda, kāda ir. Mēs izmantojam tās iespējas, kuras mēs varam izmantot un kuras uzskatām par svarīgām," skaidroja Daugavpils domes Sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas vadītāja Nataļja Bikovska.

Pirms Elksniņa kļūšanas par domes priekšsēdētāju Bikovska bija "Gorod" žurnāliste, vēl pirms tam Elksniņa palīdze Saeimā. Kopā ar viņu kandidēja arī pašvaldību vēlēšanās "Saskaņas" sarakstā. Tagad Bikovska norādīta kā publicitātes konkursa prasību sagatavotāja. 

Daugavpils domes vēlme informēt iedzīvotājus tikai krieviski ir pretrunā ar Valsts valodas likumu. 

"Izsludinātais iepirkums ir pretēji Valsts valodas likuma mērķim, jo likums nosaka, ka sabiedrības informēšanai paredzētu informāciju sniedz valsts valodā," sacīja Valsts valodas centra Valodas kontroles departamenta vadītājs Viesturs Razumovskis. 
 
Viņš norādīja, ka, ņemot vērā valodas vidi Daugavpilī, informācija noteiktos gadījumos varētu būt arī krieviski, taču ne automātiski visiem, un latviešu valodu izslēdzot pilnībā.  
 
Prasība visu domes informāciju izplatīt tikai krieviski arī nozīmē, ka vēl grūtāk klātos vienīgajam Daugavpils drukātajam medijam latviešu valodā - laikrakstam "Latgales Laiks", kas pašvaldības atbalstu nesaņem. Tam jākonkurē ar krievvalodīgajiem medijiem, kuru budžetus dāsni papildina dome. 
 
Pēc "Re:Check" raksta publicēšanas Elksniņš, neraugoties uz atvaļinājumu, pēkšņi piezvanīja pats, stāstot, ka iepirkums ir pārtraukts. 
 
Iemeslus, kāpēc konkurss izbeigts bez rezultāta, gan viņš neatklāj. "Iepirkumu komisija acīmredzot tā ir nolēmusi. Iepirkumu komisiju saskaņā ar likumu ietekmēt ir aizliegts," sacīja Elksniņš. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Medijpratība
Ziņas
Jaunākie
Interesanti