Militārām vajadzībām domātie peldošie transportieri jeb amfībijas Latvijā ir tikai Zemessardzes 2. Vidzemes brigādes 54. inženiertehniskā bataljona rīcībā. Kokneses novada Auliciemā bataljona zemessargi atsvaidzināja amfībiju apkalpes prasmes.
“Dotais transportlīdzeklis ir spējīgs savā kravas kastē pārvest arī kravas automašīnu. Tādā veidā mēs esam spējīgi nodrošināt nepieciešamības gadījumā mūsu karavīru vai iestāžu, kurām būtu jāsniedz palīdzība, pārcelšanu no viena krasta uz otru, ja mums ir izaicinājumi, ja nav tuvumā tiltu, ja kaut kas noticis vai krīzes laikā," teica pulkvežleitnants Ainārs Rauza – Zemessardzes 54. inženiertehniskā bataljona komandieris.
Amfībijas pašmasa ir 17 tonnas, bet tā spēj transportēt līdz pat 10 tonnām smagu tehniku. Kājnieku skaits, ko tā spēj pārvietot, ir līdz 72. Mācību laikā tika pārbaudītas iemaņas pārvest pāri Daugavai kravas automašīnu.
"10 tonnas pa ūdeni ir tāda dīvaina sajūta, bet tas ir tas adrenalīns ar odziņu. Tā motora skaņa pati par sevi, citiem ir bail, bet, kad tu pierodi, tad ir tāds adrenalīns!” tā Zemessardzes 54. inženiertehniskā bataljona vecākais zemessargs Armands Zariņš.
Peldošā transportiera vadība ir ļoti atbildīgs darbs. Jebkurā brīdī jābūt gatavam, ka var noslāpt akumulatori. Rīcībai šādā situācijā jābūt nekavējoties, un tas ir viens no aspektiem, kam mācībās tiek pievērsta īpaša uzmanība.
"Ja gadījumā akumulatori noslāpst, mums ir palaišanas metode ar spiedienu no baloniem. Savādāk mēs ūdenī nevaram braukt. Pa sauszemi skaidrs, nekur jau viņš nenogrims, bet, ja gadījumā mums viņš noslāpst ūdenī, tad ir lielas ziepes, ja tā," saka Zariņš.
Zemessardzes 54. inženiertehniskais bataljons turpmāk cer šādas mācības organizēt biežāk nekā reizi gadā, lai tehnika ilgstoši nestāvētu bez darba un lai zemessargiem būtu iespēja vēl vairāk pilnveidot amfībiju apkalpes iemaņas.