Pēc viņa sacītā, pagaidām vēl nav zināms, kurā no eksaktajiem priekšmetiem eksāmens vidusskolā būs obligāts, taču vienā no tiem noteikti būs. To, kurā tieši priekšmetā varētu ieviest obligāto eksāmenu, vērtēs nākamgad pavasarī pilotprojektā, bet jau pēc gada kādā no eksaktajiem priekšmetiem tiks ieviests obligāts eksāmens.
Par šiem plāniem prieku Latvijas Radio raidījumā „Pēcpusdiena” pauda Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas vadītājs Normunds Bergs, norādot:
"Tas ir labi. Mēs esam laimīgi! (..) Mēs nesakām, ka obligāti jābūt ķīmijai un fizikai. Mēs sakām - ja bērns izvēlas kādu [no eksaktajiem priekšmetiem], ir labi. Īstenībā ķīmiju bez fizikas un otrādi iemācīties īsti nevar."
Bergs iepriekš asi kritizēja to, ka ne ķīmijā, ne fizikā vidusskolā nav obligāts eksāmens. Tas nozīmē, ka skolēni nav īpaši ieinteresēti mācīties šos priekšmetus un to vietā dod priekšroku humanitārajiem priekšmetiem, kas ir vieglāki. "Droši vien, ja bērnam prasiet, vai viņš vēlas grauzt veselīgo burkānu vai čipsus, tad viņš izvēlēsies vieglāko ceļu [ēst čipsus],” sprieda Bergs.
Pēc asociācijas vadītāja sacītā, obligāts eksāmens kādā no eksaktajiem priekšmetiem ir nepieciešams pašām skolām, lai "redz, kas no skolām nāk ārā".
"[Obligāts] eksāmens ir mērījums skolai daudz vairāk nekā skolniekam. Šis eksāmens parādīs briesmīgo stāvokli Latvijas skolās, un tas liks skolu direktoriem un IZM steidzīgi sakoncentrēties un kaut ko darīt šajā jomā," norādīja Bergs.
Catlaks norādīja, ka saprot Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas bažas, tomēr, viņaprāt, situācija ar eksakto priekšmetu apguvi vidusskolā šobrīt nav tik dramatiska, jo daudzi šobrīd fiziku vai ķīmiju vidusskolā apgūst kā izvēles priekšmetu. Turklāt obligāts eksāmens kādā no eksaktajiem priekšmetiem "neradīs nākotnes kvalificētos studentus".
"Jāmainās ir arī mācību saturam, kā skolā māca šos priekšmetus," teica Catlaks un piebilda: "Obligāts eksāmens būs, par to nav šaubu, tas ir izlemts."
Jau ziņots, ka Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija un Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija atklātajā vēstulē deputātiem un premjerei pauduši atbalstu izstrādātajam pedagogu darba samaksas modelim un obligāto fizikas un ķīmijas centralizēto eksāmenu ieviešanai.
Premjerei un Saeimas frakcijām adresētajā vēstulē abas asociācijas kritizē Latvijas izglītības sistēmu, kas pēdējos gados nesasniedz tai uzstādīto mērķi: „Atstājot skolas solu, skolēns bieži vien nav gatavs tālākajam dzīves ceļam. Viņš nav ieguvis tās pamatzināšanas un prasmes, kas motivētu viņu doties tālāk.”