Panorāma

Loginovs noturas brīvostas pārvaldnieka amatā

Panorāma

Piemin 1949. gada deportāciju upurus

Vilcienu iepirkumam izšķirīga nedēļa

Vilcienu iepirkumam izšķiroša nedēļa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

Šī būs izšķiroša nedēļa vērienīgajam pasažieru vilcienu iepirkumam. Piektdien Stokholmā paredzēta noslēguma sēde, kurā noskaidrosies, vai akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” (PV) pirks vilcienus no Spānijas kompānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA" (CAF) vai nē. Saistībā ar bēdīgi slaveno līgumu, kuru mediācijas tiesā šobrīd mēģina grozīt, jau ierosināts kriminālprocess.

Par kriminālprocesa ierosināšanu vilcienu lietā Ģenerālprokuratūra paziņoja aizvadītās piektdienas pēcpusdienā. Neveikla formulējuma dēļ prokuratūras paziņojumā sākotnēji gan nebija skaidrs, ar ko īsti saistīts kriminālprocess - līguma sākotnējo noslēgšanu pērnā gada 2. aprīlī vai tā pārtraukšanu 3. oktobrī, kas jau bija citas valdes ziņā. Prokuratūrā precizē - par senākajiem notikumiem.

“Pārbaudes rezultātā tika konstatēts, ka PV nu jau bijušās valdes rīcībā ir saskatāmas krimināllikumā paredzētās noziedzīga nodarījuma grupas pazīmes, līdz ar ko 21. martā tika pieņemts lēmums par kriminālprocesa uzsākšanu, un šis process tika nosūtīts Valsts policijai,” precizē Ģenerālprokuratūras sabiedrisko attiecību speciāliste Aiga Šēnberga.

Nils Freivalds, kurš vadīja valdi laikā, kad līgums par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iegādi un apkopi tika parakstīts, teicās par kriminālprocesa detaļām daudz nezina un pat neesot informēts, vai tas tiešām attiecas uz viņa darbības laiku. Viņš vainu neatzīst - līgums neesot bijis būtiskā pretrunā ar nolikumu, un risks pazaudēt Eiropas naudu neesot izgaismojies.

“Tas, pie kā mēs tai brīdī nonācām, pateicoties neatkarīgai analīzei no juridiskās puses, faktiski visi līgumi ir izanalizēti no neatkarīgu juristu puses, un šādi fakti netika konstatēti,” informē Freivalds. Taujāts, kas bija tie juristi, viņš norāda, ka tur bija daudz iesaistīto.

“Kopsummā bija astoņi dažādi juridiskie biroji, kas veica analīzi gan pirms, gan pēc tam un noslēguma analīzi arīdzan, kuras, protams, mēs iesniedzām akcionāram - Satiksmes ministrijai,” saka bijušais PV valdes priekšsēdētājs.

Jautāts, vai gadījumā, ja kriminālprocess pāraugs krimināllietā, šiem daudzajiem juristiem varēs acīs paskatīties, Freivalds atjautāja: "Es viņiem vai viņi man?" Viņš joprojām apgalvo, ka līgums ir slēgts valsts interesēs un projekts, izmantojot Eiropas naudu, jārealizē.

“Otrs ļoti būtisks faktors, kas ir, un arī valdība to vienmēr uzsvēra, ka vilcienu ražošanai jānotiek Latvijā. Un tas ir arī šajā līgumā paredzēts,” apgalvo Freivalds.

PV šobrīd gan uzsver, ka Freivalda laikā neviens jurists neesot sniedzis vērtējumu par to, vai līgums, ko vēlāk parakstīja 2. aprīlī, atbilst tam līgumam, kāds bija iekļauts konkursa nolikumā. Vērtēti citi aspekti. Bet tieši neizpētītais jautājums vēlāk radīja problēmas.

Kriminālprocess par līguma noslēgšanu šā brīža mediācijas sarunas gan neietekmējot. Tomēr skaidrs, ka tās joprojām neiet tik raiti, kā cerēts. Lai arī mediācijas procesa noslēgums Stokholmā paredzēts piektdien, skaidrībai jābūt jau līdz tam.

Iepriekš kā datums, kurā vienošanās gadījumā uz līguma grozījumiem vajadzētu būt PV un spāņu uzņēmuma vadības parakstiem, tika minēts 25. marts. Taču sarunas joprojām esot procesā.

Atgādinām, - ja vienošanās starp PV un spāņu uzņēmējiem netiks panākta, projektam rezervētie 100 miljoni Eiropas naudas tiks pārdalīti citiem mērķiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti