Pagājušā gada septembrī Vilcē 350 metrus garā posmā tika uzklāts eksperimentālais asfalts, kam klāt pievienotas granulas, kas gatavotas no izlietotām riepām. Tagad ceļu būves uzņēmumā gatavo jaunu asfaltu, kam klāt pielikta arī plastmasa.
RTU zinātnieki atzina, ka pagājušā gada eksperiments gada laikā sevi parādījis pozitīvā gaismā, tomēr šobrīd izmantotā tehnoloģija ļaušot asfalta kvalitāti uzlabot vēl vairāk.
Jaunajā eksperimentālajā asfaltā RTU zinātnieki izmantojuši uzņēmuma "Rubbintec" izstrādāto granulu pārstrādes tehnoloģiju, kas īstenota Lietuvā.
"Mūsu tehnoloģija nozīmē pilnīgu gumijas pārstrādi – vulkanizāciju. Šajā gadījumā mēs bituma ražošanā izmantojām 20% gumijas, un šī tehnoloģija ir daudz labāka nekā elementāra gumijas granulu pievienošana bitumenam," klāstīja uzņēmuma "Polylema" direktors Martins Jankausks.
Turklāt jaunais asfalts būšot dabai vēl draudzīgāks, jo izmantotas tiek ne tikai nolietotas auto riepas, bet arī plastmasa.
"Konkrēti šai tehnoloģijā, nosauksim to par hibrīdu, mēs apvienojam divus atkritumus. Gumija ir 90% un 10% ir polimērs. Gumijai ir elastīgums, bet polimēram ir savs efekts uz granulu ražošanu. Tas diezgan labi satur to gumiju kopā," stāstīja RTU ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.
Šodien jaunais asfalts uzliets 200 metrus garā posmā Jelgavas novada Vilcē uz vietējas nozīmes ceļa, kas tiek intensīvi izmantots, tādējādi tas būšot pakļauts izturības pārbaudei ar dažādiem transporta līdzekļiem.
Kā norādīja RTU pētnieks, jaunais asfalts būšot arī konkurētspējīgs.
"Šim produktam ir jābūt konkurētspējīgam ar citu polimēru, ko ražo no neatjaunojamiem resursiem, no naftas produktiem. Šeit ir blakus produkts. Tas ir vides ziņā. Nākošais ir izmaksas. Šīs ir lētāks un tātad arī konkurētspējīgs," teica Haritonovs.
Citviet pasaulē nolietoto riepu izmantošana ceļu seguma klājumam pazīstama vairāk nekā 50 gadus. Arī Latvijā ceļu specifikācija neaizliedz pielietot šādu segumu.