Vides draugi: Atbildīgie dienesti kūtri riepu kalnu izvešanā

Vides aktīvisti pārmet atbildīgajai ministrijai un dienestiem, ka tie gana nevēršas pret nelegālo riepu uzglabātājiem. Gan lieli, gan mazi nolietoto riepu krājumu ceļmalās no galvaspilsētas ainavas pazūd lēni.

Valsts vides dienests riepu kaudzēm Starta ielā, Rīgā, pastiprināti uzmanību sāka pievērst jau 2017.gada vasaras sākumā. Pagājis vairāk nekā pusgads, taču riepas tur joprojām slejas kalniem.

Krāvumu īpašnieks SIA “Riepu bloki” nepildīja Valsts vides dienesta rīkojumu riepas izvest un pēc tam, kad dienests uzņēmumu sodīja ar 13 miljonu eiro lielu naudas sodu, pasludināja maksātnespēju. Starta ielā satiktais uzņēmuma pārstāvis kameras priekšā runāt nevēlējās, bet

solījās – ja vien nebūtu uzlikts tik liels sods, visas tūkstoš riepu tonnas pusgada laikā būtu izvestas.

Vides dienestā atzīst, ka tagad izveidojusies nestandarta situācija. To, cik ilgi riepu krājumi Čiekurkalnā vēl stāvēs, neviens nezina pateikt. “Par tālākajām rīcībām Vides dienesta Lielrīgas reģionālā vides pārvalde risina jautājumu ar uzņēmuma maksātnespējas administratoru. Rezultātā šo riepu tur nebūs, bet ir jautājums, kā to izdarīt,” saka Valsts vides dienesta pārstāve Maruta Bukleviča.

Vides aizsardzības kluba Arvīds UlmeZane Mače

    Par riepu krāvumiem jau otro reizi trauksmi cēla biedrība “Vides aizsardzības klubs”. Viņi uzskata, ka valstij vajadzētu izveidot stingrāku kārtību, kā riepas savācamas, uzglabājamas un pārstrādājamas.

    Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) norāda – jaunais regulējums jau gatavs un spēkā stāsies šogad. Pirmkārt, uzņēmumiem, kas darbojas šajā jomā, būs jāsaņem bankas garantija vai apdrošināšanas polise. Tā samazināšoties uzņēmumu skaits, kas nosaka zemas cenas atkritumu apsaimniekošanai, bet patiesībā pakalpojumu nespēj nodrošināt. Riepas arī vairs nedrīkstēs glabāt ilgāk par gadu, un tam izsekot palīdzēs atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēma.

    “Varēs izsekot līdzi, vai tiešām pārvadājums tiek veikts un nonāk pēc adreses, jo varbūt mēs sākam vienā punktā un aizvedam nevis tur, kur bija paredzēts, bet pilnīgi kaut kur citur,” norāda VARAM Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere.

    Tomēr vides draugi uzsver, ka ar to visas problēmas nebūs atrisinātas. Rīgā riepas nelegāli izmet ne tikai lielos krāvumos. “Tādas nelielas kaudzītes mūsu ieskatā ir uzradušās ļoti daudz pa visurieni, tagad čupas ir pie katra servisa,” norāda biedrības “Vides aizsardzības klubs” viceprezidente Elita Kalniņa.

    “Vides aizsardzības klubs” norāda – lai ar to cīnītos, Lietuvā vides dienesti rīkojot regulārus reidus autoservisos. Valsts vides dienesta pārstāve “Panorāmai” neatbildēja, vai tā rīkojas arī Latvijā, bet teica, ka dienestam esot daudz veidu, kā pret šādu riepu izmešanu vērsties.

    Saistībā ar nelikumīgiem nolietoto riepu krājumiem biedrība “Vides aizsardzības klubs” un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS veica aptauju, kurā noskaidroja – 61% aptaujāto nolietotās riepas atstāj autoservisā. Vides aizstāvji uzsver – cilvēki bieži maldīgi domā, ka tad tās savāks un pārstrādās.

    KONTEKSTS:

    2017.gadā vairākas firmas par atkritumu pārstrādes imitāciju un riepu krāšanu kalnos tika pie rekordlieliem vairāku desmitu miljonu eiro sodiem. Tas izgaismoja gadiem iekrātās problēmas. Tas izdevās, jo atkritumu pārstrādātāju kontroli no Vides aizsardzības fonda administrācijas pārņēma Valsts vides dienests. 

    Taču līdz šim ielaistās problēmas rada bažas, vai vides dienests atļaujas riepu pārstrādei neizsniedz pārāk vieglu roku un cik stingri vides sargi ikdienā kontrolē tādus riepu dedzinātājus.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti