Panorāma

Traģēdija Ventspilī

Panorāma

Krievija turpina bloķēt Lietuvas pienu

Vēlas celt prasības vidusskolas eksāmenos

Vēlas paaugstināt prasības vidusskolu eksāmenos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Uzzinot, ka vairāku vidusskolas eksāmenu, tostarp matemātikas, rezultāti vidēji Latvijā noslīdējuši zemāk nekā iepriekšējā gadā, daļa skolotāju ceļ trauksmi, ka nopietni jāpievēršas skolēnu zināšanu līmeņa celšanai. Kaut arī Valsts izglītības satura centrā (VISC) šā gada eksāmenu rezultātos dramatiskas tendences nesaskata, arī ierēdņi piekrīt, ka uzlabojumiem jābūt.

Rīgas 93. vidusskolas 12. klases skolēni matemātikas stundās mēdz risināt iepriekšējo gadu eksāmenu uzdevumus, lai gatavotos mācību gada beigās gaidāmajam pārbaudījumam. „Man liekas, grūtības līmenis ir atbilstošs. Mēs varam izpildīt eksāmenus, mēs viņus varam nolikt," saka 12. klases skolniece Lelde Čače.

Vidusskolas beigās zināšanu līmenis dažādos priekšmetos lielai daļai jauniešu nav pietiekams. Par to vienisprātis ir gan VISC speciālisti, gan  uzrunātie pedagogi. Skolotājas Vijas Zvaigznes skatījumā – jāatgriežas pie rūpīgi ieliktiem pamatiem un atmiņas trenēšanas jau sākumskolā. „Reizrēķinu ir jāiemācās. To nevar tikai spēlējoties ar pirkstiņiem skaitīt ilgstoši, tad tādā līmenī arī paliek," saka Zvaigzne.

VISC uzskata – ne vien jāceļ bērnu zināšanu līmenis, bet arī prasības noslēguma eksāmenos.

Lai vasaras sākumā atstātu skolu absolventa godā, skolēniem pietiek pareizi atbildēt eksāmenos tikai uz 5% jautājumiem. Valsts izglītības satura centrs vēlas šo slieksni pakāpeniski paaugstināt līdz pat 20%. Skolotāju viedokļi par šo iniciatīvu atšķiras. „Es domāju, ka tādam noteikti ir jābūt. Jo šobrīd eksāmens ir ļoti novienkāršots matemātikā. Man kā skolotājai pagājušā gada eksāmenā nebija, ko darīt nevienā no uzdevumiem. Man arī vajadzētu radošajā trešās daļas uzdevumā padomāt, ieraudzīt kaut ko. Un pārējie ir elementārā līmenī," skaidro Zvaigzne.

Arī VISC uzskata – Latvijai jāatsakās no pārliekas pielaidības, sakot – ja vien cilvēks atnācis uz eksāmenu un izpildījis vienu, divus uzdevumus, viņš tiek cauri. „Mūsu galamērķis būtu tomēr panākt šī vidējās izglītības dokumenta, sertifikāta ļoti augstu vērtību jau pašā izglītības sistēmā (..)Tad mums ļoti daudziem jauniešiem jāsaņemas, lai viņi iegūtu aizvien vērtīgāku izglītības dokumentu," saka centra vadītājs Guntis Vasiļevskis.

Toties Rēzeknes 1. vidusskolas direktors Jānis Poplavskis neredz jēgu eksāmena nokārtošanai celt pareizo atbilžu slieksni. Skolēnu zināšanu līmeni tas neuzlabošot. „Paaugstinot šos procentus, noteikti palielināsies to jauniešu skaits, kas nesaņems atestātu (..) Skaidrs, ka vidējā izglītība ir svarīga. Ja vidējo izglītību nesaņem, tad daļai jauniešu varbūt arī nolaižas rokas, vai to darīt vēlreiz. Zināmā mērā viņi tiek izsisti no sliedēm," uzsver Poplavskis.

Pašreiz nav konkrēta grafika, kādā plāno paaugstināt eksāmenu nokārtošanas slieksni. Par katru soli VISC sola ar skolotājiem diskutēt un tikai tad pieņemt lēmumus. Centrā novērots - skolotājiem lielākās bažas ir par to, ka prasību paaugstināšanas gadījumā strauji augs izkritušo skaits matemātikā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti