Vecie tramvaji, visticamāk, Rīgas ielās kursēs pat vēl nākamajā desmitgadē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pat 46 gadus veci. Tādi ir daži galvaspilsētas uzņēmuma „Rīgas satiksme” tramvaji, kas vēl aizvien pārvadā pasažierus vairumā maršrutu. Kompānijā informē, ka zemās grīdas tramvaji visās līnijās braukt nevar, jo vispirms nepieciešams būtiski pārtaisīt esošo infrastruktūru. Līdz nākamā gada beigām tā būs atjaunota maršrutā uz Ķengaragu, kur pakāpeniski sāks kursēt arī jaunie vagoni. Savukārt pārējās līnijās, kuras līdz šim pilnībā nav atjaunotas, vecie tramvaji kursēšot vēl pat desmit gadus.

Vecie tramvaji, visticamāk, Rīgas ielās kursēs vēl pat nākamajā desmitgadē
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Divās trešdaļās galvaspilsētas uzņēmuma „Rīgas satiksme” tramvaja maršrutu joprojām kursē vismaz dažus desmitus gadus veci Čehoslovākijā ražoti tramvaji. Lai nokļūtu uz vairākām pilsētas apkaimēm, cilvēki vēl aizvien spiesti kāpt gandrīz metru augstos vagonos.

Braucot 10. maršrutā uz Bišumuižu, var novērot, ka senioriem un personām ar kustību traucējumiem iekāpt vagonā ir grūti. Savukārt galapunktā redzu kādu kungu, kuram trīs augstie pakāpieni rada problēmas arī izkāpt. Kamēr kundze – viens, divi! – un jau ir ārā, vīrietis, vienā rokā turot kruķus, bet ar otru balsoties pret rokturi, no tramvaja izkāpj ļoti lēni.

„Kā iznāk, tā ir,” saka Leonīds.

„Jaunie [tramvaji] jau būtu labi, tad jau invalīdi varētu iekāpt, bet šie mums te iet gadu gadiem. Atceros, ka Fredis dzied – 10. tramvajs iet! Nav viegli. Viņš [kungs] ir invalīds, un viņam vispār grūti pārvietoties,” spriež Ruta.

Uzņēmumā „Rīgas satiksme” tramvaji ir vienīgie transportlīdzekļi, kas vēl joprojām nav visi nomainīti pret jauniem.

Pirmie zemās grīdas vagoni Rīgas ielās sāka kursēt 2010. gadā, taču pašlaik tie ir vien aptuveni puse no kopējā tramvaju skaita.

Savukārt maršrutu ziņā jaunie transportlīdzekļi kursē tikai starp Juglu un Imantu un Ausekļa ielu un Mežaparku.

„Viss, kas ir vecs, ne vienmēr ir labs. Nav vajadzīgi arī veci tramvaji, un veciem cilvēkiem ir ierobežotas iespējas.” Tā par vecajiem vagoniem izsakās Latvijas Pensionāru federācijas vadītājas vietniece Dzintra Žilde. Viņasprāt, „Rīgas satiksmei” ir jāpiedāvā pasažieriem alternatīva.

„Censties tā, lai katrā maršrutā būtu arī zemās grīdas tramvaji, ne tā, ka tikai vecie vien. Nav iespējas visiem būt tik akrobātiski un sportiski attīstītiem atlētiem, ka var pusšpagatā uzkāpt uz tā pirmā pakāpiena,” norāda Žilde.

Neapmierinātību ar vecajiem tramvajiem izsaka arī Rīgas Aktīvo senioru aliansē. 

„Mēs izjūtam, cik mums ir grūti iekāpt šajos transporta līdzekļos, bet mēs esam aktīvi un mēs nevaram sēdēt mājās. Mēs gribam arī kustēties, braukt uz biedrību, bet bieži vien kādam šis [tramvaja] pakāpiens liedz iespēju atbraukt pie citiem saviem domubiedriem,” skaidro  biedrības pārstāve Liesma.

„Tramvaju ražošanas gads nav svarīgs. Galvenais, ka tie pilda savu uzdevumu.” Tā Latvijas Radio izsakās Rīgas Apkaimju alianses vadītājs Māris Jansons, vienlaikus norādot, ka galvaspilsētai sabiedriskais transports ir jāattīsta, pretējā gadījumā cilvēki vairāk pārvietosies ar privāto transportu. Savukārt viens no iemesliem, kāpēc galvaspilsētā vēl joprojām nav nomainīti visi tramvaji, ir nepareiza saimniekošana „Rīgas satiksmē”, uzskata Jansons.

„Ja es pareizi atceros, tad šajā pašā tramvaju iepirkumā bija lielas problēmas. Bija piegriezts vienam ražotājam. Tas noteikti ir aizkavējis. Tas sadārdzina. Tās ir lietas, ko nevar ātri izmainīt. Bet es domāju, ka lielais stāsts ir par to, ka Rīga tērē salīdzinoši maz satiksmes infrastruktūrai. Ja desmit gadu laikā šī būtu prioritāte numur viens, tad viss būtu nomainīts, bet tā nav,” uzskata Jansons.

Lai visos tramvaja maršrutos varētu kursēt zemās grīdas vagoni, vispirms nepieciešams ievērojami pārveidot tagadējo infrastruktūru, skaidro uzņēmuma „Rīgas satiksme” Stratēģiskās vadības daļas vadītāja Rita Strangate, norādot, ka līdz nākamā gada beigām plānots pabeigt 7. tramvaja līnijas rekonstrukciju. Tādējādi

pēc aptuveni diviem gadiem uz Ķengaragu sāks kursēt jaunie tramvaji. Līdz nākamā gada beigām iecerēts arī daļēji pārveidot 5. maršruta līniju no galapunkta „Iļģuciems” līdz Jūrmalas gatves un Slokas ielas krustojumam.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Olafs Pulks no „Jaunās vienotības” informē, ka abi darbi izmaksās 46 miljonus eiro, no kuriem vairumu segs Eiropas Savienība.

Savukārt 2. maršrutā uz Tapešu ielu un 10. līnijā uz Bišumuižu, iespējams, pat tuvākos 10 gadus vēl kursēs vecie tramvaji,

pieļauj „Rīgas satiksmē”, norādot, ka tie turpinās braukt arī 5. maršrutā starp Iļģuciemu un Mīlgrāvi, jo pagaidām nav zināms, kad tur pilnībā atjaunos infrastruktūru. Uz jautājumu, kā cilvēki ar kustību traucējumiem un jaunās mātes ar bērniem var iekļūt augstajos vagonos, Pulks atbild, ka sabiedrībai jābūt iecietīgai.

Paralēli esošo tramvaja līniju rekonstrukcijai pašvaldība plāno izveidot jaunu maršrutu uz Ziepniekkalnu,

atklāj Pulks, norādot, ka pagaidām nav zināmi ne darbu termiņi, ne arī izmaksas.

Bet, kamēr pusē tagadējo maršrutu jaunie tramvaji tuvākā nākotnē, visticamāk, nekursēs, gados vecāki cilvēki no Rīgas Aktīvo senioru alianses piedāvā pilnveidot esošos vagonus, pie katrām durvīm izveidojot papildu pakāpienu, kas nepieciešamības gadījumā, pavelkot aiz speciāli izveidota roktura, varētu nolaisties. Tādējādi cilvēkiem būtu vieglāk iekāpt un izkāpt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti