No 1. decembra līdz 1. martam vieglajiem automobiļiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Savukārt no šodienas, 1. marta, drīkst izmantot vasaras riepas, taču ziemīgo laika apstākļu dēļ daļa šoferu ir piesardzīgi un neplāno steigt mainīt riepas.
Autoservisi pagaidām netiek īpaši noslogoti riepu maiņu dēļ, taču pa kādam gribētājam samainīt riepas jau ir.
"Lielais vairums noteikti vēl nesteidzas, jo laikapstākļi vēl nav gluži atbilstoši. Protams, ir klienti, kuri jau ir pierakstījušies uz rītdienu un sailgojušies pēc saviem lielajiem, skaistajiem vasaras diskiem, nu un liksim virsū," sacīja SIA "Mārtiņa riepu serviss" vadītājs Edgars Bučiņš.
Ņemot vērā to, ka marta sākumā Latvijā tiešām bieži ir ziemīgi laikapstākļi, sākta diskusija – kas būtu jāmaina satiksmes noteikumos.
"Ir, tā teikt, likti papīri uz galda, un eksperti diskutē par to, kā šo riepu maiņu pielīdzināt faktiskajiem laikapstākļiem, kādi ir dotajā brīdī," teica Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters.
Aktualizēt šo jautājumu par likumā atļauto vasaras riepu izmantošanu no 1. marta varētu jau nākamnedēļ, 6. martā, Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē, kurā piedalīsies visas iesaistītās iekšlietu struktūras un ministrijas, kas atbildīgas par ceļu satiksmes drošību.
"Tā arī Eiropas prakse liecina, ka ir šis obligātais ziemas riepu lietošanas periods, un, piemēram, Igaunija šajā ziemas sezonā jau noteica, ka ziemas riepas ir jālieto atbilstoši laikapstākļiem," teica CSDD pārstāvis.
"Tāpēc šobrīd tas tiek arī ļoti aktīvi spriests par to, ka nevis noteikt konkrētu datumu, kad mainīt, bet gan vadīties no reālās situācijas ārā," piebilda Drošas braukšanas skolas pārstāvis Edmunds Ozolnieks.
Eksperti arī diskutē, ka laikapstākļu atšķirīgās tendences Latvijā var tikt novērotas un atbilstoši noteiktas arī pa reģioniem, kur vadītājiem pašiem būtu jāizvērtē riepu atbilstība laikapstākļiem konkrētā maršrutā.
"Ja viņš zina, ka braukās tikai savā reģionā un neplāno doties tālākos braucienos, kur laikapstākļi ir vēl ziemīgi, tad, protams, šādu transportlīdzekļu lietošana tajos reģinos, kur joprojām būtu ziema, nebūtu pieļaujama," teica Mālmeisters.
Tā kā diskusijas ir tikai sākušās, šobrīd precīzāk saprast to, kas varētu mainīties noteikumos, vēl nevar. Taču nelaimes gadījumos gan tiks ņemts vērā stingrākais likums.
"Gadījumā, ja notiktu ļaunākais – kāds ceļu satiksmes negadījums un ir ziemas apstākļi, taču transporta līdzeklim ir vasaras riepas, tad tas tiktu traktēts kā rupjš ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums," klāstīja CSDD pārstāvis.
Vēl tuvākajā laikā arī varētu noteikt aizliegumu ziemā lietot marķētās M+S jeb tā sauktās vissezonas riepas.