Vandzenē pusmetru zem zemes atrastais kuģis ir 25 metrus garš un piecus metrus plats, turklāt izcelšanas brīdī tas bija pilns ar ūdeni. Tāpēc, lai kuģi izraktu, bija nepieciešamas divas nedēļas. Tas atradās blakus kādreizējai degvielas uzpildes stacijai, un kalpoja kā ūdens rezervuārs ugunsdrošībai.
Uzņēmējs, kurš teritoriju nomā, skaidroja, ka vēlējies teritoriju sakārtot – vieta, kur kuģis bija ierakts, jau bija nedaudz iegrimusi, tajā bija caurumi, kur iekrist varēja cilvēki vai, pāri braucot, iebrukt tehnika.
"Mēs tiešām esam ļoti priecīgi, jo varēja jau būt arī cits scenārijs – ka mums šeit aizaug, sabrūk, un tad mums ceļa malā kā vizītkarte būtu tāda degradēta vieta. Bet šobrīd mēs redzam, ka uzņēmējs vērsts uz to, ka mums šeit būs patīkami, braucot garām gan pašiem, gan arī viesiem," teica Vandzenes pagasta pārvaldes vadītāja Marika Grohjacka.
Teritorijā, kur kuģis atrasts, darbojas vairāki uzņēmumi, un tā nākotnē varētu kļūt par rūpniecisku centru. Vietu uzņēmējs turpinās sakārtot, lai to turpmāk varētu izmantot lauksaimnieki.
"Manuprāt, jebkas, kas nav nācis no tādas vides, kas atrodas zemē ilgstoši un trūd, tas noteikti kaut kādu ietekmi atstāj. Bet, es domāju, ka nu jau mēs esam uz pareizā ceļa un savu zemi esam attīrījuši," sacīja Grohjacka.
Kuģa atrašana lika uzdot jautājumus, kā tas nonācis Vandzenē. Par sešdesmito, septiņdesmito gadu vēsturi pagastā savākts ļoti maz materiālu, bet bijušā kolhoza "Ļeņins" mehāniķis Jānis Arvīds Dzērve stāstīja, ka sākotnēji kuģis nopirkts no Ventspils, lai tajā uzglabātu amonjaku lauksaimniecības vajadzībām.
"Tas jau bija sarūsējis, bija caurumi. Dabūju vēl metināt arī tad, kad iekšā bija amonjaks. Tad vispār jau nedrīkstēja. Baigais risks jau bija – varēja sprāgt," atzina Dzērve.
Kādreizējais mehāniķis rādīja vienīgo fotogrāfiju, kurā iemūžināti jauni kolhoza puiši, kas baržu uz Vandzeni atvilkuši. Skats, kā no piekrastes pa lielceļu ar vairākiem traktoriem ziemā kuģis vilkts, esot bijis iespaidīgs.
"Vienam bija jādežūrē, jāpārtrauc satiksme, kad brauc pretī. Viens tur laicīgi nenofīrēja, kā teic, un tad autobuss nāca un visu sānu "nodrāza" lielajam "ikarusam"," teica Dzērve.
Jaunas kolhoza agronomes dēļ puiši baržu nosaukuši par "Maiju". Kāds kuģis izskatījās šobrīd, pēc vairāku desmitu gadu atrašanās zem zemes, kādreizējais mehāniķis vairs neaizgāja apskatīties. Tas bija tik sliktā stāvoklī, ka šobrīd notiek kuģa sagriešana metāllūžņos.