Birokrātijas balva '20

Preces atmuitošana, kas nopirkta ārpus ES. Situācija pirms - fiziska persona no juridiskas personas nopērk preci piem. ASV. Ja preces vērtība pārsniedz 10 EUR, jānomaksā PVN, ja 150 EUR arī muitas nodoklis. Agrāk Latvijas pasts fiziskai personai atsūtīja paziņojumu, kurā bija aprēkināta valstij nodokļos nomaksājamā summa un konts Valsts kasē, kur veikt pārskaitījumu. Fiziskā persona no savas bankas konta veicot pārskaitījumu, varēja iet uz pastu saņemt preci vai samaksāt nodokli uz vietas pastā, par ko pasts ieturēja komisijas maksu. Viss bija tik vienkārši. Sākot ar 2019.gada novembri mainījās notaikumi. Tagad, lai fiziskā persona varētu atmuitot preces ir jāveic sekojošas darbības. 1. Pasts atsūta ziņu, ka ir saņēmis muitojamo preci. Ziņā pasts iekļauj sekojošu informāciju, kas ir nepieciešama fiziskai personai, lai tā aizpildītu muitas deklarāciju: pasta sūtījuma numurs, PUD jeb pagaidu uzglabāšanas dokumenta numurs, PUD kārtas numurs un preces svars. 2. Fiziskā personai ir jāpieslēdzas EDS, kur jāaizpilda muitas deklarāciju, tājā ievadot visus augstāk minētos datus, kā arī vēl citus datus par preci un obligāti klāt pievienojot divus dokumentus - rēķins no pārdevēja un samaksu aplicinošs dokuments. 3. Fiziskā persona ielogojas savā bankas kontā un sagalbā maksājuma uzdevuma apliecinājumu. 4. fiziskā persona ielogojas piemēram ebay un saglabā rēķina apliecinājumu. 5. Tad, kad ir visi nepieciešamie dati un papīri, aizpilda muitas deklarāciju un sistēma aprēķina nodokli. 7. Tiek samaksāts nodoklis un var iet uz pastu. Vai arī, ja fiziskā persona nespēj veikt visas augstāk minētās darbības pati, viņa raksta e-pastu pastam, ka vēlas izmantot pasta muitas brokeri. Un arī šajā gadījumā ir jānosūta pasta muitas brokerim rēķinu no pārdevēja un maksājuma uzdevuma apliecinājumu. Tā teikt ļoti atviegloja visiem dzīvi!!!
Ļoti ilgs informācijas aprites ceļš, kas, iespējams, ir ietekmējis manu 2. līmeņa pensijas uzkrājumu.
Pirmdiena,16.03. dienas vidū ar Latvija.lv starpniecību darīju zināmu VSAA, ka nomainu 2. līmeņa pensijas plānu, ar mērķi mazināt potenciālos zaudējumus. Reāla izmaiņa ar plānu notiek precīzi pēc 7 kalendārām dienām. Kapēc līdz šim nav automatizēts, ka darbības notiek nekavējoties vai ilgākais dažu stundu laikā? Es centos mazināt ietekmi uz saviem uzkrājumiem laikā, kad ir straujš akciju un obligāciju tirgu cenu kritums, bet VSAA bezdarbības dēļ 7(!) dienu garumā tika pazaudēta nopietna summa.
Atbildi no VSAA uz 16.03. iesniegumu saņēmu 1.04., jeb pēc 12 (!) darba dienām. Vēstulē mani informēja par pirms 9 kalendāra dienām paveikto.
Tā kā iesniegumā VSAA man bija jānorāda no izvēlnes uz kuru plānu pāreju, tad ziņai tehniski bija jāvar nākamajā minūtē būt pie pensiju plāna izpildītāja, un atbildei 16.03. bija jābūt, nevis no VSAA iesniegumu saņēmām, bet, gan no pārvaldītāja sistēmas - redzam, ka izsakat vēlmi mainīt plānu, tas jau izdarīts vai tiks izdarīts tad un tad. 16 kalendārās dienas starp iesniegumu un atbildi ar apstiprinājumu, ka pensiju plāns nomainīts, ir absurdi ilgs termiņš. Ļoti gribas ticēt, ka VSAA darbinieki taču ar roku nepārrakstīja manu iesniegumu, nenesa to uz pensiju fondu personīgi, fonds arī nevilcinājās.
Informācijas apritei ir bijusi nodrošināta 15 kalendāro dienu dīkstāve, jo viss darbs paveicams dažu h laikā, ja tiek pielietotas digitālās tehnoloģijas iespējas.
Ziņo

Valsts noteiktās elektrības atlaides izcīnīšana daudzbērnu ģimenes tēvam prasa 2 mēnešus

Valsts radīja atbalsta mehānismu, piešķirot atlaides elektrības rēķinam daudzbērnu ģimenēm, “Latvenergo” radīja vienkāršu sistēmu, kā cilvēki var pieteikties un arī atjaunot informāciju par daudzbērnu ģimenes statusu. Taču kādai ģimenei nācās divu mēnešu garumā skaidroties ar “Elektrum” un sūtīt pat laulības apliecības kopijas, lai atgūtu atbalstu.

 Daudzbērnu ģimenes statusu ģimene var saglabāt arī, ja bērns ir sasniedzis 18 gadu vecumu, taču turpina mācīties. Bet informācija, ko “Elektrum” saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP), nav pilnīga – tajā nav datu par izglītību. Tajā pašā laikā Sabiedrības integrācijas fondam, kas izsniedz daudzbērnu ģimenes kartes, ir pieejami visi dati.  Šo situāciju daudzbērnu ģimenes tēvs pieteica sabiedrisko mediju projektā “Birokrātijas balva 2020”.

Savu pieredzi daudzbērnu ģimenes tēvs uzticēja Latvijas Radio, bet viņš nevēlējās, lai atklāj viņa vārdu un uzvārdu. Viņš stāstīja, ka parasti, saņemot rēķinu par elektrību no „Elektrum”, tajā bija norādīts, ka piemērots atbalsts daudzbērnu ģimenēm. Vienā no rēķiniem šādas piebildes klāt nebija, un tas vīrieti pamudināja noskaidrot – kāpēc tā? Apskatot rēķinu, viņš konstatēja, ka atlaide vairs nav piešķirta.

Lūk, cik garam sarakstes un sazvanīšanās posmam klients izgāja cauri, līdz atkal saņēma no „Elektrum” atlaidi, kas pienākas daudzbērnu ģimenēm:

''Pāris dienas pēc jautājuma uzdošanas “Elektrum” atzvanīja un paskaidroja, ka viens no bērniem sasniedzis 18 gadu vecumu un tāpēc jāpiesaka atbalsts no jauna, to var izdarīt mājaslapā, ko es arī izdarīju tai pašā dienā. Pagāja kaut kāds laiks, un es saņēmu e-pastu, ka atbalsts ir noraidīts atbilstoši Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegtajai informācijai, ka ģimene neatbilst daudzbērnu ģimenes statusam atbalsta sniegšanai,'' stāstīja ģimenes tēvs.  

Daudzbērnu ģimenes tēvs par situāciju atlaides saņemšanaiLinda Zalāne

    “Es zvanīju “Elektrum”, viņi pateica, ka pēc PMLP datiem bērns it kā nemācoties. Man jau vēl ir trīs jaunāki bērni, kur tad tā problēma ir? Tad viņi teica, ka tomēr vajadzēs aizsūtīt no skolas īsziņu. Mīļā miera labad no abiem bērniem dabūju īsziņas, kas mācās skolā, ka abi divi apmeklē skolu, ko arī nosūtīja “Elektrum”.  Saņēmu zvanu no “Elektrum”, ka viņi ļoti atvainojas, ir tāda situācija, ka mums ir jauktā daudzbērnu ģimene - tas ir domāts, ka katram ir savs uzvārds. Vecākiem viņi prasīja laulības apliecība, ko es arī nosūtīju, un arī visu četru bērnu dzimšanas apliecības tika nosūtītas, tad pēc diviem mēnešiem šādas mētāšanās atbalsts tika piešķirts,” klāstīja vīrietis.

    “Paralēli vēl pazvanīju Sabiedrības integrācijas fondam, kas piešķir daudzbērnu ģimenes kartes, paprasīju, vai ar informāciju viss ir kārtībā, vai man kartes nav jāatjauno, vai kaut kas tāds.

    Uz ko viņi atbildēja, ka viņiem skolas ir iesniegušas visu informāciju savlaicīgi, par mani nav vispār nekādu jautājumu un man nekas nav jāiesniedz, jo viņi redz, ka mēs esam daudzbērnu ģimene, nav nekādas problēmas,”  stāstīja tēvs.

    Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes sabiedrisko attiecību vadītājs Ģirts Pommers Latvijas Radio skaidroja, ka Iedzīvotāju reģistrā vispār netiek iekļauta informācija par izglītību, līdz ar to šajā gadījumā pārvalde sniedz informāciju, kāda ir PMLP rīcībā.

    Pommers pieļāva, ja jāanalizē šī problēma, tad, visticamāk, “Elektrum” vienkārši jāiegūst dati par personām par izglītību no jau pieminētā Sabiedrības integrācijas fonda.  

    PMLP pārstāvis Ģirts Pommers: Par informāciju par izglītībuLinda Zalāne

      Iedzīvotāju reģistrs ir gana liela datu bāze, un tur ir gana daudz informācijas, bet vienkārši šobrīd netiek iekļauta informācija par izglītību, līdz ar to PMLP vienkārši šādas informācijas nav, atzina Pommers.

      AS „Latvenergo” sabiedrisko attiecību preses sekretāre Ivita Bidere savukārt skaidroja, ka daudzbērnu ģimenēm neesot jāsniedz izziņas un nekas nav jāpierāda, lai saņemtu atbalstu.

      “Šobrīd šo atbalstu saņem aptuveni 19 000 ģimeņu, arī citas iedzīvotāju grupas, un šeit pieteikšanās atbalstam notiek bez grūtībām. Galvenokārt cilvēki izmanto  mūsu pašapkalpošanās portālu “Elektrum.lv”. Mēs no savas puses šo sistēmu esam izveidojuši tādu, lai viņa būtu maksimāli ātra un vienkārša, un savukārt no klienta mēs sagaidām tikai minimālu piepūli. Šajā gadījumā vecākiem, kad viņu bērnam aprit 18 gadi, ir jāizdara tikai viens klikšķis, apliecinot, ka viņu bērns mācās,” stāstīja Bidere.

      Ivita Bidere: Par atbalstu daudzbērnu ģimenēmLinda Zalāne

        “Klientu pieplūde no mūsu puses ir samazināta līdz minimumam, viņam ir tikai reizi gadā jāizdara viena kustība ar peles taustiņu. Mēs neprasām nekādas izziņas, nav jāiesniedz nekādi pierādošie dokumenti, mēs paļaujamies uz vecāku sniegto informāciju un to, ka viņi šo informāciju izmanto labticīgi,” sacīja Bidere.

        Šajā gadījumā daudzbērnu ģimenei tik raita atlaides saņemšana vis nenotika.  

        Daudzbērnu tēvs: Kādai ģimenei 2 mēneši bez atlaides var būt būtiskiLinda Zalāne

          “Man likās ļoti dīvaini, kāpēc man ir jāsūta laulības apliecība un visas bērnu dzimšanas apliecības, jo tiešām tā pieteikšanās bija ļoti viegla, un iepriekšējo reizi, kad bērns pabeidza 9. klasi, tad tiešām tas bija ļoti ātri un vienkārši, bez problēmām. Bet šoreiz es tā arī nesapratu. Man pat brīžiem sāk rasties domas, vai mani neizmanto kāds krāpnieks, ja prasa tādus datus. Es tīri principa pēc gāju šoreiz tik tālu, jo es pieļauju, ka mēs neesam vienīgā ģimene, kam ir bijusi tāda problēma, tas ir divi mēneši, un

          varbūt kādai ģimenei, kura ir laukos un kura ir bišķi spiedīgākos apstākļos, es pieļauju, ka tā atlaide ir ļoti nozīmīga un, ja šitāds birokrātiskais kalambūrs kaut kur kādu darbinieku neizdarības dēļ ir radies, nu, tas nav forši,” secināja tēvs.

          Dalies ar savu pieredzi, piesaki nejēdzīgo procedūru “Birokrātijas balvai’20”!

          Ziņo
          Kļūda rakstā?

          Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

          Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

          Latvijā
          Ziņas
          Jaunākie
          Interesanti