Valsts kontrole: Risks par 20 miljonu eiro efektīvu izlietošanu atlaidēm reģionālajā transportā nemazinās

Pirms diviem gadiem ieplānotā elektroniskās identifikācijas sistēma braukšanas maksas atvieglojumu saņēmējiem reģionālajos maršrutos, kurai būtu jāsāk darboties jau 2021. gada janvārī, var ievērojami aizkavēties. Šāds scenārijs savukārt nākotnē neļaus ietaupīt sabiedriskā transporta kompensācijām piešķirto budžeta naudu, brīdina Valsts kontrole (VK).

ĪSUMĀ:

  • Atlaižu kompensācijām valsts ik gadu atvēl vismaz 20 miljonus eiro.
  • Lai mazinātu krāpšanās risku, valdība nolēma līdz 2021. gadam izveidot elektronisko identifikācijas sistēmu atlaižu saņēmējiem.
  • VK projektā konstatē būtiskas neatbilstības – sistēma nav izveidota, SM uzraudzība pār projektu nebija pietiekama.
  • VK radās šaubas, ka ir ticami noteikts sistēmas izveidošanai nepieciešamais finansējums.
  • VK iesaka SM uzlabot projekta pārraudzību.
     

Valsts kontroles padomes locekle Inese KalvāneEdgars Kupčs

    Valsts kontroles veiktajā Satiksmes ministrijas (SM) finanšu revīzijā par 2018. gadu šī projekta virzībā konstatētas būtiskas un visaptverošas neatbilstības - informācijas sistēma nav izveidota, tam nepieciešamais finansējums nav pamatoti noteikts, un Satiksmes ministrija nav pievērsusi pietiekamu vērību šī projekta pārraudzībai un kontrolei, informēja Valsts kontrole.

    Latvijā sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumus ir tiesības saņemt vairākām pasažieru kategorijām visos 1059 reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes autobusu maršrutos un 11 vilcienu maršrutos.

    Lai kompensētu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ar braukšanas maksas atvieglojumiem saistītos zaudējumus, valsts ik gadu no valsts budžeta līdzekļiem tērē vismaz 20 miljonus eiro.

    Ar mērķi mazināt krāpšanās riskus braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaitē un nodrošināt pamatotu budžeta līdzekļu izlietojumu valdība 2017. gadā uzdeva Autotransporta direkcijai līdz 2021. gada 1. janvārim izveidot braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaites valsts informācijas sistēmu un noteikt braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju elektroniskās identifikācijas risinājumu.

    Izveidojot un ieviešot šādu uzskaites sistēmu, tiks ieekonomēti valsts budžeta līdzekļi, mazināta ēnu ekonomika un nodrošināta precīza uzskaite, jo informācijas sistēma nodrošinās precīzu elektronisku braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju identifikāciju un veikto braucienu uzskaiti.

    Braukšanas maksas atvieglojumu uzskaites sistēmas izveides kavēšanās saistāma ar ilgstošu normatīvās bāzes saskaņošanu, lai radītu tiesisku pamatu informācijas sistēmas izveidošanai un izmantošanai. Iebildumi par to bijuši Latvijas Darba devēju konfederācijai, Latvijas Lielo pilsētu asociācijai un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai.

    Satiksmes ministrijas faktiskā uzraudzība pār Autotransporta direkcijas darbības rezultātiem braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaites sistēmas ieviešanā, kā arī ar to sasniegšanu saistīto šķēršļu mazināšanā arī nav bijusi pietiekama.

    Valsts kontrolei radās šaubas par to, ka ir ticami noteikts informācijas sistēmas izveidošanai nepieciešamā finansējuma apjoms, kā arī par Satiksmes ministrijas pietiekamo uzraudzību pār līdzekļu izlietojumu šīs informācijas sistēmas izveidei.

    Noslēdzot revīziju, Valsts kontrole iesaka Satiksmes ministrijai veikt pasākumus informācijas sistēmas izstrādes un ieviešanas pārraudzības uzlabošanai, piemērojot projektu vadības labo praksi un vadlīnijas. Tāpat Satiksmes ministrijai ieteikts apzināt ticamu nepieciešamā finansējuma apjomu braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaites valsts informācijas sistēmas izveidei un sekot līdzi tā izlietojumam.

    Jau šobrīd Satiksmes ministrijas grāmatvedības uzskaitē nav izsekojams finanšu līdzekļu atlikums 2018. gadā 143 000 eiro apmērā, kas paredzēts šīs  uzskaites sistēmas izveidei.

    0 komentāri
    Pievienot komentāru
    Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti