Valsts kontrole: Ieguldītie 6,94 miljoni eAdreses izveidē var izrādīties nelietderīgi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Ieguldījumi eAdreses izveidē var izrādīties nelietderīgi, ja to nesāks lietot arī privātpersonas, pēc revīzijas “Vai valstī tiek nodrošināta efektīva oficiālās elektroniskās adreses lietošana saziņā ar personām?” konstatējusi Valsts kontrole.

Kopumā eAdreses izveidē ieguldīti aptuveni 6,94 miljoni eiro. Risinājums ir izstrādāts, tomēr tā ieviešana ir ieilgusi. Jau šobrīd, par trijiem gadiem atliekot obligāto eAdreses lietošanu juridiskajām personām un nespējot vienoties par eAdreses obligāto lietotāju loka paplašināšanu ar jaunām grupām, dokumentu aprite katru gadu valstij izmaksā arvien dārgāk.

Saskaņā ar Valsts kontroles revidentu aplēsi negūto ietaupījumu apmērs var sasniegt pat 5,32 miljonus eiro gadā.

Jaunzeme: Ieguldītie 6,94 miljoni eAdreses izveidē var izrādīties nelietderīgi
00:00 / 00:57
Lejuplādēt

"Jau no 2018. gada nogales valsts un pašvaldību iestādēm eAdreses lietošana ir obligāta, teju puse iestāžu eAdresē nav nosūtījušas nevienu ziņu. Iestādes turpina uzturēt dažādus saziņas kanālus un elektronisko pakalpojumu rīkus, kas attiecīgi prasa resursus administrēšanai un uzturēšanai. Savukārt privātpersonas no plānotā apjoma eAdresi lieto tikai 1% - 13 tūkstoši privātpersonu. Tomēr eAdresi tieši izveidoja valsts saziņai ar privātpersonām, lai saziņu ar valsti padarītu ērtāku, lētāku un vienuviet," stāstīja Valsts kontroles padomes locekle Kristīne Jaunzeme.

Valsts kontrolē norādīja, ka, kaut arī saziņas apjoms eAdresē pakāpeniski pieaug, sasniedzot vidēji 800 tūkstošus nosūtīto ziņojumu gadā no kopumā iestādēs nosūtītajiem 3,6 miljoniem dokumentu, revidentiem nākas atzīt – progress joprojām ir salīdzinoši mazs. Gandrīz puse iestāžu nelieto eAdresi ikdienas saziņā un nav nosūtījušas nevienu ziņojumu. 

Valsts kontrole secina, ka bez skaidri redzamām eAdreses priekšrocībām un ieguvumiem arī privātpersonas nesteidz uzsākt tās lietošanu, jo ir pieejami citi, ierastāki elektroniskās saziņas kanāli un eAdrese ir tikai viens no tiem. Līdz ar to privātpersonu saziņa ar valsti eAdresē veido vien 10% nosūtīto ziņojumu, bet pārējo apjomu – savstarpējā iestāžu saziņa, turklāt pusi no visas sarakstes veido tikai desmit iestādes.  

"Ja saglabāsies tendence, ka privātpersonas faktiski nelieto eAdresi, bet to galvenokārt lieto tikai iestādes savstarpējā saziņā, ieguldījumi eAdreses izveidē var izrādīties nelietderīgi,

jo iestādēs jau pirms eAdreses bija izveidota cita dokumentu aprites vide. Privātpersonas eAdresi var izveidot bez maksas portālā "Latvija.lv"," norādīja Valsts kontrolē.

Valsts kontrole iesaka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) un Valsts reģionālās attīstības aģentūrai piedāvāt skaidru vīziju turpmākai eAdreses attīstībai un izmantošanai. Šobrīd eAdrese nav integrēta konkrētos procesos, bet normatīvie akti tikai vispārīgi paredz, ka eAdrese kļūst par primāru saziņas kanālu pēc tam, kad privātpersona to ir aktivizējusi. Lai panāktu plašāku eAdreses lietošanu, jānovērš arī atsevišķi eAdreses risinājuma darbības trūkumi ērtākai lietošanai: jāpilnveido eAdrešu katalogs, jānovērš trūkumi ziņojumu garantētā piegādē un izgūšanas termiņos, jāsalāgo piekļuves risinājumi dažādām lietotāju grupām un citi.

eAdreses izveidošanas mērķis ir nodrošināt vienotu vidi drošai, garantētai un ērtai elektroniskajai saziņai starp iestādēm un privātpersonām. Valsts kontrole uzsver, ka eAdreses ieviešanā ir nozīmīga arī iestāžu iesaiste un starpnozaru risinājumi. Valsts kontrole uzsvēra, ka eAdreses risinājuma izveide un izmantošanas datums pats par sevi nevar nodrošināt plašu eAdreses lietošanu, samazināt papīra dokumentu aprites un dažādu elektroniskās saziņas kanālu uzturēšanas izmaksas, padarot valsts pārvaldi ērtāku un pieejamāku iedzīvotājiem. 

Valsts kontrole pozitīvi vērtē, ka eAdreses izveidē izmantoti dažādi koplietošanas risinājumi un resursu atkalizmantošana, kā arī veicināta sadarbība starp valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) kompetenču centriem, nodrošinot eAdreses darbību. 

VARAM saredz lielu potenciālu

VARAM komentēja, ka Valsts kontroles ziņojumā paustie ieteikumi palīdzēs veicināt digitālu pakalpojumu saņemšanu un savstarpējo saziņu starp iestādēm, iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Kopumā ministrija piekrīt Valsts kontroles secinājumiem, norādot, ka eAdreses izmantošanas paplašināšanai un pielāgošanai lietotāju ērtībām ir liels potenciāls.

No 2023. gada ir paredzēts ieviest eAdresi kā obligātu saziņas kanālu ar juridiskām personām – uzņēmumiem, biedrībām, nodibinājumiem, politiskām partijām un citiem, tādēļ VARAM turpinās strādāt pie eAdreses lietotāju uzvedības datu analīzes, lietotāju komunikācijas izvēršanas un stratēģisko mērķu plānošanas, ņemot vērā ziņojumā ietvertās rekomendācijas.

Turpmākajā darbā īpaša uzmanība tiks pievērsta risinājuma popularizēšanai iedzīvotāju un iestāžu darbinieku vidū, veicinot izpratni par eAdreses funkcionalitāti un ieguvumiem.

Ministrijā norādīja, ka elektroniskās saziņas apjoms eAdresē turpina pakāpeniski pieaugt, gadā sasniedzot teju miljonu nosūtīto ziņojumu.

"Tādējādi eAdrese ne vien turpinās mazināt administratīvo slogu, bet arī drošā veidā aizvietos  tradicionālo pastkasti, kas var būt īpaši ērti iedzīvotājiem ar atšķirīgu deklarēto un faktisko adresi vai tiem, kas nevar vai nevēlas saņemt oficiālos sūtījumus papīra formā," norādīja ministrija.

VARAM informēja, ka Valsts kontroles revīzija veikta brīdī, kad noslēgusies eAdreses tehnisko risinājumu ieviešana jeb pirmais stratēģiskais posms, kā rezultātā to izmanto vairāk nekā 3,4 tūkstoš iestādēs un kopš e-adreses darbības sākuma tajā nosūtīti 1,7 miljoni ziņojumi. Šobrīd notiek darbs pie nākamā posma jeb lietotāju skaita paplašināšanas.

VARAM valsts sekretāra vietnieks digitālās transformācijas jautājumos Āris Dzērvāns pastāstīja, ka platformas lietošana divu gadu laikā ir ļāvusi ietaupīt vairāk nekā 5 tonnas papīra.

Ministrijā uzsvēra, ka 2019. gadā, atbilstoši Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksam, Latvija  pēc digitālajiem publiskajiem pakalpojumiem ieņēma 7. vietu Eiropas Savienībā. To esot veicinājusi gan e-pārvaldes plašāka izmantošana, gan automātiski daļēji aizpildītu veidlapu pieejamība un arī atvērto datu pieejamība. Ministrijā norādīja, ka starp valsts iestādēm un iedzīvotājiem vērojams augsts tiešsaistes saziņas līmenis: 81% no Latvijas interneta lietotāju kopskaita izmanto e-pārvaldes pakalpojumus, un šis rādītājs ievērojami pārsniedz ES vidējo rādītāju. 

KONTEKSTS:

eAdreses izveide ir daļa no e-pārvaldes attīstības, kurā kopā ar eID kartes, e-paraksta, e-rēķinu un citu e-rīku attīstību tiek vienkāršota saziņa ar valsti un taupīti resursi. Pagaidām eAdrese ir ieviesta tikai iestādēs, kurām tās lietošana ir obligāta, taču nav vērojama tās plaša lietošana ikdienā. eAdresei var pieslēgties jebkur, kur ir interneta pieslēgums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti