Pēcpusdiena

Jauno Igaunijas valdību veidos Jiri Ratass

Pēcpusdiena

Saeimas komisija nepiešķirs līdzekļus grupas “Līvi” albuma izdošanai

Valdība atbalstījusi dronu izmantošanas regulējumu

Valdība nosaka prasības bezpilota lidaparātu izmantošanai Latvijā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Valdība otrdien, 22.novembrī, akceptēja noteikumus par bezpilota lidaparātu jeb dronu  izmantošanu. Pašlaik šī joma nav regulēta, un Satiksmes ministrija norāda, ka galvenais noteikumu mērķis ir drošība.  

Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Arnis Muižnieks Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena” skaidroja, ka bezpilota lidaparātu tehnoloģija attīstās lavīnveidīgi, un nozares speciālisti secināja, ka ir nepieciešams regulējums, un pie šīs problēmas strādā daudzas valstis, iespējams, būs arī Eiropas Savienības (ES) vienots regulējums.

Pats galvenais noteikumu mērķis ir, lai lidaparāti nelidotu cilvēkiem virs galvām, nekristu virs galvām, nesadurtos ar gaisa kuģiem un neapdraudētu apkārtējos, uzsvēra ministrijas pārstāvis.

Noteikumi paredz pamatprasības bezpilota gaisa kuģim (piemēram, prasības attiecībā uz gaisa kuģa konstrukciju un aprīkojumu; gaisa kuģa identificēšanu (atpazīšanu)). Gaisa kuģim jābūt marķētam, ar uzlīmi, kura norādīts tā īpašnieks, viņa adrese, tālruņa numurs, lai varētu to identificēt.

Tāpat noteikumi nosaka prasības attiecībā uz lidojumiem (piemēram, diennakts laiks, kad lidojumi atļauti; to redzamība; attālums no personām, īpašuma uz zemes, citiem gaisa telpas lietotājiem, publisko pasākumu norises vietām; lidojumi virs Aizsargjoslu likumā minētajiem infrastruktūras objektiem un to tuvumā; pieļaujamais lidojumu augstums).

Savukārt masu pasākumos, piemēram, piketos, gājienos nevarēs lidot tuvāk par 50 metriem no cilvēkiem, un lidojumi jāsaskaņo ar pasākuma rīkotāju, kuram savukārt ir pienākums šo lidojumu saskaņot ar pašvaldību.

Noteikumos paredzētas prasības bezpilota gaisa kuģa pilotu un lidojumu novērotājam (piemēram, vecums; pilota identificēšanas (atpazīšanas) iespējamība; lidojumu novērotāja pieaicināšanas nepieciešamība; nosacījumi par alkoholisko un citu apreibinošo vielu lietošanu).

Noteikumos ir noteikta kārtība bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujas saņemšanai, ieviešot vienotu iesnieguma veidlapu.

Noteikumi arī paredz, ka no 2018. gada 1. janvāra, ja bezpilota lidaparāta kopējā pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kilogramus, tā īpašniekam būs jāapdrošina sava civiltiesiskā atbildība pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi.

Muižnieks stāstīja, ka noteikumu izstrādes darba grupā piedalījās arī apdrošinātāji un viņi pauda gatavību apdrošināt šos riskus.

Drošības nolūkā bezpilota lidaparātiem aizliegs lidojumus lidostu tuvumā, lai neapdraudētu citus gaisa kuģus. Savukārt, ja lidaparāts ir smagāks par 20 kilogramiem, tā izmantošanai būs jāsaņem Civilās aviācijas aģentūras atļauja.

Aģentūras pārstāve Aivita Ļubļina-Goldmane raidījumam “Pēcpusdiena” stāstīja, ka aģentūras rīcībā ir informācija, ka dažreiz bezpilota lidaparāti apdraud civilo aviāciju, jo lido, kur nevajadzētu, šogad pāris reižu bija riskantas situācijas, un “pietiek ar vienu reizi, lai notiktu liela nelaime, ko mēs vēlamies novērst” ar šiem noteikumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti