Vai «Rīgas satiksmes» korupcijas skandāli nesadārdzināja arī transporta biļešu cenas?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

1. februārī aprit četri gadi, kopš "Rīgas satiksme" lēma biļešu maksu sabiedriskajā transportā celt līdz šā brīža cenai – vienam eiro un 15 centiem par braucienu. Maksa pielīdzināta pašizmaksai, kas pēc pēdējiem veiktajiem aprēķiniem ir nedaudz lielāka. Pēdējo reizi brauciena pašizmaksa noteikta pēc tam, kad nesen bija veikti iepirkumi par jauna sabiedriskā transporta iegādi Rīgā. Tieši saistībā ar šiem iepirkumiem par korupciju apsūdzētas vairākas personas. Latvijas Radio skaidro, vai kukuļu dēļ cilvēki nepārmaksāja arī par braukšanu Rīgas sabiedriskajā transportā un kāda situācija būtu, pārskatot brauciena pašizmaksu šobrīd.

Pēdējo reizi brauciena pašizmaksa Rīgas sabiedriskajā transportā noteikta aptuveni gadu pēc diviem lieliem iepirkumiem 2013. gadā, kad Rīgai par aptuveni 200 miljoniem eiro piegādāja jaunus autobusus un trolejbusus. Šobrīd tieši par šiem iepirkumiem aizturētas vairākas personas un ir aizdomas, ka kukuļos varētu būt samaksāti pat padsmit miljoni eiro.

„Man grūti komentēt, no vienas puses, visu, kas ir saistīts ar šo korupcijas skandālu un sadārdzinājumu. Bet šeit mums ir arī jāsaprot, ka kopumā no pašizmaksas, ja mēs runājam par proporcijām, tad sabiedriskā transporta iepirkumi bija mazākā daļa, tur tie bija daži procenti,” stāsta Rīgas domes vadītājs Nils Ušakovs.

Kad 2014. gadā tika noteikta jaunā pašizmaksa – 1,2 eiro, to pētīja arī Valsts kontrole. Revidenti toreiz secināja, ka tarifa likme aprēķināta nepamatoti. Tajā iekļautas izmaksas, kas nav saistītas ar pasažieru pārvadājumiem, un tarifu būtu iespējams samazināt. Vēlāk gan Rīgas dome to samazināja par 2,5 centiem, tomēr toreiz Valsts kontrole nepētīja "Rīgas satiksmes" veiktos iepirkumus. Jau tad bija bažas un tika uzdoti jautājumi par jauno transportu dārdzību - viens trolejbuss toreiz izmaksāja vairāk nekā 800 tūkstošus eiro.

„Un tagad jau tās šaubas ir tikai augušas. Tagad mēs redzam, ka ir iekšā kukuļi dažādiem cilvēkiem, tā pati e-talona sistēma – ir tikai augusi, tur strādā dažādi "Saskaņas" deputāti. Un īstenībā tās biļešu cenas nepamatotība aug ar katru dienu,” uzskata Rīgas domes opozīcijas deputāts Vilnis Ķirsis ("Vienotība").

To, vai toreiz noteiktajā pašizmaksā un cik lielā mērā varētu būt iekļauti arī iespējamie kukuļi un transporta sadārdzinājums, šobrīd būtu grūti noskaidrot. Tomēr cits opozīcijas deputāts Viesturs Zeps ("Latvijas attīstībai") uzskata, ka tas nav neiespējami.

„Ja ķeras klāt nopietns revidents, tur var pārbaudīt pilnīgi visu līdz detaļai. Mums, deputātiem, parasti iedot tādas absolūti vispārīgas atskaites par to, cik ir braucienu, cik daudz ir attiecīgajās grupās – pensionāri vai skolēni. Teiksim tā, "Rīgas satiksme" ir tāds slēgts... tur tikai auditori tiek klāt vai policija,” stāsta Zeps.

Arī šobrīd plānots pārskatīt brauciena pašizmaksu Rīgas sabiedriskajā transportā. To Latvijas Radio apstiprināja arī "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss. Kopš pēdējo reizi tā noteikta – viena brauciena izmaksas kļuvušas vēl lielākas.

„Mēs skatām budžetā pozīcijas, kuras var optimizēt, kuras var samazināt vai kaut kā savādāk optimizēt, lai mēs iekļautos tajā dotācijā, kas bija 2018. gadā – 122 miljonos eiro. Šobrīd pašizmaksa ir 1,40 – 1,45 eiro, tā aptuveni,” atklāj Matīss.

Lai gan pašizmaksa ir krietni lielāka nekā biļešu cena, kas noteikta pirms četriem gadiem, Latvijas Radio gan Anrijs Matīss, gan Nils Ušakovs apliecina - biļešu cenas neviens neplāno celt, jo to interesēs ir, lai pēc iespējas vairāk cilvēku izmanto sabiedrisko transportu. Tikmēr opozīcijas deputāti uzskata, ka biļešu cenas necels, jo šāds lēmums būtu pārāk nepopulārs rīdzinieku vidū.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti