Kopā ar autosportistu, drošas braukšanas ekspertu Jāni Vanku braucam Rīgā pa Biķernieku ielu un tālāk uz Tallinas šoseju. Tā kā automašīnas spidometrs rāda nedaudz mazāku ātrumu kā realitātē, apdzīvotās vietās pārvietojamies ar 53 kilometriem stundā, bet uz šosejas, kur atļauts 80 vai 90, attiecīgi ar 84 vai 94 kilometriem stundā.
"Mēs iekļaujamies plūsmā, kurā ir atļauts 70 km/h, bet braucam uz 60. Vajag izvērtēt situāciju. Šeit ir šaurs meža ceļš. Vai šis īsais posms kaut ko maina, ka tu par 5 km/h lēnāk brauc? Manuprāt, neko nemaina," spriež Vanks.
Tālāk ceļa zīme rāda – atļautais ātrums 50 kilometri stundā.
"Interesanti, ka kolonna nemainīja ātrumu. Tur, kur bija 70, visi brauca uz 60, un tur, kur bija 50, visi turpināja braukt uz 60," novēro Vanks.
Ādažos atļautais ātrums ir 80 kilometri stundā. Šajā vietā, tāpat kā uz daudzām Latvijas šosejām, Latvijas valsts ceļu stacijās tiek mērīts transportlīdzekļu ātrums.
"Tās ir kameras, kuras ir domātas nevis sodu izrakstīšanai, bet informācijas savākšanai. Informācija ir anonīma. Mēs vienkārši zinām, ar kādu ātrumu transports brauc konkrētajā ceļa posmā, kur ir mērīšanas ierīce," skaidro “Latvijas Valsts ceļu” pārstāve Anna Kononova
Statistika šā gada jūlijā rāda – šajā posmā vairāk nekā pusmiljons autovadītāju pārvietojušies ar ātrumu 70–90 kilometri stundā. 25 tūkstoši transportlīdzekļu pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus, braucot ar 90–100 kilometriem stundā, bet 140 spēkratiem konstatēts ātrums 130–150 kilometri stundā.
Pie Lilastes kāds mēģina apdzīt aizmugurē braucošos.
"Tur joslas horizontālais marķējums nevienu neinteresē, tāda sajūta. Līkums vēl pretī un smagais. Kaut kur ir jāsteidzas cilvēkiem," spriež Jānis Vanks.
Arī mums tuvojas braucēji, kuri nevēlas braukt ar atļauto ātrumu.
"Es redzu to, ka BMW visu laiku brauc pa maliņu, tagad laikam mēģinās mūs apdzīt. Varbūt viņš tā mēģina man parādīt, ka man jābrauc ir pa nomali. Bet pa nomali nedrīkst braukt. Tā ir nepārtraukta josla, tā ir ceļa nomale, un tur ir aizliegts braukt," saka drošas braukšanas eksperts. "Viņš tagad laikam mums demonstratīvi parāda, ka tas ir risinājums, kā braukt pa šo šoseju."
Ik pa brīdim kāds mūs apdzen. Redzam, ka daudziem Latvijā ir ierasts braukt nedaudz ātrāk kā atļauts.
"Tu vari braukt cauri Igaunijai aiz igauņa. Igaunis pārbrauc pāri robežai, iebrauc Latvijā iekšā un sāk braukt ātrāk. Igaunijā neviens nesūdzas, ka ir jābrauc, ievērojot satiksmes noteikumus," saka Vanks.
Jānis Vanks spriež – naudas soda piemērošana par ātruma pārsniegšanu līdz desmit kilometriem stundā varētu likt Latvijas vadītājiem precīzāk ievērot ceļu satiksmes noteikumus un mazināt nevajadzīgus apdzīšanas manevrus, tādējādi padarot satiksmi drošāku.
KONTEKSTS:
Brīdinājuma vietā par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā (km/h) varētu tikt noteikts naudas sods – 10 eiro apmērā. Par to 22. jūlijā vienojās Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcas dalībnieki.
Priekšlikuma par naudas soda piemērošanu par atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu, arī par ātrumu, kas pārsniedz līdz 10 km/h, tālākai attīstībai nepieciešamas konsultācijas ar Tieslietu ministriju, un tas iesniedzams atbildīgajā Saeimas komisijā,