Uzņēmējs apšauba «Rīgas satiksmes» miljoniem eiro vērtu riepu iegādes konkursu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Ja konkurenti nebūtu sūdzējušies iepirkumu uzraugiem, Rīgas domei piederošais uzņēmums «Rīgas satiksme» jau pašlaik būtu noslēdzis 13 miljonu eiro līgumu par riepu piegādi. Konkursa prasības varēja izpildīt tikai viens uzņēmums, kura piedāvājums ir par trešdaļu dārgāks nekā konkurentiem.

Riepas nākamos četrus gadus ikdienā būs nepieciešamas aptuveni astoņiem simtiem  autobusu un trolejbusu. Taču «Rīgas satiksme» izvirzījusi īpašas prasības par trokšņu līmeni, kāds pieļaujams Rīgas sabiedriskā transporta riepām. Noteikumus var izpildīt tikai viens uzņēmums, kura piedāvājums ir par trešdaļu dārgāks nekā konkurentiem ar nemanāmi skaļākām riepām.

13. janvāra iela Rīgā ap sešiem vakarā ir viena no sabiedriskā transporta noslogotākajām. Pieturās cits pēc cita stājas un atiet arī trolejbusi un autobusi. Iekāpjot salonā, ielas troksni nomaina tehnikas skaņas, kas par automātisko nākamās pieturas nosaukšanu ļauj tikai nojaust.

Uzņēmums «Rīgas satiksme» uzskata, ka riepas Rīgas ielās ir viens no lielākajiem trokšņotājiem. Tāpēc, kaut arī normatīvi tām pieļauj 73 decibelu trokšņu līmeni, jaunākajā konkursā par riepu piegādēm četriem gadiem tā prasa klusākas – ar 70 decibeliem. Iepirkums apjomīgs, jo no 1000 uzņēmuma transporta vienībām 800 ir autobusi un trolejbusi. Līguma summa – vairāk nekā 13 miljoni eiro (ar PVN).

«Rīgas satiksmes» pārstāvis Viktors Zaķis skaidroja, ka klusākas riepas ir jaunajiem autobusiem, tādas grib arī vecajiem.

«Tie [valsts normatīvi] jau neliedz «Rīgas satiksmei» izvirzīt savas prasības. Ja salīdzinām, valsts tīri teorētiski ļauj sabiedriskā transporta šoferiem braukt ar līdz 0,2 promilēm pie stūres. Mūsu iekšējās prasības ir nulle promiļu. Tas pats attiecas arī uz decibeliem. Jā, normatīvie akti tiešām paredz 73 decibelus, bet mēs jau visus jaunos transporta līdzekļus iepērkam ar riepām, kam 70 decibeli. Tas ir jautājums par skaļumu vai, pareizāk sakot, par klusumu. [Trokšņu līmeņa] samazināšana līdz 70 decibeliem ir tāpēc, lai sabiedriskā transporta līdzekļi būtu klusāki,» klāstīja Zaķis.

«Rīgas satiksmes» konkursā no trim lielākajām firmām, kas tādus riepu apjomus varētu nodrošināt, pieteicās tikai divas. Uzņēmuma «Juva» piedāvātās «Bridgestone» riepas ir par vienu decibelu skaļākas, tāpēc «Rīgas satiksme» izvēlējusies par trešdaļu dārgākās «Continental» riepas no firmas «Laneks», kas spēj piedāvāt tieši tādas, kādas Rīga prasa.

Kompānija «Juva» iepirkumu apstrīdējusi, argumentējot, ka tāda prasība kropļo konkurenci, turklāt Rīga būtiski pārmaksās, bet ielās klusumu neviens nemanīs. Firmas pārstāvji oficiāli ar Latvijas Radio runāt negribēja.

Savukārt Rīgas Tehniskās universitātes profesors Gundars Zalcmanis atzina, ka saskaņā ar Rīgas prasību tādas riepas teorētiski tiešām būs klusākas. «Bet reālos apstākļos ceļu bedres rada daudz lielāku troksni. Piemēram, Salu tiltā šausmīgā stāvoklī ir salaidums ar krastu. Tur tas troksnis, ko rada riepu trieciens pret nelīdzenumu, ir desmit un vairāk reižu lielāks par riepu radītu troksni!» uzskata profesors.

Profesors Zalcmanis arī norādīja uz Rīgas bēdīgo ielu seguma stāvokli, kura dēļ «Rīgas satiksmei» drīzāk būtu jāizvēlas izturīgākas, nevis mazāk trokšņojošas riepas.

«Turklāt trokšņu rādītāji, kas norādīti riepu raksturojumā, vairāk atbilst starppilsētu autobusu satiksmes apstākļiem, nevis pilsētām,» sacīja eksperts.

Iepirkumu uzraudzības birojs strīdu par to, vai viena decibela trokšņu atšķirībai var būt izšķiroša ietekme konkursā, izskatīs maija vidū. Līdzīgā iepirkumā decembrī iepirkumu uzraugi atzinuši, ka «Rīgas satiksme» drīkst prasīt, ko grib.

Saskaņā ar KNAB ziņām «Rīgas satiksmes» izvēlētās firmas «Laneks» līdzīpašnieki Aleksandrs un Ļubova Utočkini ir arī dāsni politiķu atbalstītāji. Rīgas varas partijai oficiāli ziedojumi gan vēl nav bijuši.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti