Iemesli atteikumam ir dažādi, galvenokārt - finansiālais neizdevīgums. Izņēmums ir Eiropas Savienības finansētās mācību programmas, kurās atbalsts paredzēts arī prakses vadītājam.
Piemēram, Zaļenieku komerciālajā un amatniecības vidusskolā profesionālās izglītības programmas apgūst 194 audzēkņi un ik gadu nepieciešamas 50-70 prakses vietas, tomēr tās atrast nebūt neesot viegli.
Topošā pavāre Baiba Hudaražko stāstīja, ka pilsētā prakses vietu atrast ir vienkāršāk.
“Pastaigā pa vairākiem ēdināšanas uzņēmumiem un tad var aprunāties. Cits uzreiz pasaka ''nē'', cits sola atzvanīt,” sacīja topošā pavāre.
Līdzīga pieredze arī citu nozaru jaunajiem speciālistiem, bet automehāniķi teic, ka visu izšķir 21. gadsimtā jau it kā aizmirsts vārds' 'blats''.
Topošais automehāniķis Matīss Hofmanis stāstīja, ka “ar pazīšanos var ļoti ātri tikt [praksē], bet, ja tu meklē pats, tad ir, kā ir, tad ir grūtāk atrast prakses vietu”.
Latvijas Darba devēju konfederācijas pētījums liecina, ka tikai 40% uzņēmēju, kuri nodrošinājuši prakses vietas, to vēlas darīt arī turpmāk, un bieži vien pie tā vainojami paši jaunieši, kuri nereti uzskata, ka nokavēšanās jau tāds nieks vien ir, bet dažkārt traucē arī stereotipi.
Piemēram, topošā elektriķe Lāsma Mišuta atzina, ka cilvēki nav pieraduši, ka meitenes grib strādāt par elektriķiem, “bet nu prakses vieta bija, gaidījām nedēļu, kamēr tikām tajā prakses vietā, bet tikām”.
Viena no lielākajām zemnieku saimniecībām Jelgavas novadā ''Vilciņi-1'', kura nodarbina ap 20 cilvēku, šogad pieņēmusi arī septiņus praktikantus. Tas gan esot tāds labas gribas žests nākotnes vārdā.
“Finansiāli tas nav izdevīgi, jo ir jāpievērš pastiprināta uzmanība, jāievada darbos, bet mums jādomā par nākotni. Jebkurā gadījumā viņi kādreiz būs vai uzņēmēji vai darba ņēmēji,” skaidroja Arnis Burmistris.
Darba devēju veiktais pētījums liecina, ka pieņemt praktikantus tuvākā nākotnē nav ieinteresēti 55% uzņēmumu. Vieglāk atrast prakses vietas pašlaik ir Eiropas Savienības finansētajās programmās, jo tur paredzēts neliels atbalsts prakses vadītājiem.